תגלית חדשה במנגנון הכפלת הדנ”א בשמרים

פרופ' מרטין קופייק. צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב
פרופ’ מרטין קופייק. צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב

מחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב שפך אור על גן הקשור במנגנון הכפלת הדנ”א בעת חלוקת התאים בשמר האפייה. החוקרים סבורים כי הם הצליחו למצוא את כלל התפקידים בהם נוטל חלק הגן ELG1. הגן המדובר שמור אבולוציונית גם בבני אדם ומוטציות בו גורמות לסרטן, הבנת משמעותו בשמרים יכולה לעזור למלחמה במחלה.

המחקר נערך בהובלת המאסטרנט זיו איצקוביץ’, במעבדתו של פרופ’ מרטין קופייק מבית הספר שמוניס למחקר ביו-רפואי וחקר הסרטן, הפקולטה למדעי החיים. המחקר פורסם בכתב העת “International Journal of Molecular Sciences”.

פרופ’ קופייק מסביר: ” ELG1 משחק תפקיד חשוב בהכפלת הדנ”א בזמן חלוקת התאים ומגן על הגנום מפני טעויות ונזקים. כמו גנים רבים אחרים הקשורים להכפלה ותיקון של דנ”א, הוא שמור אבולוציונית מיצורים פשוטים כמו שמר ועד בני אדם. באדם, מוטציות ב-ELG1 גורמות לסרטן, ולכן יש עניין גדול בהבנת המנגנונים המולקולריים בהם הגן מעורב. בעבר, המעבדה מצאה שתפקיד החלבון המקודד ע”י גן זה הוא להוריד מהדנ”א טבעת בשם PCNA. לטבעת זו תפקיד מרכזי בבקרה על התהליכים השונים שמתרחשים בזמן הכפלת הדנ”א.

במחקר, הכנסנו מוטציות בחלבון המקודד ע”י הגן, ובדקנו את השפעתן על היכולת של התאים להתמודד עם נזק לדנ”א ולמנוע היווצרות של מוטציות. נוכחנו לגלות שחוסר פונקציה של ELG1 מוביל להשהיה המיותרת של הטבעת על הדנ”א, מה שגורם למחסור בפעילותו”.

פרופ’ קופייק מסכם: “חקר הגן ELG1 , שיושב בצומת מרכזית של אירועים של אי יציבות גנומית והתפתחות גידולים סרטניים יאפשר להרחיב את ההבנה המדעית של התפתחות תהליכים סרטניים. ההבנה הזאת תאפשר לנו בעתיד לשפר את יכולת החיזוי, גילוי וטיפול בגידולים סרטניים”.