אבי בליזובסקי

הדיסקוורי בחלל – מבט מבחוץ, כפי שצילמו האסטרונאוטים בעזרת הזרוע הרובוטית
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/disovery2707051.html
עדכון יום ד' 27/7/05, שעה 22:30
אף כי המשימה עצמה תוכננה כך שניתן יהיה לזהות נזקים בעת ההמראה, סרט הוידאו של השיגור עורר חששות. סוללת מצלמות תיעדו את שיגור הדיסקוורי ובהן נראתה פיסה קטנה של פסולת נופלת מהחלק התחתון של המקפת. בכירי נאס"א אמרו כי השברים עשויים להיות מאריח בידוד הנמצא ליד דלת המכסה את כן הנחיתה הקדמי (זה שליד החרטום).
במסיבת עיתונאים שהתקיימה ביום שלישי, אמר מנהל הטיסה ג'ון שנון כי לסוכנות החלל יהיו מספיק נתונים עד יום ראשון כדי להחליט אם יש צורך בתיקון כלשהו ואם תיקון כזה בכלל אפשרי.
בעקבות אסון קולומביה בו רסיסים נפלו על הכנף ופערו חור שאיפשר חדירת גזים חמים בעת החזרה לאטמוספירה, והמלצות ועדת החקירה הוחלט לתגבר את הפעולות הקשורות בבטיחות בעדיפות גבוהה במיוחד במשימה הראשונה לאחר קולומביה.
מפקד דיסקוורי בעבר, נורמן תאגראד (Thagard) אמר כי בהתבסס על סרט הוידאו של השיגור, אף אחד לא צריך להיות מודאג יותר מדי. בהתייחס לסרטים שראינו אתמול היו הרבה פחות שברים מאשר אנו רואים בדרך כלל." אמר תאגרד. הוא אמר שלא סביר שדיסקוורי תיפגע שום שנדרשו למעלה ממאה טיסות עד שנזק משברים גרם לאסון כמו אסון קולומביה.
צוות הדיסקוורי השתמש בזרוע הרובוטית, המצויידת במצלמה ובציוד ליזר כדי לצלם את החלק החיצוני של החללית ולאתר קיומו של נזק כלשהו. כאשר המעבורת תגיע במהלך יום חמישי לתחנת החלל הבינלאומית, הצוות שלה יצלם את הדיסקוורי כדי לבחון אם אירעו נזקים. העגינה צפויה ביום חמישי, 14:18 שעון ישראל.
חברי הצוות של המעבורת מתכננים לנסות טכניקות תיקונים במהלך שלוש הליכות חלל מתוכננות בידי האסטרונאוטים סטיבן רובינסון וסואצ'י נוגוצ'י. השניים גם מתכננים לבצע הליכת חלל לשירות תחנת החלל הבינלאומית.
כחלק משינויי הבטיחות בעקבות אסון קולומביה פיתחה נאס"א תוכנית חרום שתאפשר לאסטרונאוטים לנסות לתקן את המעבורת כך שיוכלו לשוב לכדור הארץ. במקרה שהמעבורת לא תהיה מסוגלת לבצע את החזרה, הצוות יכול למצוא מקלט בתחנת החלל עד לשיגורה של משימת חילוץ.
שאנון אומר כי מוקדם מדי לקבוע את מקור השברים, גודלם או עומק הפער שנפער. כל פגם אפשרי עלול להבחן לפי השאלה האם הוא מהווה איום בטיחותי על החללית.
ניתוח מפורט של המעבורת יתבצע במהלך הימים הקרובים באמצעות מצלמות ומערכות לייזר שיספקו מידע נוסף. שאנון אומר כי ההערכה הראשונית של גודל השברים מראה כי מדובר במשהו כמו 4 סנטימטרים, אף כי הגודל המדויק עדיין אינו ידוע. הוא אומר כי יתכן שהשברים היו רק חלק מהכיסוי של האריח ולא אריח שלם.
בנוסף לפיסת האריח, תמונות משיגור הדיסקוורי גם הראו שבר נופל החוצה ממכל הדלק החיצוני בעת ההפרדות מהמעבורת. ואולם, לדברי שאנון (והדבר גם נראה בשידור היום בחדשות ערוץ 2, א.ב.), הוא נפל החוצה ולא פגע במעבורת.
תצלומים גם הראו כי חוטמו של מכל הדלק פגע בציפור כ-2.5 שניות לאחר השיגור – נקודה שבה הדיסקוורי עדיין טסה לעט מכדי שהדבר יגרום לנזק. אמר.
בתגובה לאסון קולומביה בשנת 2003, הציבה נאס"א 107 מצלמות שצילמו את השיגור מכל הזויות האפשריות כדי להעריך את ביצועי המערכות שעברו שידרוג. שאנון אומר כי מעבורת החלל השילה אריחים במשימות רבות, ללא כל השלכות בטיחותיות, אף כי הוא משוכנע שנאס"א תנתח בזהירות את האיזור ליד קצהו של כן הנשא כדי להיות בטוחים שלא צפויה כל סכנה למעבורת.
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~673973~~~188&SiteName=hayadan