תגליות מפתיעות לגבי עושר הפחמן של האסטרואיד Ryugu והרכב החומר במערכת השמש המוקדמת

החללית היאבוסה 2 ליד האסטרואיד Ryugu, באדיבות JAXA

מחקר חדש על דגימות האסטרואיד Ryugu, שהוחזרו על ידי Hayabusa2, מציע הבנה חדשה של חומרים מוקדמים במערכת השמש ומערער על אמונות קודמות לגבי הרכב האסטרואידים והשפעת האטמוספירה של כדור הארץ על מטאוריטים.

חוקרים בינלאומיים ערכו מחקר פורץ דרך שמספק מידע חסר תקדים על טבעו של האסטרואיד Ryugu ומהווה צעד משמעותי בהבנת הרכב גופים קטנים עשירים במים ופחמן במערכת השמש.

חלונות למערכת השמש המוקדמת:

אסטרואידים, כמו Ryugu, הם שרידים של עננים פרוטופלנטריים שלא התגבשו לכדי כוכבי לכת, ומשמשים כחלונות חשובים לחומרים שנוצרו במערכת השמש המוקדמת. המחקר התבסס על מדידות מעבדה של דגימות שהוחזרו לכדור הארץ על ידי היאבוסה 2 ב-2020.

משימת היאבוסה 2, בהובלת סוכנות החלל היפנית (JAXA), נועדה לחשוף את טבעו האמיתי של Ryugu ולחקור כיצד מדענים פלנטריים יכולים להשתמש בידע ממטאוריטים כדי לפרש תצפיות טלסקופיות של אסטרואידים מימיים אחרים.

בניגוד למטאוריטים דומים שעברו שינוי באטמוספירת כדור הארץ, דגימות Ryugu שמרו על מצבם המקורי ללא השפעה כזו.

תמונה: [תמונה משווה של דגימת Ryugu משמאל ומטאוריט מסוג CI (אורגיי ; ימין), באדיבות JAXA וקאנה אמנו ואחרים
תמונה: [תמונה משווה של דגימת Ryugu משמאל ומטאוריט מסוג CI (אורגייל ; ימין), באדיבות JAXA וקאנה אמנו ואחרים

ספקטרוסקופיה רפלקטיבית, טכניקה עיקרית המקשרת בין ניתוחים מעבדתיים של מטאוריטים לתצפיות אסטרואידים, שימשה להשוות דגימות טריות של Ryugu עם מטאוריטים שעברו שינוי בסביבות כדור הארץ. החוקרים פיתחו בהצלחה נהלים אנליטיים שמנעו חשיפה של הדגימות לאטמוספירת כדור הארץ, והבטיחו את שימור מצבם המקורי.

מערערים על הנחות קודמות:

מחקרים קודמים הציעו כי המינרלוגיה של דגימות Ryugu דומה לזו של מטאוריטים מסוג CI, שהם המטאוריטים הפרימיטיביים ביותר מבחינה כימית. עם זאת, מחקרים אחרים סתרו זאת על ידי חשיפת הבדל משמעותי בספקטרום הרפלקטיבי בין דגימות Ryugu לבין מטאוריטים מסוג CI.

חקירות נוספות במחקר החדש הראו כי חימום של דגימות CI בתנאים מחזרים ב-300 מעלות צלזיוס שחזר היטב את המינרלוגיה של דגימות Ryugu, וכתוצאה מכך ספקטרום דומה מאוד לזה של דגימות Ryugu.

תמונה: [גרף המציג את ספקטרום הרפלקטיבי של דגימת Ryugu (קו כחול), דגימת CI לא מחוממת (קו שחור מקווקו) ודגימת CI מחוממת ב-300 מעלות צלזיוס, מותאם מאיור 5A ב-Amano et al. (2023), באדיבות קאנה אמנו ואחרים]

ממצאים אלה מערערים על הנחות קודמות לגבי מקור המטאוריטים מסוג CI ומדגישים את הרגישות של ספקטרום המטאוריטים הפרימיטיביים לבליה אטמוספירית בכדור הארץ. המחקר מציע כי לגופים המקוריים של מטאוריטים מסוג CI ככל הנראה יש ספקטרום רפלקטיבי כהה ושטוח יותר ממה שסברו בעבר.

המשמעות של ממצאים אלה היא שהאסטרואידים מסוג CI, שהם שרידי גופים פרוטופלנטריים מוקדמים, עשויים להיות עשירים יותר בפחמן ממה שסברו בעבר. פחמן הוא מרכיב חשוב בתרכובות אורגניות, ולכן ממצאים אלה עשויים להצביע על כך שהאסטרואידים מסוג CI היוו מקור חשוב לחומרים אורגניים במערכת השמש המוקדמת. המחקר פורסם בכתב העת Science Advances ב-6 בדצמבר 2023.

המחקר פותח אפשרויות חדשות להבנת ההרכב וההתפתחות של גופים קטנים במערכת השמש שלנו. על ידי התחשבות בהשפעת מזג האוויר בכדור הארץ על מטאוריטים, נוכל לשפר את הפירוש שלנו לגבי הרכב האסטרואידים ולהתקדם בהבנת ההיסטוריה המוקדמת של מערכת השמש.

החזר ספקטרלי של דגימות ריוגו.
החזר ספקטרלי של דגימות ריוגו לעומת מטאוריט C1.