מענק סינרג’י היוקרתי של מטעם ERC ניתן לחוקר הכימיה, פרופ’ גונן אשכנזי מאוני’ בן-גוריון

פרופ’ אשכנזי מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בן-גוריון עוסק בתחום חדש – כימיה של מערכות מורכבות. המענק ניתן לו ולקבוצת מחקר בינלאומית בה הוא חבר

פרופ גונן אשכנזי. מתוך אלבום פרטי

פרופ’ גונן אשכנזי מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב עוסק בתחום חדש – כימיה של מערכות מורכבות. המענק ניתן לו ולקבוצת מחקר בינלאומית בה הוא שותף. הקבוצה פועלת להבנת תהליכים מוקדמים באבולוציה ועקרונות התארגנות של מערכות ביולוגיות. תוצאות המחקר עשויות לסייע בפיתוח מכשירים בעלי חשיבות בתחום הננוטכנולוגיה וביוטכנולוגיה.

כימיה של מערכות מורכבות הינה תחום חדש בו עוסק החוקר, פרופ’ גונן אשכנזי מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. פרופ’ אשכנזי מכהן כראש מרכז מינרבה לחקר ראשית החיים בכדור הארץ ובפלנטות אחרות. מאמץ המחקר העיקרי שלו מוקדש לתכנון וסינתזה של מערכות כימיות מרובות רכיבים, הנקראות רשתות מולקולריות, ולניתוח הארגון העצמי הדינמי שלהן. המחקר יוביל בעתיד לפיתוח תאים מלאכותיים, ולהבנת ראשית החיים על כדור הארץ.

ארבע קבוצות מגרמניה, הולנד, צרפת וישראל קיבלו את המענק היוקרתי  ERC Synergy למימון מחקר משותף.  המחקר יאפשר להם להבין עקרונות חדשים להתארגנות מערכות ביולוגיות, ולשפוך אור על תרחישים אפשריים בשלבים ראשונים באבולוציה בראשית החיים. החוקרים מציעים כי ניתן יהיה ליישם את תוצאות המחקר גם לפיתוח מכשירים לננוטכנולוגיה וביוטכנולוגיה. המענק ניתן למשך 6 שנים וחלקה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עומד על כ-3.4 מיליון יורו.

פרופ’ אשכנזי מסביר: “העבודה שלנו תדגים כיצד ניתן לתכנן, ולהכין במעבדה תאים מלאכותיים. היא תשפוך אור חדש על האפשרות להכין מולקולות וצברים מולקולריים שיכולים לבנות את התווך בו הם פועלים, לזרז תגובות כימיות בתווך הזה ואף לשכפל את עצמם. אם נשיג את שלוש המטרות האלה, זה יהיה חסר תקדים.”

ה ERC- הינו ארגון מטעם האיחוד האירופי המממן חוקרים מצטיינים לניהול מחקרים פורצי דרך ברחבי אירופה. מענק ה-ERC Synergy ניתן במטרה להפגיש קבוצות חוקרים לעבודה משותפת, וכך לשלב מיומנויות ומשאבים משלימים כדי להתמודד עם בעיות מחקר מאתגרות במיוחד ולהשיג הישגים פורצי דרך.