12 מיליארד שנה ועוד 5,760

באמריקה ממשיכים להתלבט בין אבולוציה לבריאתנות

הרוב המכריע של האמריקאים חושב שיש ללמד בבתי הספר את תיאוריית הבריאתנות (Creationism), לפיה אלוהים ברא את העולם לפני כמה אלפי שנים, לצד תיאוריית האבולוציה של דרווין. כך עולה מסקר חדש. תוצאות הסקר, שנערך בעיר דנברי במדינת קונטיקט וכלל ראיונות עומק עם 1,500 איש, פורסמו בסוף השבוע שעבר על ידי ה ,For The People” “American Way Foundation ארגון למען זכויות אדם.

%83 מהמשתתפים בסקר תומכים באופן כללי בלימוד תורת האבולוציה בבתי ספר ציבוריים, אך כמעט מחצית מהם חושבים שהתיאוריה “רחוקה מלהיות מוכחת מדעית”.

%79 מהנשאלים גורסים שלבריאתנות יש מקום בתוכנית הלימודים, אף שרובם אמרו כי היא צריכה להידון כאמונה ולא כתיאוריה מדעית מתחרה באבולוציה. %68 מהנשאלים אמרו כי אפשר להאמין בנכונותה של תיאוריית האבולוציה ובד בבד להאמין שאלוהים ברא את בני האדם והנחה את התפתחותם.

כ-%30 מהאמריקאים מאמינים שיש ללמד את הבריאתנות כתיאוריה מדעית, עם או בלי אבולוציה בתוכנית הלימודים. בקצה השני, %20 מאמינים שיש ללמד את האבולוציה בשיעורי המדע ללא אזכור של הבריאתנות.

דניאל ינקלביץ', יושב ראש החברה שביצעה את הסקר, אמר ששני המחנות – אלה שמצדדים באבולוציה ואלה שמאמינים בבריאתנות – יכולים לשאוב עידוד מתוצאות הסקר. הוא אמר שהתוצאות, שלפיהן רוב האמריקאים חושבים שאפשר לפשר בין בריאתנות ואבולוציה, מצביעות על הפלורליזם המושרש בחברה האמריקאית, או שהן מבטאות תחושה פוסט-מודרנית שלפיה הסבר אחד לא יכול לספק הבנה מלאה של היווצרות היקום.

ד”ר דייויד הייג, ביולוג באוניברסיטת הרווארד, אמר ש”התעודדתי מכך שרוב הנשאלים אמרו שחשוב שהאבולוציה תילמד בבתי הספר”, אך הוסיף ש”אפשר להעלות תמיהות לנוכח קיומה של האמונה בבריאתנות לצד ההכרה בנכונותה של תורת האבולוציה”.

הוויכוח בין המדענים לבין תומכי תיאוריית הבריאתנות, שהחל לפני 75 שנים ב”משפט הקופים”, ניצת מחדש בשנה שעברה כאשר מינהל החינוך של מדינת קנזס החליטה להוציא מתוכניות הלימוד במדינה את רוב ההתייחסויות לתורת האבולוציה. בחודש שעבר ספג בית ספר פרטי במדינת ניו יורק ביקורת לאחר שמורים בו אמרו שילמדו את הבריאתנות כתיאוריה חליפית לאבולוציה. ובסוף השבוע דיווח העיתון “קולומבוס דיספץ'” באוהיו שארגון בשם Creation” “Club Young Earth התנגד להכללת האבולוציה בתוכניות חדשות של לימודי מדע, שנקבעו על ידי הרשות החינוכית של המדינה.

אף שקיימות ראיות מדעיות לכך שכדור הארץ נוצר לפני מיליארדי שנה, הבריאתנים המחמירים ביותר מפרשים את הכתוב בספר בראשית בצורה מילולית ומאמינים שהיקום, כדור הארץ וכל המינים הביולוגיים שעליו נוצרו לפני כמה אלפי שנים, בצורתם הנוכחית.

אולם רק כשליש מהמשתתפים בסקר הגדירו את הבריאתנות בדרך זו. השאר אמרו שהם מבינים אותה באופן רופף יותר, כמתייחסת לכך שאלוהים ברא את בני האדם, אך לא בהכרח כפי שמתואר בתנ”ך. לאנשים שהמשמעות המדויקת של תיאוריית הבריאתנות לא היתה ברורה להם, ניתנה הגדרה שהתבססה על הגרסה הרופפת יותר, אך נאמר להם שהבריאתנות נמצאת בקונפליקט חד עם תיאוריית האבולוציה.

הסקר לא הציע פירושים נוספים לבריאתנות, כמו הרעיון שאלוהים הפיח את הנשמה בבני האדם ומשם ואילך איפשר לאבולוציה להתקדם במסלולה.

* הערת עורך האתר, בשמונה שנות שלטונו של בוש המצב עוד החמיר. ידיעה זו רק ממחישה את חומרת המצב.

1. “תיאוריית” הבריאתנות?
    בריאת העולם שכתובה בתורה היא מיתולוגיה יפהפייה ונפלאה ולא תיאורייה.
    חשוב לספר אותה לילדים רכים, כי רק באמצעות סיפורים ניתן לדגדג את הדמיון, ליצור סקרנות ותאוות לימוד ולגרום ליצירתיות לפכפך.
    אסור (!) “ללמד” אותה כאחת התיאוריות, כי אז מוציאים ממנה את כל “הנשמה” ומחניקים את הנ”ל…