שני חוקרים מהטכניון זכו במענקי ERC Advanced

פרופ' ג'קי שילר. צילום: דוברות הטכניון
פרופ’ ג’קי שילר. צילום: דוברות הטכניון

פרופ’ מיכאל גליקמן ופרופ’ ג’קי שילר מהטכניון זכו במענקי ERC Advanced – מענקים יוקרתיים מטעם תוכנית Horizon Europe של האיחוד האירופי הניתנים לחוקרים ותיקים בעלי הישגים חסרי תקדים במחקר בעשור האחרון. כל אחד מהם יקבל 2.5 מיליון יורו.

פרופ’ מיכאל גליקמן דיקן הפקולטה לביולוגיה, יקבל את המענק על חקר “מנגנוני נזק בהעברת אותות במערכת האוביקוויטין והשפעתם על ניוון עצבי במוח”. פרופ’ גליקמן וצוותו פיתחו מודל חדשני לחקר מחלת האלצהיימר על ידי שימוש בתאי עצב שהופקו מתאי גזע אנושיים. המחקר המוצע מבוסס על השערתם כי פגיעה במערכת האוביקוויטין, האמונה על ניקוי התאים מחלבונים פגומים, עלולה להוביל להתפתחות מחלת האלצהיימר בתאי עצב. המענק יאפשר לחוקרים לזהות את המרכיב הספציפי במערכת האוביקוויטין הגורם להתפתחות המחלה בשלבים הראשוניים, להבין את המנגנון, ובטווח הרחוק לפתח טיפולים חדשניים למחלה.

פרופ’ ג’קי שילר מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט תקבל את המענק על חקר “דנדריטים כיחידות החישוביות העיקריות ללמידה מוטורית מתמשכת בקליפת המוח”. בבסיס המחקר: היפותזה חדשנית לגבי האופן שבו המוח מצליח לשמר זיכרונות קיימים בעת לימוד משימות חדשות – אתגר שהבינה המלאכותית טרם פתרה. על-פי ההיפותזה של פרופ’ שילר, יכולות זיכרון מדהימות אלה מבוססות על יכולתם של העצים הדנדריטיים הענפים בתוך תאי קליפת המוח לאגור פיסות מידע רבות  בעת ובעונה אחת. השערה נוספת של פרופ’ שילר היא ששיבושים במנגנון זה הם גורם מרכזי בהפרעות מוחיות שונות כגון אלה המעורבות במחלת פרקינסון.

ERC Advanced הוא מהמענקים היוקרתיים והתחרותיים ביותר של Horizon Europe, והוא מספק לחוקרים יוצאי דופן הזדמנות לעסוק בפרויקטים שאפתניים, מוּנעי סקרנות, העשויים להוביל לפריצות דרך דרמטיות. המענקים מוקדשים לטווח רחב של תחומים בחזית המחקר ממדעי החיים והמדעים המדויקים ועד מדעי החברה והרוח.

נשיאת הנציבות האירופית למחקר (ERC)  מריה לפטין בירכה את הזוכים והוסיפה כי “אני שמחה במיוחד שאנו רואים השנה בין הזוכים יותר חוקרים באמצע הקריירה. אני מקווה כי הדבר יעודד חוקרים נוספים בשלב זה בקריירה להגיש מועמדות למענקים אלה.”

איליאנה איבנובה, הממונה על חדשנות, מחקר, תרבות, חינוך ונוער בתוכנית Horizon Europe, אמרה כי “מענקים אלה לא רק יתמכו בחוקרים מובילים בהרחבת גבולות הידע אלא גם יוסיפו 2,500 משרות לפוסט-דוקטורנטים, דוקטורנטים וחוקרים  אחרים. השקעה זו מטפחת את הדור הבא של מוחות מבריקים.”