ננוטכנולוגיה: רובוט אלחוטי פועל מתחת למיקרסקופ

מיני רובוט הנמצא בפיתוח ב-MIT יהיה אוטונומי יוכל לבצע עשרת אלפי צעדים בשניה

אבי בליזובסקי

רובוט קו הייצור של העתיד יעבוד קשה, אך המפקחים שלו יצטרכו מיקרוסופט כדי להשגיח עליו. חוקרים במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, MIT, בונים צי של רובוטים אלחוטיים, כל אחד אינו גדול יותר ממטבע, המסוגלים לבצע את כל פעולות הייצור – ברמה המולקולרית.
סילויאן מארטל, חוקר MIT, אמר לאתר האינטרנט TechExtreme כי הרובוטים הללו המכונים NanoWalkers יוכל לסנתז תרופות חדשות וכימיקלים, וכן כמובן מולקולות DNA וכן לסייע למגוון רחב של מחקרים בביולוגיה ובביוטכנולוגיה.
לדברי מארטל, רוב האנשים, כאשר הם חושבים על רובוטים של קווי יצור הם רואים בדמיונם קו להרכבת מכוניות. ואולם מרבית הרובוטים המועסקים כיום מבצעים משימות בקנה מידה קטן בהרבה מאשר הרובוטים של תעשיית הרכב. הם מסייעים בתעשית התרופות ובחברות ביוטכנולוגיות. מארטל עומד בראש הצוות העובד על ה- NanoWalkers במעבדת המיכשור הביולוגי ב-MIT.

ואולם, מרבית הרובוטים הללו, אומר מארטל, אינם עצמאיים והם נמצאים במקומות קבועים. כמו כן הם מאוד איטיים כשהם מבצעים צעד אחד בשניה. הם גם יחסית לא מדויקים ומסוגלים בשל כך לבצע רק משימות פשוטות כמו העברה של רכיבים ממקום אחד לאחר.

בניגוד לכך, המיני רובוטים הנמצאים בפיתוח ב-MIT יהיו עצמאיים לחלויין ויתוכננו כך שיוכלו לבצע עשרת אלפים צעדים בשניה. הם יוכלו גם לזוז בשלושה ממדים בדיוק טוב יותר פי עשרה מיליון מהרובוטים הנוכחיים.
הבדל בסיסי נוסף הוא שהרובוטים החדשים לא יבצעו רק הזזות והרמות. הם מתוכננים לפעול גם ככלי מדידה מדויקים. מערכות אלה מתוכננות לבצע 200 אלף מדידות בקנה מידה אטומי בשניה.” אומר מרטל. “שלא כמו רובוטים מעבדתיים העשוים להזיז דוגמיות ממכשיר אחד לשני, רובוטים מיניאטורים אלה נבנו כדי לתפקד כמכשירים מדעיים.
ה- NanoWalkersנשלטים בידי קישורים אינפרה-אדומים המובנים בתוך גוף הרובוטים. מצלמות מכוונות את המיקום שלהם ומכוונים אותם למיקום הכללי של עבודתם על השולחן.
מערכות לכיוון המיקום מסייעים לרובוטים לכוון לאתרים ספציפיים וכמה מה- NanoWalkers, כוללים מיקרוסקופ סריקה כדי לצלם ולבצע פעולות באטומים.
NanoWalkers, נמצאים עדיין בשלב המחקר, אף כי חוקרי MIT מחפשים שותפים בתעשיה כדי לנסות אותם במקומות העבודה.

הידיעה המקורית, באנגלית