דיווח ראשון על תמונה תלת-מימדית של חומר נוגד-סרטן

הבליאצימין נצמד לחללים ב-DNA

חוקרים מביה”ס לרפואה ומביה”ס למדעים שבאוניברסיטת אינדינופוליס הצליחו לקבל את התמונה התלת-מימדית הראשונה של מבנהו של חומר כימותרפי ידוע וקישורו לדנ”א. המחקר עשוי לסייע למדענים לפתח תרופות כימותרפיות משופרות לשם טיפול במגוון סוגים של סרטן.

באמצעות קריסטלוגרפיה של קרני-רנטגן החוקרים הצליחו לקבל לראשונה את התמונה התלת-מימדית, ברמה המולקולארית, של החומר בליאומיצין (bleomycin) הקשור לדנ”א.

קריסטלוגרפיה הינה שיטה אנליטית נפוצה ביותר ובה קרני-רנטגן מוקרנים על גבישים ומצורת ההחזר שלהן ניתן להסיק את מערך הגביש השלם. “למרות שבליאומיצין נחקר מזה ארבעים שנה ויש מידע נרחב בנוגע למנגנון הפעילות שלו, ללא תמונה תלת-מימדית מדויקת שלו לא ניתן לקבל הבנה מלאה כיצד התרופה מתכוננת ונקשרת לדנ”א. אם ברצונך לשפר את תכונות התרופה ולהפוך אותה לחומר כימותרפי טוב יותר עלייך להבין ביתר פירוט כיצד היא עובדת, “אומרת החוקרת הראשית מילי גאורגיאדיס (Georgiadis), פרופסור לביוכימיה וביולוגיה מולקולארית בביה”ס לרפואה ומדעים. טיפול כימותרפי משולב הכולל את הבליאומיצין פותח בהצלחה באותו מרכז מחקרי ע”י האונקולוג לורנס איינהורן (Einhorn), פרופסור מכובד לרפואה.

טיפול רב-תרופתי, המפחית את רעילותו של הבליאומיצין הינו הטיפול המומלץ כיום כנגד סרטן האשכים. מאחר והוא גורם לנזקים בריאות, בליאומיצין אינו משמש כרגיל לטיפול בסוגי סרטן אחרים. “התיאור התלת-מימדי שקיבלנו עבור מבנה הבליאומיצין מאפשר לנו לקבל תובנות טובות יותר בדבר המנגנון המדויק של פעילות התרופה עם הדנ”א כך שנוכל לתכנן תרופה טובה יותר, בעלת רעילות פחותה. מאחר וזהו חורם הנקשר לדנ”א, אין כל גבול לסוגי הסרטן בהם נוכל לטפל באם אכן נוכל להפחית את רעילותו,” אומרת ד”ר גאורגיאדיס שהינה ביולוגית מבנית. חשיבות המחקר הינה בכך שתרופות כימותרפיות מוצלחות רבות הינן חומרים קושרי-דנ”א.

להודעה לעיתונות של החוקרים