לא רק האבולוציה בסכנה – כל מסגרות התבונה הקונבנציונלית

בכמה ממדינות ארצות הברית שוב מנסים שמרנים דתיים לערער על תורת האבולוציה ולעצב את ספרי המדע ברוחם. שימועים ודיונים משפטיים צפויים בחודשים הקרובים

דרווין. הבריאתנות כחלופה

“ספרים אלה מכילים חומר על אבולוציה. האבולוציה היא תיאוריה – לא עובדה באשר למוצא היצורים החיים. צריך לגשת לחומר זה בראש פתוח, לחקור בזהירות ולהגיע למסקנה לאחר ביקורת.” נרשם במדבקות שהורתה המועצה הציבורית המנהלת את בתי הספר במחוז קוב (Cobb) – שבהם לומדים ילדי הפרברים שבצפון אטלנטה. בימים אלה, כמעט שנתיים לאחר שהודבקו המדבקות, מתקיימים דיונים בבית משפט פדרלי באטלנטה בשאלה האם אין הן נוגדות את התיקון לחוקה הקובע את הפרדת הדת והמדינה, בהשליטן דוֹגמה דתית במסווה מדעי.

מדינת ג'ורג'יה הולכת ומהווה כטנסי של המאה ה-21. לפני 80 שנה הרעיש את העולם “משפט סקופס” או “משפט הקופים” . המדובר במשפט שנערך בקיץ 1925 במדינת טנסי שבארצות הברית, בו הועמד לדין המורה ג'ון סקופס והואשם בכך שלימד בכיתה את תורת האבולוציה של דארווין. ארבעה חודשים קודם לכן, ב-13 במרץ 1925, נחקק בטנסי חוק שאסר על לימוד תיאוריית האבולוציה ממניעים דתיים. הליברלים של אותה תקופה ניסו לאתגר חוק זה בבית המשפט, ולכן נתנו פירסום לדבר העבירה לכאורה של סקופס, עד שאנשי הקהילה השמרנית במקום נאלצו להעמידו לדין. המשפט התפרסם בזכות עורכי הדין שליוו אותו, כאשר את התביעה ייצג המטיף הדתי ויליאם ג'נינגס בריאן, ואילו את ההגנה ייצגו בהתנדבות עורך הדין קלרנס דרו ועורכי דין נוספים. בסופו של דבר יצא סקופס אשם, ונקנס במאה דולרים, שגם אותם לא שילם בסופו של דבר כתוצאה מפגם טכני בהחלטה (לחבר השופטים אסור היה לפסוק קנס של מעל 50 דולרים). החוק עצמו בוטל רק במאי 1967, לאחר שבית המשפט העליון של ארצות הברית קבע שהוא מנוגד לחוקת ארצות הברית בהיותו נובע ממניעים דתיים.

מחבר ספר הלימוד בביולוגיה אומר שהוספת מדבקות האזהרה על ספריו במחוז קוב הן פעולה “מוזרה”. לדברי קנת מילר, ביולוג של התא באוניברסיטת בראון, המדבקות בספריו שהוספו במחוז קוב מנסות לרמוז כאילו כל הכתוב בספר מלבד האבולוציה הוא ודאי. בעדותו בבית המשפט הוא אמר כי המקום היחיד שהוא ראה בו מדבקות אזהרה אלו העטיפות של חפיסות הסיגריות.

ששה הורים, בסיוע האגודה האמריקנית לזכויות האזרח תבעו את מועצת בתי הספר בטענה כי האזהרות הללו מאלצות את המורים ללמד את תורת הבריאתנות ומפלים כנגד לא נוצרים ומאמינים אחרים. בהודעה שפרסם השופט הפדרלי המחוזי קלארנס קופר ב-10 בנובמבר, הוא הודיע כי ייתן פסק דין מהיר בנושא. בדיון בבית המשפט פדרלי באטלנטה האשים הפרקליט מייקל מאנלי את מועצת המנהלים של בתי הספר במחוז קוב כי השתמש במדבקות אזהרה כדי לקדם את הדת בבית הספר, דבר האסור לפי החוקה הקובעת הפרדה בין הדת והמדינה. “הם מקדמים דוגמה דתית לכל התלמידים” אמר מנלי, שהעיר כי המדבקות מבקשות להזהיר רק מפני האבולוציה, אך לא משאר התיאוריות החלופיות באשר למקורו של המין האנושי. המדבקות הוספו לספרים לאחר לחץ ממאות הורים, רבים מהם שמרנים דתיים. סלמן, אחד מההורים השותפים לתביעה אומר: “המדע שייך לשיעורי המדע, הדת נמצאת בליבנו ובמקומות הפולחן. אם אתה מתחיל לערב אותם ולהשוות ביניהם אתה הורס את שניהם”.

“תיאורית דארווין נחשבת לתיאוריה והיא עדיין תיאוריה והיא לא הוכחה מעולם ולעולם גם לא תוכח” אמר דובר מטעם מועצת המנהלים של בית הספר. המחלוקת מבדילה בעצם בין הורים בעלי נטיה למפלגה הדמוקרטית כמו ג'פ סלמן והורים בעלי נטיה רפובליקנית כמו מרג'ורי רוג'רס. “תנו לילדים את כל העדויות ותנו להם להחליט לבדם” אמרה רוג'רס. “זו קבוצה דתית המבקשת לקחת לנו את המדינה, ולא ניתן להם.” אמר סלמן בידיעה שפורסמה באמצע נובמבר, עדיין במהלך המשפט. מכל רחבי אטלנטה עוברים רבים להתגורר במחוז קוב רק בזכות בתי הספר, שזכו לציון גבוה במדרג המדינתי. 13 ספרי לימוד העוסקים באבולוציה נכללים בתוכנית הלימודים, ועל כל אחד מהן מודבקת המדבקה המפורסמת.

לינווד גאן (Gunn), פרקליטה של מועצת בתי הספר בפרוורי אטלנטה, אומר כי המדבקה רק מייעצת לתלמידים לשמור על ראש פתוח ואינה מקדמת דת זו או אחרת, ומפרה בכך את העיקרון החוקתי של הפרדת הדת מהמדינה. ובעוד פרשת המדבקות עדיין נמשכת, הופתעו המורים למדעים בתחילת 2004 כאשר המפקחת על בתי הספר במדינת ג'ורג'יה, קאתי קוקס, הציעה תוכנית לימודים חדשה במדעים, שממנה הושמטה המילה אבולוציה לטובת המונח השתנות לאורך זמן. התוכנית נגנזה במהירות, ואולם הבדרן ג'ימי פאלון צחק על ההחלטה תוכניתו סאטרדי נייט לייב: “כפשרה, הדינוזאורים ייקראו מעתה 'הסוסים של ישו'.”

הבריאתנים דוחים את ההסברים המדעיים באשר למוצא והתפתחות החיים ומעדיפים במקום זאת את הרעיון של יצירה על-טבעית בידי אלוהים. האבולוציה, המקובלת למעשה על כל הביולוגים' גורסת כי החיים התפתחו מיצורים פרימיטיביים יותר, וכי היא הוכתבה בידי הברירה הטבעית.

האם מעמד האבולוציה בסכנה בארצות הברית בעקבות נצחונו של הנשיא בוש וכניסתו לקדנציה שניה, שעלולה להיות שמרנית יותר מקודמתה? השאלה הזו חשובה, והתשובה לה כנראה מורכבת יותר מן הצפוי.

מתברר שמעמדה של האמת המדעית לא היה כנראה איתן בקרב הציבור האמריקני גם לפני הבחירות האחרונות. במאמר מפורט שפרסם העיתון הבריטי גארדיאן ב-10 באפריל 2003, (The battle for American science) מנתחים אוליבר בורקמן ואלוק ג'ה את תרומתו של ממשל קלינטון לקידום המחקר המדעי ומגלים שהיא שלילית. כסיפור מסגרת הם לקחו כדוגמה ליחס הזה את מדבקות האזהרה שהוסיפו אנשי מועצת החינוך של פרבר בצפון אטלנטה על ספרי הלימוד לביולוגיה המלמדים את תורת האבולוציה.

קיימות דרגות שונות של אמונה בריאתנית – החל מכאלה המבקשים לקבל את התנ”ך כפשוטו ועד לתומכי תיאורית התכנון התבוני, המאמינים כי מעצב כלשהו יצר את העולם, אך אינם מתנגדים לטענה שלאחר הבריאה אירע גם תהליך השתנות כלשהו. בין שתי דרגות אלה נוספות גם וריאציות שונות על הנושא. המגזין נשיונל ג'יאוגרפיק מביא בגיליון נובמבר 2004 ציטוטים משני סקרי דעת קהל. בסקר גאלופ שנערך בארצות הברית בפברואר 2001, הסכימו לא פחות מ-45% מהאמריקנים הבוגרים שענו לסקר לאמירה לפיה “אלוהים ברא את בני האדם בצורתם הנוכחית פחות או יותר, בעשרת אלפים השנים האחרונות בערך”. 37% מוכנים לתת תפקיד גם לאלוהים וגם לדארווין, ורק 12% סומכים על הקביעה המדעית לחלוטין. באותו מאמר מובא גם סקר שנערך בחודש אוקטובר 2004 עבור המהדורה הישראלית ובה ענו 42% כי הם מאמינים בבריאה, 37% תומכים באבולוציה במלואה (פי 3 משיעור התומכים האמריקנים בתיאוריה המדעית) ו-20% האמינו בשילוב שבין השניים (כמעט מחצית השיעור של תומכי התיאוריות המשולבות בארצות הברית).

ובכן האם תיאוריית דארווין בסכנה? כותבי המאמר בגארדיאן מרחיקים לכת ואומרים כי לא רק האבולוציה בסכנה. המתקפה החדשה היא כנגד מסגרות החוכמה הקונבנציונלית (Conventional Wisdom) עצמן, ללא יוצא מן הכלל, כאשר תיאוריות מדעיות אינן עוד בעלות משקל יתר מאשר דעות אחרות. דוגמאות נוספות לרוח הרעה הנושבת בוושינגטון הן הקצאת משאבים שנועדו למלחמה באיידס לארגונים הטוענים שקונדומים אינם מונעים איידס, וכי עדיפה דרך ההתנזרות. אותם ארגונים העלו טענה פסוודו-מדעית שנשמעת סבירה לאנשי הקונגרס – לפיה קוטרו של הווירוס הוא 0.1 מיקרון (מיליונית המטר), ואילו קוטר החורים בלטקס שממנו עשויים הקונדומים הוא 10 מיקרון. העובדה שאין לטענה המדעית לכאורה קשר עם המציאות איננה רלוונטית עבור אנשי אותו ארגון. טיעון נוסף הוא הקשר לכאורה שבין הפלות וסרטן צוואר הרחם או השד (שמלבד העובדה ששתי התופעות הללו רלוונטיות רק לנשים, אין ממש קשר), ואשר הועלה כטענה עובדתית באתר האגודה האמריקנית למלחמה בסרטן. תחום נוסף שבו מבצע ממשל בוש תרגילי השהיה הוא התחממות כדור הארץ. לא שממשל בוש מתכחש לה, אנשיו פשוט טוענים שאין מספיק הוכחות וצריך להמשיך לחקור עד להודעה חדשה.

דוגמא חיה בתוכנו לאדם המאמין בשילוב בין תורת האבולוציה לבריאה המקראית הוא פרופ' צבי מזא”ה, יו”ר המכון לאסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב: “אני חולק על הטענה שתורת האבולוציה הוכחה כמו שהוכח סיבוב כדור הארץ סביב צירו. אני בהחלט חושב שהיא נכונה, אבל אני מדבר כמדען, וגם כאן יש לי עמדה לא מקובלת. כל תורה המנסה להסביר איך הגענו הלום, ומנסה לעשות תסריט של העבר היא תיאוריה בהחלט פחות חזקה מתיאוריה המסבירה את המצב היום. יכולת התיקוף שלנו של תיאוריה המדברת על העבר היא בהכרח פחותה מזו של תיאוריה שבאמצעותה אנחנו מסבירים מה קורה היום. לכן אין זה מדויק לומר שהתיאוריה הוכחה. היא הוכחה במידה רבה של סבירות, אבל לא בצורה מוחלטת משום שהיא תלויה בכל מיני הנחות.”

“כאיש דתי אני סבור שאפשר להאמין באבולוציה, ואין בכך שום בעיה דתית. אני חושב שתורת האבולוציה באמת משקפת את מה שהיה, אם כי ייתכן שבפרטים היא טועה פה ושם. כך למשל, בתנ”ך כתוב ששלמה המלך בנה את בית המקדש. אבל האם הכוונה היא ששלמה בנה אותו במו ידיו? ברור שלא. הוא נתן את ההוראות ועבדיו הם שבנו את בית המקדש. אלוהים נתן “הוראות” כיצד ליצור את האדם. הוא בנה את העולם החומרי כך, שבסופו של דבר נוצר בו האדם. אין כל בעיה בדרך הבנה זו, וכל מי שחושב אחרת, לוקח את הפסוקים כפשוטם, וזאת לא הייתה הכוונה של המחבר. כוונתו של מחבר פרק א' בבראשית הייתה לומר שיש משהו מעבר לעולם, משהו טרנסדנטי, ושהעולם החומרי שאנו רואים איננו הכל, אבל הפרטים ניתנו בפרק א' בבראשית לפי ההבנה המדעית של אותם ימים, והאיש הדתי אינו מחויב להם. זוהי עמדתי החד-משמעית בעניין זה,” מסכם פרופ' מזא”ה. ועם זאת, אף שאינו מחויב לפרטים הכתובים בספר בראשית, אם ספר התורה שבו כתוב אותו פרק א' בבראשית יימצא פסול מסיבה כלשהי, הוא יילך קילומטרים כדי לקרוא בספר תורה כשר.

פרופ' מנחם פיש, אף הוא חובש כיפה, המלמד במכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות ע”ש כהן באוניברסיטת תל אביב ומשמש כראש בית הספר לפילוסופיה באוניברסיטה, אומר כי האבולוציה נבחנה ועודנה במשך עשרות שנים, ואפילו קיבלה חיזוק מתורת התורשה ומחקר הגנום. לדבריו, אין שום סיבה לערער על מעמדה המדעי בהיעדר חלופה טובה יותר. גם הוא סבור שאין קשר בין דת למדע.

פרופ' פיש מנתח את הרקע ההיסטורי לצמיחת תנועת הבריאתנות: “הפרוטסטנטיות הראשיתית, הקדומה, מבית מדרשו של מרתין לותר, קידשה את הפשט. היא קידשה את המשמעות הליטראלית של הכתובים משום שהמהפכה שהיא קראה לה בעולם הנוצרי תבעה מכל אדם באשר הוא, לקרוא את התנ”ך בעצמו ולהיוודע לדבר האלוהים ללא תיווך של מלומדים, של מוסדות הכנסייה או של ברי סמכא תיאולוגיים. בתרבות הדתית הזו שמעמידה במרכזה קריאה תמה של כתבי הקודש, הרעיון שכל האנשים יקראו ויבינו בדיוק את אותו דבר – את דבר האל, ולא שכל אחד יפרש את הכתוב כהבנתו. מהפיכה כזו התחייבה מניה וביה לכך שהמשמעות הדתית של הכתבים מצויה ברובד הפשט הליטראלי של המילים כפשוטן. סוג כזה של קריאה פרוטסטנטית עבר מן העולם ברוב הכנסיות הפרוטסטנטיות, אבל הוא חי ובועט באיזור המכונה חגורת התנ”ך באמריקה. זוהי נצרות שבקדשה את המובן הליטראלי של שני פרקי הפתיחה של ספר בראשית, מצויה בהכרח במסלול התנגשות עם כל תיאוריה מדעית החורגת מן המשמעות הזו.”

“יש כאן בעיה אנושית עמוקה, שלה אנו עדים בכל מיני תרבויות דתיות. כאשר מערכת המחויבויות הדתיות או מערכת מחויבויות אידאולוגית אחרת של אדם, עומדת בסתירה עם העולם הסובב אותו. המתח הזה, שקיים בין כל שתי קבוצות שיש להן מחויבויות שונות והמאמינות בדברים שונים, מתחיל להיות בעיה פוליטית כאשר לקבוצה כזו יש כוח פוליטי. לא מדובר כמובן במזימה נגד אף אחד, אלא באמונה מתוך תום לב. כאשר קהילה כזו מעונינת לגונן על עצמה מפני מה שהיא סבורה שהן דעות נפסדות של תרבות הגמונית המבקשת לכפות את דעתה עליה, זהו המקרה הטוב. אולם המקרה הפחות טוב הוא כאשר קהילה כזו הופכת בעצמה להיות התרבות ההגמונית, ומבקשת להשפיע באמצעות דעתה על קהילות אחרות. הבעיה המשמעותית מתעוררת כאשר מדובר במערכת של אמונות ודעות ומחויבויות המוחזקות באורח דוגמטי ולא ביקורתי. יש מעט מאוד תרבויות דתיות שעיצוב העמדות שלהן נעשה באופן מפורש וגלוי באורח ביקורתי. לעומת זאת, המדע מתגאה בכך שהוא בעל ביקורת עצמית, וככזה מעצב את הכרעותיו לגבי תמונת העולם בתהליך אכזרי, שיטתי וממוסד של ביקורת עצמית.”

ומסביר עוד פרופ' פיש: “כאשר המחויבות הנוצרית לבריאתנות מתייצבת כעמדה מדעית ומדמה עצמה כעומדת בקריטריונים מדעיים של ביקורת עצמית, אנו מוצאים את עצמנו בעיצומו של ויכוח על גביהם של תלמידים, כאילו קיימות שתי אלטרנטיבות מדעיות הנתונות בוויכוח מדעי זו עם זו. הוויכוח כיום בארצות הברית איננו עם קהילה דתית המבקשת לשמר את אמונותיה באורח לא ביקורתי לנוכח סביבה מדעית, אלא עם תרבות דתית המתחזה למדעית ומנסה לגייס טיעונים שלפיהם העמדה שהם מחזיקים בה – הבריאתנית – עדיפה באמות מידה מדעיות של ניסוי, ביקורת, תצפית, ביקורת מושגית ופוריות הסברית מרעותה האבולוציונית. אני סבור שבעיני המתבונן המצוי בתיאוריות הללו, זהו מצב מגוחך, והוא מסוכן לא רק לשיח המדעי אלא גם לשיח הדתי.”

“כאשר תיאוריות המוצגות כיריבות לדעה המדעית מבקשות רק 'הזדמנות הוגנת לשימוע', זוהי אסטרטגיה רטורית טובה מאוד, משום שהיא נשמעת כחיובית לדעת הקהל האמריקנית ולחוש הפתיחות והמשחק ההוגן,” אומר קנת מילר (Miller), פרופסור באוניברסיטת בראון ברוד איילנד. “ואולם יש משהו הנקרא תהליך מדעי, אתם יודעים – פירסום פתוח, ביקורת ודחייה של דברים שאינם משכנעים. איננו מלמדים את שני הצדדים של תורת החיידקים כגורמי מחלות ואת הריפוי באמונה. אבולוציה לא נמצאת בבתי הספר בגלל הפעילות הפוליטית או החלטות של בתי משפט. היא נמצאת שם משום שהיא מייצגת את האמת. היא עמדה בפני חקירות מעמיקות והפכה לקונצנזוס מדעי. היא זכתה בקרב וניצחה.”

לפרופ' פיש יש הצעה למייצגי המדע. ” טוב יעשו אנשי המדע ואנשי החינוך אם במקום להיגרר לוויכוח הזה, יציגו את שתי תמונות העולם זו לצד זו ויראו לתלמידים שבאמות מידה מדעיות מקובלות, עדיפותה של התיאוריה המדעית עולה לאין ערוך על רעותה, שהרי מבחינה היסטורית קדמה תיאוריה בריאתנית-מדעית לגישה האבולוציונית, והיא הוחלפה בה משום שנמצא בה טעם מדעי לפי אמות מידה מדעיות.”

ואכן כאשר אנחנו ממשיכים אל המאה ה-21 ורואים שיועציו של בוש חיים בסביבה מדעית משלהם, כאילו שיש יותר ממדע אחד וניתן לבחור את המדע הרצוי, ראוי שנדע לפחות מהיכן נולד הדיסוננס הזה.

1. משיח כבר כאן והוא יעשה סדר בבלגן של הידע של עולם החומר ושל עולם הרוח הניצחי!

2. חלומות קופיפים מותק של הוגין.

מוקדש:למגניבוש של ביניומין.

גם אני אתאיסטית מושבעת:אינני מאמינה יותר ברועי צאנך.

4. שלשה אנשים נפגשים בבית אבות.
    הראשון אומר: כשאני הייתי צעיר הייתי מישהו! הייתי יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית!
    אומר השני: כשאני הייתי צעיר – גם אני הייתי מישהו! זכיתי בפרס נובל לפיזיקה!
    עונה השלישי: אני מישהו היום! כל פעם שאומרים מישהו פה עשה במכנסיים כולם מסתכלים עלי.

מוקדש למישהו.

5. למישהו, האם אתה באופן אישי חוקר כל אות בספר התנ"ך?
    השאלה היא למי יש מיליארדי הוכחות ולמי יש מיליארדי מילים של שכנוע במקום הוכחות בפועל.

אני עדיין לא מבין איך אתאיסט יכול להיות דתי, הרי זה תרתי דסתריי.

6. אבי אתה לא חוקר בתחום באופן אישי אתה פשוט מאמין לאלה שעוסקים באבולוציה וכן אתה אחוז להט ודיבוק דתי