צרחת הלידה של היקום נשמעה

אבי בליזובסקי

בתמונה: קרינת הרקע הקוסמית. משמאל מארק וויטל – מנצח קוסמי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/universecrying.html

אסטרונומים הצליחו להקליט את הקולות של היקום המוקדם ונראה כי הוא נולד לא בבום אלא בשריקה חרישית שהפכה לשאגה עמומה.
מארק וויטל מאוניברסיטת וירג'יניה ניתח את קרינת הרקע שנולדה 400 אלף שנה לאחר המפץ הגדול. אדוות בקרינה הזו הם כמו גלי קול החוצים את היקום. במהלך מיליון השנים הראשונות השתנתה המוסיקה של היקום מאקורד מאג'ורי רב הוד לצליל נוגה ומינורי.

“היה זה הדבר הסביר בהחלט לעשות” אמר פרופ' וויטל לבי.בי.סי. “הופתעתי במקצת שמישהו לא עשה את זה עד כה. הוא אסף את הנתונים העדכניים אודות קרינת הרקע בתחום המיקרוגל, המגיעה מהתקופה של תחילת היקום, מעט לאחר המפץ הגדול. הם הראו כי האדוות בקרינת הרקע, שהם ואריאציות עדינות בצפיפות החומר ניתן להסתכל עליהם כעל גלי קול.
גלי קול קוסמיים אלו הם ברוחב של 30 אלף שנות אור והם נמצאים 55 אוקטבות מתחת לסף השמיעה של האוזן האנושית.
בצליל אחד נדחסות מיליון השנים הראשונות של היקום ל-30 שניות. המפץ הגדול התרחש איפוא בשקט מוחלט אך גלי הקול של התפשטות היקום יכלו לגדול.
במשך 400 אלף השנים הראשונות הוא נשמע כמו צעקה הדועכת לשאגה רפה, אמר פרופ' וויטל. הוא מאמין כי שמיעת קול היקום מספקת פרספקטיבה ייחודית להתפתחות היקום. היא מקרבת את השומע לנושא בדרך שונה מזו שתמונה יכולה לעשות” אמר.
במהלך התפשטות היקום התרחש שינוי בתדיריות גלי הקול שתוצאתם היא שקולו האופייני של היקום השתנה מאקורד מאג'ורי לאקורד מינורי. “כשהאזנתי לזה אני חייב לומר כי היקום הוא כלי נגינה גרוע.” אמר וויטל.

ידען ראשית היקום