מודרנה ו-IBM יחקרו פיתוח טיפולים מבוססי mRNA בעזרת מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית

mRNA.  <a href="https://depositphotos.com">אילוסטרציה: depositphotos.com</a>
mRNA. אילוסטרציה: depositphotos.com

ארמונק, ניו יורק, קיימברידג’, מסצ’וסטס, 20.4 – חברת מודרנה, חברת ביוטכנולוגיה וחלוצה בפיתוח חיסונים בטכנולוגיית mRNA וענקית המחשוב IBM הודיעו היום על שיתוף פעולה, במסגרתו טכנולוגיות המחשוב הקוונטי והבינה המלאכותית המתקדמות של IBM ישמשו את מודרנה על מנת לקדם ולהאיץ את המחקר המדעי של החברה בתחום ה-mRNA.

מחשוב קוונטי הוא טכנולוגיה מהפכנית המנצלת את עקרונות המכניקה הקוונטית כדי לפתור בעיות שהמחשבים הקלאסיים המתקדמים בעולם אינם מסוגלים לפתור. במסגרת שיתוף הפעולה, IBM תספק למדעני מודרנה גישה למערכות מחשוב קוונטי, והם ילמדו כיצד ניתן ליישם טכנולוגיות של מחשוב קוונטי על בעיות שהיו בעבר בלתי פתירות עבור מחשבים קלאסיים ויחקרו יישום של גישות קוונטיות לאתגרים המדעיים של מודרנה. כמו כן, מודרנה תשתתף בתוכנית IBM Quantum Accelerator – מאיץ טכנולוגי המיועד לתמוך בחברות הנעזרות במחשוב קוונטי, וכן יכללו ברשת IBM Quantum Network – רשת של חברות ומכוני מחקר המשתפים ביניהם ידע וניסיון שנצבר בשימוש בטכנולוגיות קוונטיות.

מודלים של בינה מלאכותית עבור רפואה מבוססת mRNA

במסגרת שיתוף הפעולה, מדעני מודרנה וחוקרי IBM יוכלו למנף את MoLFormer – מודל בינה מלאכותית יסודי (AI foundation model) שיכול לעזור להם לחזות את תכונותיה של מולקולה, ויכול לעזור להם להבין את המאפיינים של תרופות מבוססותmRNA . המטרה של מודרנה תהיה להשתמש ב- MoLFormer כדי לסייע באופטימיזציה של ננו-חלקיקי שומנים (lipid nanoparticles), אשר עוטפים ומגנים על ה- mRNA בזמן שהוא נע בתוך הגוף, וב-mRNA שפועל כפוקד על תאים להילחם במחלות. במסגרת יוזמה זו שתי החברות ישלבו גילוי של פורמולציות עדכניות בעזרת בינה מלאכותית יוצרת כדי לעצב תרופות mRNA עם בטיחות וביצועים משופרים.

“מאז הקמתה של מודרנה, חתרנו תמיד לעמוד בקדמת הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, ולמנף את הכלים שבידינו על מנת להגיע להשפעה מרבית על החברה האנושית על ידי פיתוח טיפולים מבוססיmRNA “, אמר סטפאן בנסל (Stéphane Bancel), מנכ”ל מודרנה. “אנו נרגשים לחבור ל- IBMבשיתוף פעולה לפיתוח מודלי בינה מלאכותית חדישים לקידום טכנולוגיותmRNA , ולהכין את עצמנו לעידן המחשוב הקוונטי ולטכנולוגיות שמשנות את חוקי המשחק המוכרים. אנו שואפים לפריצות דרך באמצעות מחשוב קוונטי ולכן משקיעים כעת בבניית צוותים מיומנים כדי שנהיה מוכנים לחלוטין לרתום את העוצמה של הטכנולוגיה הזו”.

“שיתוף הפעולה עם מודרנה הוא דוגמה למטרתה של IBM להפוך את העולם למקום טוב יותר”, אמר ד”ר דריו גיל (Darío Gil), סגן נשיא בכיר ומנהל חטיבת המחקר של IBM. “אנו נמצאים בעיצומה של מהפכה בעולם המחשוב, כשבינה מלאכותית ומחשוב קוונטי נמצאים בחזית שלה. מודרנה תוכל למנף את משאבי המחקר בתחום הבינה המלאכותית היוצרת, עליהם עמלנו שנים רבות, על מנת לפתח תרופות ולאפשר למדענים להבין טוב יותר את התנהגות המולקולות – ואף לקדם יצירה של מולקולות חדשות. אנו נרגשים גם מההזדמנות להנגיש למדעני מודרנה את הידע והשימוש בטכנולוגיות המחשוב הקוונטי המובילות של IBM, במטרה להאיץ גילויים מדעיים ולייצר תרופות חדשות ומהפכניות”.

1. ממש בזמן האחרון התחום של מדעי המחשב מתפוצץ!
    – בינה מלאכותית פורצת לתחומים שלא חשבנו שזה אפשרי
    – מחשבים קוונטיים, שכמעט לכולנו (גם מומחים) אין ממש מושג איך הם באמת עובדים, הם בדרך לשנות את העולם,
    – חברות ענק הכריזו על פיתוח רובוטים דמויי אדם שיעזרו לנו למשל בבית

נקווה שהעולם שלנו ישתנה בעיקר לטובה ולא נהרוס את כדור הארץ מהר יותר בעזרת כל הטכנולוגיות המדהימות האלו.

עוד דבר, הגיע הזמן שהאנודות תעניק זכויות בסיסיות לכל בעלי החיים בעולם.
    החופש לרוץ בחופשיות במרחב מינימלי, איסור התעללות, איסור הטלת מומים, איסור השבחה גנטית שפוגעת בבעלי החיים.
    אפשר לאכול בעלי חיים כי ככה נוצר העולם וגם כולנו נמות יום אחד. אבל חייבים לתת לבעלי החיים זכויות מינימליות במשך חייהם.

אלי איזק מורה פרטי למדעי המחשב ומתמטיקה עד לתואר שני