סיקור מקיף

עדכון – ספייסשיפ1 טסה לחלל וזכתה בעשרה מיליון דולר

חברת סקילד קומפוזייט זכתה ב-X-Prize

דיקלה אורן

טייס החללית בריאן ביני. קרדיט: ספייס.קום

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/xprize041004.html
ספייסשיפ1 זכתה ב-X-Prize!

החללית הפרטית ספייסשיפ1, שנבנתה על ידי חברת סקיילד קומפוזייט, טסה פעמיים לחלל תוך חמישה ימים, ועל ידי כך זכתה בפרס כספי של עשרה מיליון דולר.

ספייסשיפ1 השלימה לפני זמן קצר את הטיסה השנייה במסגרת הניסיון לזכות בפרס. הגובה הדרוש הושג, וחברת סקיילד קומפוזייט עשתה היסטוריה בזכייה ב-X-Prize. הטיסה ההיסטורית נערכה ביום השנה לטיסה הטרנסאטלנטית הראשונה מלונדון לניו יורק (1958) ושיגור הלווין ספוטניק (1957).
חברת סקיילד קומפוזיטס נמצאת בבעולתם של ברט רוטאן – חלוץ תעופה, ופול אלן ממייסדי מיקרוסופט וכעת הצטרף אליהם בעלי חברת התעופה וירג'ין, ריצ'רד ברנסון שהזמין כמה חלליות המבוססות על ספייסשיפ1 כדי להטיס בה נוסעים בתשלום לסף החלל.
17:00 – החללית נפרדה מהאביר הלבן והיא כעת בדרכה חזרה

ספייסשיפ1 טסה לחלל, הגיעה כנראה לגובה הדרוש, וכעת היא בדרכה חזרה לכדור הארץ. בהמשך תיערך מסיבת עיתונאים, בה יודיעו נציגי חברת סקיילד קומפוזייט וX-Prize האם הושג הגובה הדרוש לזכייה.

16:00 – ספייסשיפ1 המריאה

החללית הפרטית ספייסשיפ1 המריאה על סיפונו של המטוס “האביר הלבן”. בטיסה הנוכחית יטיס אותה טייס הניסוי בן ה-51 בריאן ביני.

זאת הטיסה השנייה של החללית בניסיון לזכות ב-X-Prize (והטיסה השלישית לחלל). הטיסה הקודמת נערכה, כזכור, ב-29 בספטמבר. אם תצליח החללית להגיע לגובה של 100 קילומטר מעל פני הקרקע, חברת סקיילד קומפוזייט, שבראשה עומד ברט רוטן, תזכה בעשרה מיליון דולר מטעם X-Prize.

בהצלחה לחללית, ועדכונים נוספים בהמשך.


ספייס שיפ-1 ניצחה בתחרות הטיסה לחלל

יום שני, 4 באוקטובר 2004, 17:50 מאת: מערכת וואלה!

החללית הזוכה באוויר. מומן ע”י אחד ממייסדי מיקרוסופט (צילום: רויטרס)כלי הטיס הפרטי הצליח בשנית להגיע לחלל וזיכה את מפעיליו ב-10 מיליון דולר. התחרות נועדה לקדם את הפרטת הטיסות מחוץ לאטמוספירה

כלי הטיס הרקטי, המכונה “ספייס שיפ-1” הצליחה לצאת היום בשנית מהאטמוספירה וזיכה את מפעיליו ומתכנניו בפרס בסך 10 מיליון דולר, על זכיה בתחרות שנועדה לעודד טיסות פרטיות לחלל. כלי הטיס מומן, בין השאר, על ידי פול אלן, אחד ממייסדי מיקרוסופט.

בסוכנות איי.פי דווח כי כלי הטיס המאויש עבר את הגובה הרצוי זמן קצר אחרי המראתו ממסלול המראה במדרה מוהאבי בקליפורניה. הוא החל את מעופו כשהוא מחובר למטוס נושא ושוחרר ממנו בגובה 46 אלף רגל. החללית הקטנה הפעילה את מנועיה הרקטיים כדי להגיע לגובה של כ-100 קילומטרים – הנקודה הנחשבת בדרך כלל כסוף האטמוספירה ותחילת החלל. הנתונים הסופיים יתקבלו רק בשלב מאוחר יותר אך החגיגות על הקרקע החלו כבר בזמן שנראה שהחללית עמדה ביעד המינימלי. ראש מנהל התעופה האמריקאי, מריון בלייקי, אמרה באתר הניסויים כי מדובר “בחזית האמיתית של התעופה”.

התחרות, שנוסדה לפני שמונה שנים על ידי איש העסקים פול דיאמנדיס תחת השם “פרס האיקס”. הוא קיווה שהתחרות תעשה לטיסות הפרטיות לחלל מה שעשה פרס אורטייג לטיסות הטרנס אטלנטיות. ב-1927 זכה בפרס אורטייג צ'ארלס לינדברג אחרי שביצע את המשימה בהצלחה וזכה ב-25 אלף דולר.

כאמור, כדי לזכות בתחרות כלי הטיס היה צריך לטוס לחלל פעמיים ולחזור, בפרק זמן של שבועיים. כלי הטיס הוטס היום על ידי בריאן ביני, שזהותו נשמרה בסוד. בשבוע שעבר המריא בחללית הטייס מייקל מלביל.


החללית הפרטית משוגרת שוב – בדרך אל הפרס

ידיעה מקדימה שפורסמה הבוקר בהארץ ובחדשות וואלה

בשיא הגובה, המעבורת הזעירה פתחה במפתיע בעשרות גלגולים מהיריםארגון פרטי יעניק 10 מיליון דולר למי שיצליח לבנות חללית בעצמו ולשגרה לחלל. מ-20 צוותים ששקדו על המשימה במשך מספר שנים הצוות של מייקל מלוויל קרוב ביותר לזכיה

כשכולם מדברים על הפרטה, זו היתה רק שאלה של זמן עד שהמגמה תגיע גם לתחום החלל. אחרי שבמשך שנים עסקו בתחום מוסדות רשמיים של מדינות מכובדות, בא זמנם של היזמים הפרטיים – והיום עשוי להיות יום חגם.

ב-1996 הכריז ארגון פרטי ששמו “X prize foundation” כי יעניק פרס של 10 מיליון דולר למי שיצליח, בכוחות עצמו, לבנות חללית, לשגר אותה לחלל ולשוב הביתה בשלום. התנאים, למעשה, מורכבים קצת יותר. החללית צריכה להשלים שתי טיסות בתוך שבועיים, שבהן טייס ושני נוסעים – או טייס ומשקל המקביל לשני נוסעים נוספים יגיעו לגובה של 100 קילומטרים, נקודת ציון שרירותית אך מקובלת כגבול בין האטמוספירה של כדור הארץ לחלל החיצון.

כ-20 צוותים מרחבי העולם הרימו את הכפפה ושקדו בשנים האחרונות על המשימה, בדרך לפרס הנכסף. הטוענים לכתר כרגע הם אנשי
“SpaceShipOne” (“ספינת חלל 1”). ב-21 ביוני כבר הטיס מייקל מלוויל את המטוס-מעבורת לגובה של 100 ק”מ; זו היתה רק טיסת ניסיון, חימום לדבר האמיתי. ביום רביעי שעבר הוא עשה זאת שוב, מצויד במטען במשקל הנכון. היום ינסה להשלים את המשימה, ולקטוף את הפרס.

ביום רביעי, ב-7:10 בבוקר, המריא המטוס-מעבורת מנקודת שיגור בקליפורניה. תחילה הוא הועלה לגובה של 50 אלף רגל בידי מטוס-נשא. בגובה הזה שיחרר המטוס הנשא, המכונה “White Knight”, את המעבורת כדי שתוכל להפעיל את המנוע ולהעפיל לגובה המרבי. SpaceShipOne הגיעה, לפי דיווחים לא רשמיים, לגובה של 337,500 רגל (102.8 קילומטרים) – גבוה מהיעד שהציב צוות התחרות, 328 אלף רגל (100 קילומטרים). ב-8:34 המטוס בעל הצורה הייחודית כבר היה שוב על הקרקע.

וכמו שקורה לעתים קרובות בתהליכי הפרטה, גם הפעם מתייחסים היזמים הפרטיים לעניין במעט יותר חן והומור מהגופים הרשמיים העוסקים בתחום. “המטוס טס כמו חלום”, אמר הטייס המנוסה מלוויל ל”ניו יורק טיימס” לאחר הנחיתה. ואולם בשיא הגובה, המעבורת הזעירה פתחה במפתיע בעשרות גלגולים מהירים. בתחילה היא התהפכה מדי שתי שניות, ובהדרגה האטה את קצב הגלגול בזכות מאמציו של מלוויל, שהצליח להשתלט עליה באמצעות סילוני ייצוב. לדבריו, מדובר היה ב”גלגול ניצחון” לא מכוון, והוא קיבל הכשרה רבה להתמודדות עם בעיות מן הסוג הזה שכלל לא חש שהוא מצוי בסכנה ואף לא חש אי-נוחות. “חשבתי שזה די מגניב”, הוסיף. הצופים שעקבו אחר השובל המסתלסל של המטוס מהקרקע שועשעו פחות, וחלקם אף השתנקו מרוב חרדה, כפי שמדווח “ניו יורק טיימס”.

הצוות של האחראי לתכנון המטוס-מעבורת, בורט רוטאן, כינה בתחילה את הגלגול “חריגה בבקרת הטיסה”. מלוויל בן ה-63 העלה את האפשרות שגרם לבעיה בעצמו, בטעות. “ייתכן שלחצתי על הגה ברגע הלא נכון – כשמזדקנים, עושים דברים כאלה”, אמר בחיוך. רוטאן הסביר שנטיית המטוס להתגלגל ידועה זה כמה זמן, אבל שיהיה קשה לתקן בעיה כזו במטוס שכבר נבנה. הוא הוסיף שבגרסה הבאה של המטוס-מעבורת ליקוי זה יתוקן.

המטוס-מעבורת והמטוס-נשא עוצבו בידי רוטאן ומומנו בידי פול אלן, המייסד-השותף של חברת מיקרוסופט. הטיסה האחרונה אמנם לא כללה נוסעים נוספים, אבל אשה אחת בכל זאת היתה שם: בלילה שקדם לה החליט רוטאן לצרף למטען את אפרה של אמו, שמתה לפני כארבע שנים. “היא עפה היום”, הוא אמר בקול שבור לכתבת ה”ניו יורק טיימס” לאחר הנחיתה.

מלוויל, מצדו, לוקח את העניין בקצת פחות רצינות. אחרי הטיסה ביוני הוא הודיע כי לא יטיס את SpaceShipOne פעם נוספת. ביום רביעי שעבר הוא התייצב למשימה לאחר שהטייס המיועד חלה. גם לטיסה של היום הוא לא מתייחס כאל משאת חייו: “אם אף אחד אחר לא ירצה להטיס אותה, אני אשמח לעשות זאת”.
ידען X-PRIZE

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~968986608~~~169&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.