מאות אלפי ילדים ובני נוער ייחשפו למדע במשך לילה אחד ברחבי הארץ ובאירופה

“חכמים גם בלילה”: הטכניון והמוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה ישתתפו בפרוייקט ייחודי של האיחוד האירופי ב- 19 בספטמבר

מאות אלפי ילדים ובני נוער בישראל ובאירופה ייחשפו למדע במשך לילה אחד, במסגרת פרוייקט ייחודי של האיחוד האירופי, שהטכניון והמוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל משתתפים בו. האירוע, שנקרא באירופה “ליל המדענים” ובארץ “חכמים גם בלילה”, יתקיים ב-19 בספטמבר, במוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל, השוכן בבנין ההיסטורי של הטכניון בהדר הכרמל. ברחבי אירופה יתקיים האירוע ב-22 בספטמבר. בארץ הוא הוקדם בשל ראש השנה.

נשיא הטכניון, פרופסור יצחק אפלויג, בירך על יוזמת האיחוד האירופי, המשתתף גם במימון האירוע. “זו הזדמנות יוצאת דופן להפגיש את הצעירים, ובהם גם מדעני העתיד, עם עולמו הקסום של המדע, באווירה תוססת ובשפה שווה לכל נפש”, אמר. “בשבילנו, תושבי חיפה והצפון, מסמל האירוע גם חזרה לשגרה ברוכה של לימוד ויצירה, אחרי התקופה הקשה שעברנו כולנו במלחמה”.

“מטרת האירוע היא להפגיש את הציבור הרחב עם מדענים ועם מחקרים ייחודיים, באווירה נינוחה ומהנה”, אמר מנהל המוזיאון, פרופסור יורם זבירין מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. “הוא יימשך אל תוך הלילה, החל מהשעות המוקדמות של הערב, ונועד לכלל הציבור ובמיוחד לצעירים מנהריה ואצבע הגליל בצפון, ועד חדרה. נשמח, כמובן, לראות צעירים שיגיעו אלינו לחיפה מכל רחבי הארץ. בתחילת הערב יהיה האירוע פתוח גם לילדי גני ילדים ולתלמידי בתי ספר יסודיים”.

עשרות אוטובוסים יביאו את המשתתפים לאירוע, והכניסה לכל הפעילויות היא ללא תשלום. בין השאר ייחשפו התלמידים לנושאים כמו “מדענים בנעלי בית” (איינשטיין – הצגת יחיד, מדענים כבני אדם, דילוגים וקפיצות אל החומר), “הקסם שבאשליה” (העולם בראי הקליידוסקופ, מה אומרות פניך – דרוויניזם והבעות פנים), “צלילי מדע” (הקצב האפריקני – הדגמות והסברים, סדנאות ליצירת כלי נגינה, מוסיקה שבאה בחשבון – התמצאות בעולם המספרים באמצעות המוסיקה), “רואים כוכבים” (תצפיות כוכבים, טלסקופ כחול-לבן, אסטרואידים, שביטים וסכנות מן החלל), “בואו לטעום מדע” (התנסות ביציקת שוקולד, גלידה בן רגע, פופקורן יבש-רטוב, מסורת מול טכנולוגיה בתעשיית היין, חיידקים תוססים ואורחים לא רצויים בצלחת), “יריד מדע” (חוקרי הטכניון מציגים את מחקריהם בתחומי הננו-טכנולוגיה וחקר המוח).

במהלך כל שעות הפעילות יוקרנו סרטים בסינמטריX (בתשלום סמלי) ויהיו מופעי קוסמים ולהטוטי מדע. פעילויות רבות תהיינה משותפות להורים ולילדיהם.

מלבד הטכניון והמוזיאון משתתפים באירוע עוד חמישה מוסדות מחקר, אוניברסיטאות ומוזיאוני מדע ברחבי הארץ, בניהול ובתיאום של משרד המדע, התרבות והספורט.

* אתר הידען ישמח לספק פרטים על כל האירועים הללו.