מחר, שבת תזרח חצי השמש (עדכון על הליקוי)

בשבת לפנות בוקר ייראה מישראל ליקוי חמה חלקי של %54 * מצפה הכוכבים בגבעתיים יפתח לפנות בוקר לתצפית בטוחה בליקוי

ערן אופק, הארץ

ליקוי חמה, אוגוסט 1999

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/halfsun.html

לפנות בוקר: ליקוי חמה בישראל
שיא ליקוי החמה: בשעה 5:47 כאשר 54% מקוטר השמש יוסתר על ידי הירח

הליקוי הוא ליקוי טבעתי (כאשר גודלה של דיסקת הירח קטנה מזו של השמש) והוא ייראה מגירנלנד ואיסלנד, צפון וצפון-מזרח אירופה ומרבית חלקה הצפוני של אסיה ואלסקה. שיא הליקוי הטבעתי יהיה בשעה 5:08 שעון ישראל וייראה בריקייויק, איסלנד.

יו”ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה יגאל פת-אל מסר כי השמש תזרח בישראל בשעה 5:35 כשהיא לקויה, וכ-50% מקוטרה מוסתר על ידי הירח. שיא הליקוי בישראל יתרחש בשעה 5:47, כאשר 54% מקוטר השמש יוסתרו על ידי הירח.

בשיא הליקוי השמש תהיה רק 2 מעלות מעל האופק. הליקוי יסתיים בישראל בשעה 6:41, כאשר נקודת הצל האחרונה תעזוב את דיסקת השמש.

מצפה הכוכבים בגבעתיים יהיה פתוח לקהל החל מהשעה 5:00 לפנות בוקר עד תום הליקוי ולקהל יינתנו הסברים במקום.
פת-אל מסר כי יש להקפיד ולהזהיר את הציבור שהצפיה בשמש אסורה בתכלית האיסור, גם מבעד למשקפי שמש, זכוכית מפויחת, משקפי רתכים ובשום צורה ואופן.

בעלי טלסקופים קטנים יכולים להקרין את דמות השמש על גבי נייר לבן ולהביט בדמות השמש הנוצרת על גבי הנייר.

29/5/2003

אור ליום שבת תהיה זריחת השמש מיוחדת במינה – השמש תזרח כאשר כ-%50 משטחה מכוסים על ידי הירח.

ליקוי חמה הוא תופעה אסטרונומית המתרחשת כאשר הירח חולף בין כדור הארץ לבין השמש. לירח אין אור עצמי, ואנו רואים אותו מאחר שהוא מואר על ידי השמש. בזמן ליקוי חמה הירח מסתיר חלק מהשמש, ולכן דיסקתה העגולה של השמש נראית לנו “פגומה”.

לצופה הנמצא על פני כדור הארץ, השמש והירח נראים בגודל (זוויתי) דומה מאוד: השמש אמנם גדולה בהרבה מהירח, אבל היא גם רחוקה יותר. לכן, בעבור צופה העומד בדיוק על המשך הקו הדמיוני המחבר את השמש והירח, ייראה הירח כמסתיר את כל דיסקת השמש, או כמעט את כולה. כאשר הירח מוזז מעט ביחס לקו המחבר את הצופה עם השמש, ייראה ליקוי חמה חלקי.

כל שנה אפשר לראות מכדור הארץ בין שניים לחמישה ליקויי חמה. עם זאת, ליקוי חמה הוא תופעה מקומית. כל ליקוי אפשר לראות מאזור מצומצם יחסית על כדור הארץ. לכן ליקויי חמה מישראל, או מכל נקודה אחרת, רואים רק כל כמה שנים.

בבוקר יום שבת, 31 במאי, תזרח השמש בשעה 05:39 בבוקר. שלא כבכל בוקר, צופים שיתבוננו בזריחה מישראל וממרכז אירופה יחזו בליקוי חמה חלקי בשיעור של כ-%.50 כשמונה דקות לאחר הזריחה, בשעה ,05:47 יגיע הליקוי לשיאו (%54 ממרכז ישראל), ושעה מאוחר יותר, בשעה ,06:41 הוא יסתיים. ליקוי החמה החלקי הבא שייראה מישראל יתרחש ב-3 באוקטובר 2005.
אחד השימושים המדעיים שנעשו בעבר בליקוי חמה הביא לפרסומו העולמי של אלברט איינשטיין. אחת התחזיות של תורת היחסות הכללית של איינשטיין היתה שאור הכוכבים שיעבור בקרבת שפת השמש יוסט בשיעור מסוים על ידי שדה הכבידה הגדול של השמש. לכן, הכוכבים שבקרבת השמש ייראו לנו מוזזים מעט ביחס למקומם הרגיל. בעבר, בדיקת התיאוריה יכלה להיעשות רק בזמן ליקוי חמה מלא, משום שבמצב זה האור החזק של השמש מעורפל על ידי הירח ואפשר לראות כוכבים בקרבתה. ב-1919 יצאו שתי משלחות בראשותו של סר ארתור אדינגטון למדוד את הסטת אור הכוכבים בקרבת השמש ומדידותיהן איששו לראשונה את תורת היחסות הכללית של איינשטיין.

אסור באיסור מוחלט להתבונן בשמש בעין, במשקפת או בטלסקופ ללא אמצעי הגנה מתאימים. התבוננות ישירה בשמש תגרום פגיעה חמורה בעיניים. אמצעי ההגנה המתאימים הם זכוכית רתכים מספר 14 או “נייר” מיילר. זכוכית מפוחמת, משקפי שמש ושאר אמצעים סטנדרטיים אינם מתאימים להתבוננות בשמש, ושימוש בהם עלול לגרום נזק בלתי הפיך לעיניים.
ידען האסטרונומיה