סיקור מקיף

מי גר במאצ’ו פיצ’ו? ניתוח DNA מראה מגוון מפתיע בארמון האינקה העתיק

אנשים מכל רחבי האימפריה ששלטה בדרום אמריקה עד להגעתם של הספרדים הגיעו למקדש במאצ’ו פיצ’ו למעין סוג של חיים המוקדשים לדת האינקה

מאת רוברטה דוידסון, דוקטורנטית באנתרופולוגיה גנטית, אוניברסיטת אדלייד

מאצ'ו פיצ'ו. <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
מאצ’ו פיצ’ו. המחשה: depositphotos.com

בראש ההרים ברמות הדרומיות של פרו ניצב הפלא מהמאה ה-15 של אימפריית האינקה, מאצ’ו פיצ’ו. כיום, המצודה היא אטרקציה תיירותית עולמית ואייקון של ההיסטוריה הפרה-קולוניאלית של אמריקה הלטינית – אך בעבר היא הייתה ארמון מלכותי של קיסר.

צוות החוקרים הבינלאומי שלנו חשף את המגוון הגנטי המדהים החבוי בשרידיהם העתיקים של אלה שהתגוררו במאצ’ו פיצ’ו. אנו מפרטים את ממצאינו במחקר שפורסם היום בכתב העת Science Advances.

השרידים התמוהים של אתר מלכותי

אימפריית האינקה שלטה בעבר על שטח עצום של 2 מיליון קמ”ר על פני רכס הרי האנדים עוצר הנשימה בדרום אמריקה. היא הוקמה בשנת 1438 על ידי השליט הראשון,פאצ’אקוטי אינקה יופנקיו הגיע לשיאו בשנת 1533, לפני הקולוניזציה על ידי הספרדים.

בלב האימפריה הייתה עיר הבירה קוסקו, ובסמוך לה היה ארמונו המלכותי של פאצ’אקוטי, מאצ’ו פיצ’ו.

משפחת המלוכה והאורחים ביקרו במאצ’ו פיצ’ו במהלך העונה היבשה של מאי עד אוקטובר כדי לחגוג, לרקוד, לשיר ולצוד. אף על פי שבני האינקה המובחרים הללו נקברו בקוסקו עם מותם, הארמון תוחזק כל השנה על ידי כמה מאות משרתים שהתגוררו במקום. משרתים אלה נקברו בבתי קברות מחוץ לחומות הארמון.

בעקבות הקולוניזציה הספרדית, הידע על מאצ’ו פיצ’ו אבד לעולם המערבי עד שהתגלה מחדש על ידי הרפתקנים בתחילת המאה ה-20.

בשנת 1912  תיעדה המשלחת המדעית הפרואנית של ייל 174 פרטים שנקברו באתר. קברים אלה היו לעתים קרובות קברים רדודים, או הוסתרו מתחת לסלעים גדולים או לסלעים טבעיים.

בעוד שברבים מהקברים היו חסרים חפצי קבר, התגלו חפצי קרמיקה קבורים לצד כמה אנשים. אלה מציירים תמונה חיה של מגוון תרבותי, עם סגנונות מאזורי החוף והצפון של פרו, כמו גם מהרמות של בוליביה ליד אגם טיטיקקה.

זה היה הרמז הראשון לכך שמאצ’ו פיצ’ו משך אליו אנשים מכל קצוות אימפריית האינקה. הוא הציע שהמשרתים שחיו במאצ’ו פיצ’ו הגיעו ממגוון מקומות, והביאו קרמיקה ממולדתם.

עם זאת, החפצים יכלו גם להגיע לאזור באמצעות מסחר. כדי לגלות מאיפה האנשים האלה הגיעו, נצרכנו לנתח את הדנ”א שלהם.

ממצאים חדשים מדנ”א עתיק

ריצפנו דנ”א עתיק משרידים של 68 פרטים – 34 שנקברו במאצ’ו פיצ’ו ו-34 הקבורים בקוסקו. באמצעות תיארוך פחמן, תיארכנו את השרידים וגילינו שחלק מהאנשים האלה נקברו לפני עליית הפאצ’אקוטי ואימפריית האינקה.

לאחר מכן השווינו את הדנ”א שלהם לזה של עמים ילידים החיים בהרי האנדים כיום (מחקרי עבר מצאו שהקווים הגנטיים האלה נמשכו ללא הפרעה במשך  2,000 השנים  האחרונות) – כמו גם ל”אבות” מאזורים מרוחקים יותר בדרום אמריקה.

ראוי לציין כי “אבות” אלה מבוססים על דנ”א ואינם חופפים בהכרח לזהויות התרבותיות של העמים, אם כי לעתים הדבר אכן כך.

האם האנשים שנקברו במאצ’ו פיצ’ו היו דומים גנטית לאלה שחיו באזור עוד לפני שלטונו של פאצ’אקוטי? או שמא הם היו קשורים לאבות מאזורים רחוקים יותר?

אם זה נכון, היינו יכולים להניח בבטחה שהם (או הוריהם) הגיעו למאצ’ו פיצ’ו מארצות רחוקות.

מסע לחיי שעבוד

מתוך כל דגימות הדנ”א שניתחנו, מצאנו של-17 אנשים היה מוצא מאחד המקורות הרחוקים שנבדקו (במפה למטה). אלה כללו את כל אזורי החוף והרמות של פרו, כמו גם את אזורי האמזונס של פרו, אקוודור וקולומביה.

מפה זו של דרום אמריקה מראה אבות גנטיים שונים המיוצגים באזורים שונים. הקו השחור מראה את מלוא היקפה של אימפריית האינקה, ואילו השיבוץ מראה את מאצ'ו פיצ'ו ואתרים מלכותיים אחרים.סלזאר ואחרים, 2023 סופק על ידי המחבר.
מפה זו של דרום אמריקה מראה אבות גנטיים שונים המיוצגים באזורים שונים. הקו השחור מראה את מלוא היקפה של אימפריית האינקה, ואילו השיבוץ מראה את מאצ’ו פיצ’ו ואתרים מלכותיים אחרים. ם.סלזאר ואחרים, 2023. סופק על ידי המחבר.

רק שבעה מהנקברים היו ממוצא שיכול להיות קשור לרמות הדרומיות העצומות של פרו, שם שוכנים  מאצ’ו פיצ’ו וקוסקו. עם זאת, איננו יכולים לאשר שהם היו מקומיים במאצ’ו פיצ’ו עצמו.

13 הפרטים הנותרים היו ממוצא מעורב, כולל ממרחקים כמו ברזיל ופרגוואי. ייתכן שהם היו צאצאים של אנשים מארצות שונות שנפגשו במאצ’ו פיצ’ו – או שהם עשויים להיות קשורים לאבות דרום אמריקאים שעדיין לא ידועים.

באשר ליחסים משפחתיים קרובים, גילינו רק זוג אחד: אם ובת.

למרבה הפלא, כל האנשים נקברו יחד בבתי הקברות הגדולים, ללא קשר למוצאם. זה יכול לרמוז שהם נחשבו שווים במעמדם זה לזה, מה שבתורו יצביע על כך שהם נולדו במקום אחר והגיעו למאצ’ו פיצ’ו באופן עצמאי, ומדי פעם יצרו מערכות יחסים והולידו ילדים.

סביר להניח שאנשים אלה היו ממעמד  של “נשים נבחרות” בשם acllacona, ומעמד דומה של גברים שנקרא yanacona. יחידים בקבוצות אלה נבחרו מבתיהם בגיל צעיר ושובצו באופן קבוע לשירות ממלכתי, אריסטוקרטי או דתי.

לאחר שהגיעו למאצ’ו פיצ’ו, הם היו מבלים את שארית חייהם בשירות האחוזה המלכותית.

למרות שאיננו יודעים עד כמה (אם בכלל) כפייה הייתה מעורבת בתהליך הגעתם של אנשים אלה למאצ’ו פיצ’ו, ניתוח העצמות מצביע על כך שהם חיו חיים נוחים. רבים מהם חיו עד זקנה ולא הראו סימנים של תת-תזונה, מחלות או פציעות כתוצאה ממלחמות או מעבודה קשה.

נקודה חמה של גיוון

חשוב לציין שהשרידים האנושיים שמצאנו שקדמו לאימפריית האינקה לא הפגינו רמות גבוהות של גיוון. זה מצביע על כך שאכן הקמת אימפריית האינקה היא שהובילה אנשים מרחוק למאצ’ו פיצ’ו.

יתר על כן, הבדיקה שלנו של אנשים מקוסקו הראתה פחות מגוון מאשר במאצ’ו פיצ’ו, אבל יותר מאשר אתרים אחרים באיזור. הסיבה לכך היא ככל הנראה שלאזור ההררי הנרחב הייתה היסטוריה ארוכה של אינטראקציות בין עמים שונים לפני עלייתה של אימפריית האינקה.

הממצאים שלנו מציירים תמונה שובת לב של מאצ’ו פיצ’ו כנקודה חמה אמיתית של גיוון בתוך הממלכה האימפריאלית של האינקה – ומייחדים אותה כמרכז עשיר מבחינה תרבותית בתוך הנוף העתיק.

למאמר ב-The Conversation

עוד בנושא באתר הידען:

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.