תמיכה לגרסה הקוסמית של הולדת מערכת השמש

מערכת השמש שלנו נוצרה מערפילית אלימה ולא בהדרגה

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/solarbirth0105.html

נתונים מחקר מטאוריטים מובילים לתמיכה בתיאוריה שנויה במחלוקת לפיה התפרצות אלימה של כוכב היתה דרושה לצורך הצתת תהליך ההיווצרות של מערכת השמש וכוכבי הלכת.
הסלעים הפרימיטיביים מכילים עדויות לקיומם של איזוטופים רדיואקטיביים קצרי חיים של היסוד כלור, שהתקיימו בראשית ימי מערכת השמש.

צוות משותף למדענים מארה”ב וסין טוען כי קרו בלודאי המקור של “איזוטופ” זה היה סופרנובה או התפוצצות של כוכב. הממצאים פורסמו בכתב העת PNAS של האקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים.
במשך שנים, האמינו האסטרונומים כי מערכת השמש נוצרה בהדרגה מענן של אבק וגז שהתעבה. ואולם כעת יש תיאוריה הקוראת תגיר על התיאוריה הישנה.

לפי התיאוריה החדשה, השמש וכוכבי הלכת נוצרו בענן בינכוכבי דחוס, או ערפילית, שהיתה מלאה גם בכוכבים מאסיבים קצרי חיים (ויש קשר בין שני המשתנים הללו) שהתפוצצו בפרץ עצום של קרינה.
סופרנובה מתרחשת כאשר כוכב מסיים את חייו לאחר שכילה את הדלק הגרעיני שלו ואינו יכול להיתמך עוד באמצעות שחרור האנרגיה הגרעינית.

שרידים עתיקים
חוקרים מאוניברסיטת אריזונה והאקדמיה הסינית למדעים חקרו מטאוריטים פחמניים שנמצאו במחוז נינגקיאנג (Ningqiang).
שרידים חלליים אלו נוצרו מיד לאחר היווצרות מערכת השמש. חברי הצוות מצאו איזוטופ נדיר של זרחן – זרחן 36 במטאוריט, שנוצר במהלך הדעיכה הרדיואקטיבת של כלור-36. מכיוון שאיזוטופ הזרחן הוכלל במינרל עתיק במטאוריט המכונה sodalite, מאמינםי החוקרים כי כלור-36 היה נפוץ בימיה הראשונים של מערכת השמש.
כלורין-36 יכול להיווצר בשתי דרכים: בהתפרצות סופרנובה או בענן המקיף את השמש הצעירה המופגז בקרינה במרחב הסמוך לשמש המתהווה. החוקרים אומרים כי הסבר זה לא סביר מכיוון ש- sodalite נוצר במרחק מה מהכוכב שלנו.

“אין כיום כל זכר לכלור-36 העתיק”, אומרת לורי לשין, שותפה במחקר ומנהלת מחקר המטאוריטים באוניברסיטת אריזונה. “ואולם זו עדות ראשונה לככך שהמטאוריט נוצר בימיה הראשונים של מערכת השמש.”
ד”ר לשין ואחרים מצאו בעבר עדויות לקיומו של איזוטופ רדיו אקטיבי אחר בימיה הראשונים של מערכת השמש – ברזל 60, שגם הוא עשוי היה להיווצר בסופרנובה. “הדבר מספק טיעון חזק לכך שגלעינים רדיואקטיבים אלה נוצרו בסופרנובה שהתפוצצה בסמוך לאיזור היווצרותה של מערכת השמש וזרעה אותה באיזוטופים הללו” הוסיפה לשין.

אם התיאוריה השנויה במחלוקת תתמך גם במחקרים נוספים, יהיה לה השפעה על הבנתנו של תכונות כמו גודלה וצורתה של מערכת השמש, ההרכב הפיסיקלי של כדור הארץ והכימיה שהובילה ליצירת החיים.
ידען השמש