מענק ERC בסך 12 מיליון שקלים לשני מחקרים מבר אילן

אחד המחקרים שזכה במענק עוסק בחקר הגנים הגורמים להיפוך מין, והשני עוסק במיקרוביום ובמחלות המעי

ERC
ד”ר ניצן גונן ממדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן וד”ר שי בל מהפקולטה לרפואה בצפת

מחקריהם של ד”ר ניצן גונן ממדעי החיים וד”ר שי בל מהפקולטה לרפואה בצפת זכו במענק היוקרתי ERC Starting Grant של האיחוד האירופי בשווי כולל של 12 מיליון שקלים. סגנית נשיא בר-אילן למחקר פרופ’ שולמית מיכאלי, אומרת כי זו  הבעת אמון של המערכת הבינלאומית במחקר יוצא הדופן שנעשה כאן באוניברסיטת בר-אילן.

ד”ר ניצן גונן, מהפקולטה למדעי החיים ומכון הננוטכנולוגיה בבר אילן, זכתה במענק היוקרתי ERC Starting Grant של האיחוד האירופי על הצעתה לחקור את הגנום הלא מקודד (98% מהגנום שאינם מקודדים לגנים) ומעורבותו בהליך קביעת המין וכן בתיווך של מקרים של חולי DSD הסובלים מהיפוך מין. במהלך המחקר יפתחו במעבדתה של ד”ר גונן מיני אשכים במטרה לחקור עקרות וחוסר יכולת ליצור זרע, כמו כן ישתמשו במערכת זו כדי להבין טוב יותר מקרים של היפוך מין. בעתיד ייתכן ויוכלו להשתמש במערכת זו על מנת לאפשר ייצור של זרע במעבדה ובכך לאפשר לאנשים עקרים את היכולת להעמיד ילד ביולוגי.

“נכון להיום אנו מסוגלים לזהות את המוטציה שגרמה להיפוך המין בפחות מ 50% מהחולים בעקבות ריצוף גנטי של כלל הגנים המקודדים בגנום. גנים הם רצפים ב DNA אשר יוצרים חלבונים. חשוב להבין שהגנים שלנו מהווים רק כ 2% מכלל ה DNA שנמצא בכל תא ותא בגופינו. עד היום הסתכלנו רק על מוטציות בגנים והרבה חולים לא מקבלים אבחנה גנטית ולכן אנו הולכים להסתכל על ה 98% הנותרים בגנום ולהבין את מעורבותם בקביעת המין”.

מדעי החיים. המחשה: depositphotos.com

ד”ר שי בל, מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, זכה במענק על מחקרו בתחום קביעת המנגנונים מאחורי תפקוד לקוי של תאי גביע. מיליוני שנים של אבולוציה עיצבו את מערכת החיסון שלנו, ואפשרו לה להעלות תגובה דלקתית למעשה לכל חיידק בסביבתנו. ואכן, פלישת חיידקים לרוב רקמות גופנו תגרום לתגובה דלקתית, שהיא חיונית לסילוק הפולשים. עם זאת, במעיים, נראה שמערכת החיסון סובלנית מאוד כלפי טריליון החיידקים שמתיישבים אותה. הסיבה לכך – תאי המעי מפרישים ריר סמיך המפריד בין החיידקים מרקמת המעי. הפרדה זו מאפשרת להפיק תועלת ממערכת יחסים הדדית עם חיידקי המעיים. מחקר מצא כי במעיים של חולים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות מחסום הריר הזה הופך לחדיר על ידי חיידקים. זה מוביל למגע מתמיד של חיידקים אלו עם תאי המעי שלנו והפעלה של תגובה דלקתית. “במחקר ננסה להבין מדוע מחסום הריר מתפרק, כיצד ניתן לרפא אותו, ולהביא את הממצאים הללו למרפאה כדי לגרום להפוגה בחולים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות, כגון מחלות קרוהן וקוליטיס כיבית”.

ד”ר שי בל, סיים תואר ראשון עד דוקטורט, בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן, והצטרף לפקולטה לרפואה ב-2018. ד”ר גונן הצטרפה לאוניברסיטת בר אילן בשנת 2019 לאחר מחקר פוסט דוקטורט שערכה במכון פרנסיס קריק היוקרתי בלונדון. ד”ר גונן נבחרה לרשימת 40 הצעירים המבטיחים מתחת לגיל 40 של מגזין The Marker לשנת 2020.

1. בכדי להוריד את שיפולי הבטן