סיקור מקיף

לפי קצב ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד כה, ב-2030 שיעורו צפוי להגיע ל-19% בלבד לעומת ההבטחה 30%

כך עולה מהפרק מיטיגציה – פעולות להפחתת פליטות גזי חממה בדו”ח המיוחד של מבקר המדינה אודות הערכות ישראל למשבר האקלים שפורסם השבוע. במקום להפחית פליטות פחמן הן עלו

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה. היחידות הפחמיות היו אמורות לשמש רק בשעת חרום אך הן עדיין פועלות ברציפות.  <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה. היחידות הפחמיות היו אמורות לשמש רק בשעת חרום אך הן עדיין פועלות ברציפות. המחשה: depositphotos.com

ישראל עדיין אינה מדינה מובילה בקביעת יעדי הפחתת פליטות * לא הציגה יעד שאפתני יותר לאנרגיות מתחדשות, וטרם הציגה יעד לשנת 2050 * פליטות גזי חממה בשנים 2022-2015 עלו ב-1% כשבשנת 2022 לבדה, אחרי הקורונה, היה זינוק של 3.5% בפליטות. כך עולה מפרק העוסק במיטיגציה – פעולות להפחתת פליטות גזי חממה בדו”ח המיוחד של מבקר המדינה אודות הערכות ישראל למשבר האקלים שפורסם השבוע.

ההתחממות הגלובלית, הנובעת מפליטות גזי חממה (גז”ח), מוכרת כאחת הבעיות החמורות שאיתן צריכה להתמודד הקהילה הבין-לאומית. לצורך הפחתת פליטות גז”ח קבעו המדינות השותפות להסכמים בין-לאומיים ובהן ישראל יעדים לאומיים. ביקורת המעקב בחנה כיצד יושמו ההמלצות לתיקון הליקויים שהועלו בדוח הקודם וכן היבטים נוספים הקשורים לפעולות הממשלה והגופים הציבוריים שלא הופיעו בו.

המבקר מצא כי ישראל עדיין אינה מדינה מובילה (בלשון המעטה) בקביעת יעדים, ואף שחלק מהיעדים המעודכנים הם במגמת הגברה של רמת השאפתנות הלאומית, למשל קביעת יעד אבסולוטי במקום יעדים לנפש להפחתת פליטות גז”ח של 27% עד שנת 2030 ושל 85% עד שנת 2050, הם אינם עומדים בקנה אחד עם רמת השאפתנות הקיימת בעניין זה במדינות המפותחות האחרות. נכון לשנת 2020 קיים פער ניכר של 52% – 93% בין שיעור יעד הפחתת הגז”ח שקבעה ישראל לשנת 2030 (27%) לבין יעדי ההפחתה של גז”ח שקבעו מדינות מפותחות ובהן ארה”ב, האיחוד האירופי, בריטניה, גרמניה, צרפת, יפן והולנד (בין 41% ל-52%). ישראל לא הציגה יעד שאפתני יותר לאנרגיות מתחדשות לשנת 2030, והוא נותר 30%. נכון ליוני 2023 משרד האנרגייה טרם קבע יעד לאנרגיות מתחדשות לשנת 2050. לפי ה-OECD צפוי פער בין היעדים שנקבעו בישראל לשנים 2030 ו-2050 ובין התחזית להשגתם בכלי המדיניות הנוכחים, והתחזית לשנת 2030 היא שהפער יהיה בשיעור של כ-20%, והוא ילך ויגדל (במצב של עסקים כרגיל) ויגיע לכ-650% בשנת 2050.

ביקורת המעקב העלתה עוד כי בשנת 2020 ישראל השיגה את ההפחתה הנמוכה ביותר מהמדינות המפותחות, בשיעור של 2% ביחס לשנת 2015 – פער של פי 5.5 עד 10 בשיעור הפחתת הפליטות הכלל-משקיות במדינות שנסקרו (אשר הפחיתו בין 11% ל-20%) – ובשנת 2021 השיגה ישראל הפחתה קלה של 1.5% בפליטות אבסולוטיות ביחס לשנת 2015. אולם בשנת 2022 גדלה כמות פליטות הגז”ח בישראל והגיעה ל-81.06 מיליון טונות CO2e, כלומר עלייה בשיעור של כ-3.5% ביחס לשנת 2021. הדבר משתקף גם בנתוני הפליטות לנפש אשר עלו בתקופה זו בכ-1.5%. במצטבר, נתונים אלו מגלמים מחיקה של ההישגים בהפחתת פליטות גז”ח בישראל – ועלייה של כמעט 1% ביחס לשנת 2015 – בעיקר בשל עלייה בפליטות בסקטור התחבורה, בסקטור התעשייה ובסקטור המבנים. לפי התחזית של המשרד להגנת הסביבה קצב היישום הנוכחי של מדיניות הממשלה ישיג הפחתת פליטות בשיעור של כ-12% בלבד בשנת 2030 לעומת היעד שנקבע של 27% (56% פחות מהיעד) – דהיינו פליטות בהיקף של 69.4 מיליון טונות גז”ח בשנה זו במקום 58 מיליון טונות. הצפי ולפיו לא יושג היעד הלאומי להפחתת פליטות נובע מאי-עמידה ביעדים הסקטוריאליים. כך, למשל, ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות צפוי להיות 19% בשנת 2030 במקום 30% כפי שנקבע בהחלטת הממשלה 465. כמו כן, הפחתת הפליטות מסקטור האנרגייה צפויה להיות רק 21% במקום 30% (כמעט שליש פחות מהיעד, וזאת בהנחה שאז ייפסק ייצור חשמל מפחם).

הממשלה לא יישמה את ההחלטה להפסיק את הפעולה שוטפת של היחידות הפחמיות בחדרה

המבקר מצא כי נכון לסוף יוני 2023, הממשלה לא יישמה את החלטה 4080 מיולי 2018 שנועדה להביא להפסקת הפעולה השוטפת של היחידות הפחמיות 1 – 4 במתקן אורות רבין. יחידות אלה ממשיכות לייצר חשמל באמצעות פחם כדלק ראשי. זאת ועוד, עקב המחסור העולמי בפחם, יחידות 1 – 4 מופעלות באמצעות פחם עתיר גופרית המביא לרמות זיהום ולפליטות של גזי חממה, הגבוהות אף מאלו שפלטו בעבר אף שכמות ייצור החשמל מפחם נותרה זהה מיחידות אלה. עוד הועלה כי משיקולים של שרידות משק החשמל, יחידות אלה יעברו לשימור, כלומר הפליטות מהן לא יופסקו לחלוטין, וישראל לא תעמוד ביעדיה הסקטוריאליים והכלליים להפחתת פליטות גז”ח. לגבי ייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות, נמצא כי אף שישראל הציבה לעצמה יעדים נמוכים ביחס למדינות OECD אחרות – רק בשנת 2022 הושג היעד כאשר 10.1% מהחשמל הנצרך יוצר באנרגיות מתחדשות במקום בשנת 2020. ההערכה של משרד להגנת הסביבה היא שבשנת 2025 ייצור החשמל מאנרגייה מתחדשת מתוך סך הצריכה יהיה כ-14% (כ-30% פחות מיעד הביניים שנקבע של 20%). ביקורת המעקב העלתה כי בישראל קיים פער של כ-90% בחדירת כלי רכב חשמליים חדשים מכלל כלי הרכב החדשים ביחס לממוצע במדינות אירופה, ושיעורם עדיין נמוך מאוד – כ-1.14% בלבד מכלל כלי הרכב. כמו כן קיים פער ניכר בין שיעור כלי הרכב החשמליים מכלל מצבת כלי הרכב לבין שיעורם לפי היעד של 25% שנקבע לשנת 2030, ועולה ספק אם ניתן יהיה לגשר עליו בתוך כשבע שנים.

משרד התחבורה מתכנן להעביר רק את האוטובוסים הציבוריים העירוניים לרכבים חשמליים, שהם רק כ-18% מכלל האוטובוסים והמיניבוסים הנוסעים בכבישי ישראל. כמו כן למשרד התחבורה אין יעדים להעביר לרכבים חשמליים אוטובוסים עירוניים שאינם ציבוריים, אוטובוסים בין-עירוניים ומיניבוסים.

המבקר אנגלמן ממליץ למשרד להגנת הסביבה להמשיך לקדם את עיגון היעד הלאומי של איפוס פחמני עד שנת 2050 במסגרת חקיקה, כך שישראל תעבור לכלכלה מאופסת פחמן ולא תסתפק בכלכלה דלת פחמן בלבד, וכן תפעל לקביעת יעדים להפחתת פליטות גז”ח מסקטורי החקלאות והבנייה הן לשנת 2030 והן לשנת 2050. על משרדי הגנת הסביבה, האנרגייה, התחבורה והכלכלה וכן על מינהל התכנון שבמשרד הפנים לפעול כדי לצמצם את הפערים בהשגת יעדי הפחתת פליטות גז”ח ולפעול לעמידה ביעדים שנקבעו לסקטורים העיקריים המייצרים גז”ח ובהם סקטור האנרגייה, סקטור התחבורה, סקטור התעשייה וסקטור הפסולת.

עוד בנושא באתר הידען:

6 תגובות

  1. אני מבין שקשה מאוד לצאת מפרדיגמות שאתה מקדם ומושקע בהם – גם רגשית , אני מניח.
    הבעייה היא בכל זאת : אין מדע אמיתי-מוצק-מתוקף שתומך בתחזיות ההפחדה למיניהן.
    [אגב – קצת אבסורדי שאתה אומר “הסופר רצה להתפרנס וכסף כידוע מעוור עיני חכמים… –
    אני צריך שוב להזכיר כמה עשרות מיליארדים בשנה זורמים לתעשיית “בלימת ההתחממות” וכמה
    אנשים מתפרנסים מזה ? אותם זה לא מעוור?…].
    אני שוב מציע : נסה לעיין ב”בלוג הירוק” – יש שם עשרות ומאות פוסטים – מאז 2008 – שמנתחים לעומק,
    עם התבססות על מדע ומחקרים אמינים – ולא מוטים ו”מתוקנים” [כפי שמקובל בתחום הזה] – ומציגים את
    המציאות האמיתית – וזאת רחוקה מאוד מנבואות האפוקליפסה למיניהן.
    חג שמח.

  2. תפתח חלון. האפוקליפסה כבר כאן אך עדיין ההשקעה במניעת ההתחממות קטנה מזו של אילי הנפט בהגברת ההתחממות.
    גם לפי נתונים של גופים בינלאומיים, קצב ההכחדות הוא פי 10 מקצב הרקע, כלומר מהקצב שאמור היה להיות ללא התערבות האדם.
    הסופר רצה להתפרנס וכסף כידוע מעוור עיני חכמים.

  3. אגב הסתמכות על מקורות מדעיים – את הספר הזה קראת ?
    https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=1000473

    “אפוקליפסה אף פעם” – כיצד הירוקים מנציחים עוני ופוגעים בכולנו
    מייקל שלנברגר, זוכה פרס “גיבור הסביבה” של מגזין “TIME” לשנת 2008 ונשיא הארגון “פרוגרס סביבתי”, לא מפחד יותר לומר את האמת: ההתחממות הגלובלית איננה מסכנת את עתיד העולם. התנועות הירוקות משקרות לכולנו שאסון מתרגש ובא והשקרים שלהם גובים מחיר כבד.
    המאמר בו חשף שלנברגר את התרמית ופורסם לרגל הוצאת הספר בבמה הקבועה שלו במגזין פורבס, הורד מהאוויר לאחר הפעלת לחץ מצד ארגונים ירוקים. אבל נסיונות ההשתקה לא הצליחו. יממה בלבד לאחר הוצאתו, הספר הפך לרב-מכר, דורג במקום ה-7 ברשימת הנמכרים של אמזון, ולאחר יומיים אף יצא במהדורה שנייה.
    שלנברגר נלחם עבור הסביבה מאז שהיה בן 17, אבל במהלך שנות פעילותו גילה שהוא לוקח חלק בתרמית הגדולה של המאה ה-21: בהלת שינויי האקלים. ב”אפוקליפסה אף פעם” הוא מתאר כיצד פעילים אנטי-הומניסטים הצמאים להשפעה פוליטית, כסף ותהילה מכרו לכולנו שאם לא נפסיק להוליד ילדים, לאכול בשר ולפתח את הכלכלה – העולם עומד להיכחד.
    ב”אפוקליפסה אף פעם”, שלנברגר מנפץ את כל המיתוסים של פעילי הסביבה, תוך התבססות על ניסיונו הרב ועל מחקרים מדעיים מובילים מהאוניברסיטאות הנחשבות בעולם. שלנברגר מפריך את הטענה כי בני אדם מובילים ל”הכחדה המונית”, חושף שפליטת הפחמן ירדה ברוב המדינות המפותחות ונמצאת בירידה מתמדת, שמניעת מגפות עתידיות דורשת יותר חקלאות מתועשת ופיתוח קפיטליסטי, וכי המדיניות שמנסים לקדם הארגונים הירוקים פוגעת בסביבה וגורמת להזנחה של בתי גידול ולשריפות ענק.

  4. אדון בליזובסקי הנכבד : נסה לקרוא קצת מאמרים מבוססי מחקרים ונתוני אמת – לא נתונים מבושלים של מדענים אקלימיסטים-אלרמיסטים – שמתפרנסים מתחזיות השווא שלהם כבר 30 שנה ויותר.
    אם תקרא כאלה – תראה שכל הדחליל של “התחממות האקלים” – הוא כולו תוצר באושים של אינטרסים פוליטיים-חברתיים-כלכליים [כמה אלפי מיליארדי דולרים נשפכו – ועוד יישפכו – על הדחליל הזה ? ולאיזה כיסים הסכומים המטורפים האלה מגיעים ?]
    כל האגדה של “אנרגיות מתחדשות” [למעט אולי היתוך גרעיני מעשי – שאולי יגיע עוד כמה עשרות שנים] היא שקר וכזב : החל מפנלים סולריים – שגורמים נזק סביבתי מזעזע – פשוט בלתי נתפס – גם בתהליך הייצור – ובעיקר בסיום חייהם [בתסריט של אחוזי הסתמכות גבוהים על אנרגיית שמש – יהיה צורך לקבור מיליוני פנלים סולריים – רק כאן במדינת ישראל – כל שנה – כי אי-אפשר למחזר אותם] ; המשך ב”מסחר בפליטות פחמן” – שהוא כולו הונאה אחת גדולה ; אחיזת העיניים של המכוניות החשמליות [טביעת הרגל הסביבתית של המכונית החשמלית אינה קטנה מזו של מכונית הבנזין. אדרבה – היא גדולה יותר –
    היא צורכת יותר חומרים ואנרגיה לייצורה, ויוצרת יותר פסולת. גם מבחינה זו ומעוד בחינות אחרות – המכונית החשמלית היא מוצר נחות (ביחס למכונית בנזין)].
    ועוד : נתוני טמפרטורות עולמיות ומשקעים “מתוקנים/מהונדסים” – כדי להתאים לתיאוריות אלרמיסטיות על “קץ העולם”
    [לא פלא שצעירים בעולם (בארץ הרבה פחות – למרבה השמחה) ב”דיכאון אקלימי” ולא רואים סיבה להקים משפחות – הרי “אנחנו הורסים את הכדור – והסוף קרוב…].
    יש עוד הרבה דוגמאות כאלה – הרבה מהן מופיעות ב”בלוג הירוק” – מאות מאמרים מאז 2008 – שחושפים את השקרים האלו.
    האם יש בך את היושר האינטלקטואלי להתמודד חזיתית עם הנתונים שמופיעים במאמרים שם ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.