סודות של כוכבים: מדענים חושפים את התפקיד הנסתר של שביל החלב במיתולוגיה של מצרים העתיקה

מחקר חדש מגלה איך שביל החלב הדגיש את תפקידה של נוט, אלת השמים המצרית

התמונה הזאת מראה את אלת השמיים נוּת, מכוסה בכוכבים, מוחזקת למעלה על ידי אביה, שו, ומתקמרת מעל אחיה גב אל האדמה. משמאל השמש העולה (האל רֶה עם ראש הבז) מפליגה במעלה הרגל של נוט. מימין השמש השוקעת מפליגה במורד זרועותיה אל הזרועות המושטות של אוסיריס, שייצור מחדש את השמש בשאול במשך הלילה. קרדיט: E. A. Wallis Budge, The Gods of the Egyptians, Vol. 2 (Methuen & Co., 1904).

המצרים הקדמונים היו ידועים באמונות הדתיות שלהם ובידע האסטרונומי על השמש, הירח וכוכבי הלכת, אבל עד עכשיו לא היה ברור איזה תפקיד מילא שביל הלב בדת ובתרבות של מצרים.

מחקר חדש של אסטרופיזיקאי מהאוניברסיטה של פורטסמות שופך אור על הקשר בין שביל החלב ואלת השמיים המצרית נוּת.

נוּת היא אלת השמיים, שלעיתים קרובות מוצגת כאשה זרועת כוכבים המתקמרת מעל אחיה אֵל האדמה גֶּבּ. היא מגינה על הארץ מהצפה של המים הפולשים של הריק, וממלאת תפקיד חשוב במחזור השמש – בולעת את השמש כשהיא שוקעת ויולדת אותה שוב בזריחתה בבוקר.

המאמר מסתמך על טקסטים מצריים עתיקים והדמיות כדי לטעון ששביל החלב הפנה את תשומת הלב, לכאורה, לתפקידה של נות כשמיים. בחורף שביל החלב הדגיש את הזרועות המושטות של נוט ובקיץ הוא עקב אחרי עמוד השדרה שלה על פני השמיים.

פרופסור חבר לפיזיקה ד”ר אור גראור אמר: “נתקלתי באלת השמיים נות כשכתבתי ספר על גלקסיות ובחנתי את המיתולוגיה של שביל החלב. לקחתי את בנותיי למוזיאון והן הוקסמו מהתמונה הזאת של אשה קמורה ולא הפסיקו לבקש לשמוע סיפורים עליה. זה עורר עניין אצלי והחלטתי לשלב אסטרונומיה ואגיפטולוגיה כדי לבצע ניתוח כפול – אסטרונומי ובין-תרבותי – של אלת השמיים נוט, והאם יכול היה להיות באמת קשר בינה ובין שביל החלב”.

ד”ר גראור הסתמך על אוסף עשיר של מקורות עתיקים בכללם טקסטים מפירמידות, טקסטים מארונות קבורה והספר של נות, והשווה אותם לצד הדמיות מתוחכמות של שמי הלילה המצרי.

הוא מצא הוכחות משכנעות ששביל החלב הדגיש את הנוכחות האלוהית של נות.

בנוסף, ד”ר גראור קישר בין אמונות מצריות ואמונות של תרבויות אחרות, והראה קווי דמיון באופן שבו חברות שונות פירשו את שביל החלב.

הוא הוסיף: “המחקר שלי גם מראה שהתפקיד של נוט במעבר של המתים אל העולם הבא והקשר שלה לנדידת הציפורים השנתית עולה בקנה אחד עם האופן שבו תרבויות אחרות מבינות את שביל החלב. לדוגמה, כדרך של רוחות אצל עמים שונים בצפון ומרכז אמריקה או כמו מסלול הציפורים בפינלנד והארצות הבלטיות.

“המחקר שלי מראה איך שילוב של תחומי דעת יכול לספק תובנות חדשות על אמונות עתיקות, והוא מדגיש איך האסטרונומיה מחברת את האנושות באופן חוצה תרבויות, גיאוגרפיה וזמן. המאמר הזה הוא התחלה מלהיבה של פרויקט גדול יותר לקטלוג וחקר המיתולוגיה הרב תרבותית של שביל החלב”.