שיגור החללית JUICE לירחי צדק נדחה למחר 14/4 15:14

הסיבה לעיכוב: חשש מסופות ברקים. החללית Juice (JUpiter ICy moons Explorer), היא פרויקט משותף של סוכנות החלל האירופית (ESA) וסוכנות החלל האיטלקית (ASI), המתוכננת לחקור שלושה מירחיו הקפואים של צדק: גנימד, אירופה וקליסטו. המשימה אמורה להגיע לצדק בשנת 2031

אם הכל ילך כשורה תשוגר היום בשעה 15:15 שעון ישראל החללית Juice (JUpiter ICy moons Explorer), פרויקט משותף של סוכנות החלל האירופית (ESA) וסוכנות החלל האיטלקית (ASI), במטרה לחקור שלושה מירחיו הקפואים של צדק: גנימד, אירופה וקליסטו. המשימה אמורה להגיע לצדק בשנת 2031.

מטרתה העיקרית של משימת JUICE שעלותה כמיליארד דולרים היא לחקור ירחים אלה ולהעריך את הפוטנציאל שלהם לתמוך בחיים. מאמינים כי בירחים יש אוקיינוסים תת-קרקעיים שעשויים להכיל מים נוזליים ואולי אפילו חיים מיקרוביים. החללית תשתמש בסוללה של מכשירים מדעיים כדי לחקור את הגיאולוגיה של הירחים, הרכב פני השטח והמבנה הפנימי שלהם, כמו גם לחפש סימנים של תרכובות אורגניות וסמנים ביולוגיים אחרים שיכולים להצביע על נוכחות חיים.

החללית JUICE מוצבת על גבי משגר אריאן 5 בקורו, גינאה הצרפתית, מארס 2023. צילום: ESA

החללית JUICE תישא גם נחתת, בשם JUICE Mappers (JMu), שתשוחרר על פני השטח של גנימד, הירח הגדול ביותר במערכת השמש, כדי לחקור בפירוט את פני השטח ותת-הקרקע שלו. הנחתת תשתמש בחבילת מכשירים, כולל סייסמומטר, מגנטומטר ומצלמה, כדי לחקור את הגיאולוגיה של הירח, הרכב פני השטח והמבנה הפנימי שלו. הוא גם יחפש סימני חיים, כגון חתימות ביולוגיות בקרח ובאוקיינוסים מתחת לפני השטח.

JUICE גם תחקור את הנביעות התרמיות בקרקעית הים של אירופה. המדענים מאמינים כי נביעות אלה דומות לאלה שנמצאות על כדור הארץ, שם הן תומכות במערכת אקולוגית מגוונת של חיידקים המשגשגים בתנאים קיצוניים. על ידי חקר נביעות אלה, המשימה מקווה להשיג הבנה טובה יותר של הפוטנציאל לחיים באוקיינוס התת-קרקעי של אירופה.

משימת JUICE נחשבת לאחת המשימות הפלנטריות השאפתניות ביותר שבוצעו אי פעם על ידי סוכנות החלל האירופית, והיא צפויה לספק תובנות חשובות על מקור מערכת השמש והתפתחותה, כמו גם על הפוטנציאל לחיים מעבר לכדור הארץ. היא גם תסלול את הדרך למשימות עתידיות לירחים קפואים אחרים במערכת השמש החיצונית, כמו ירחו של שבתאי אנקלדוס וטריטון, ירחו של נפטון.

משימת JUICE תתמודד עם מספר אתגרים טכניים ולוגיסטיים, כולל ניווט בסביבת הקרינה הקשה סביב צדק וביצוע תמרונים מורכבים לחקר ירחים מרובים בעלי מסלולים ומאפיינים שונים. צוות המשימה יצטרך גם לוודא שהחללית והמכשירים מסוגלים לפעול לאורך כל המשימה, שצפויה להימשך לפחות שלוש וחצי שנים.

בנוסף ליעדיה המדעיים, משימת JUICE צפויה לספק גם יתרונות טכנולוגיים ותעשייתיים חשובים, כגון פיתוח מכשירים וטכנולוגיות חדשות לחקר החלל ויצירת מקומות עבודה חדשים והזדמנויות כלכליות בתחום החלל באיחוד האירופי.