כדור האש שהאיר את שמי הדרום אתמול – בשיא מטר הפרסאידים

אתמול נרשם שיא מטר המטאוריטים של אוגוסט – מטר הפרסאידים. אחד מהם, כדור אש ענק במיוחד נתפס במצלמה של יו”ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה נדב רוטנברג

בוליד - כדור אש - צולם בלילה שבין ה-12 ל-13 באוגוסט 2020. צילום: נדב רוטנברג, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה
בוליד – כדור אש – צולם בלילה שבין ה-12 ל-13 באוגוסט 2020. צילום: נדב רוטנברג, יו”ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה

שוב אוגוסט, וזה אומר שיורד מטר המטאוריטים הגדול – מטר הפרסאידים. אתמול, ב- 12/8/20 היה שיא המטר והיו תלונות על  עומס בכביש 40 לכיוון דרום עד כדי כך שאנשים נאלצו לפרוש ולצפות מקרבת הכביש,  כשאורות המכוניות מפריעים.

מטר מטאורים מתרחש כאשר כדור הארץ  עובר דרך זרם רסיסי קרח אבק וסלעים קטנים שנותרו אחרי ששביט עבר באיזור. כאשר זרם זה מצטלב עם מסלול כדור הארץ,  נוצר המטר.  אנו רואים את השובל שמותירה אחריה שריפתם של הרסיסים הללו – מגודל אבק ועד לגודל אפון, באטמוספירה העליונה.

מטר הפרסאידים נוצר על ידי השביט המחזורי סוויפט-טאטל שמשך מסלולו סביב השנה 133 שנה. סוויפט-טאטל יגיע שוב לקרבת השמש בשנת 2126. לצופה בכדור הארץ  נראה כאילו הם באים מנקודה קבועה בשמים. כמובן שזו אשליה שמייצרת אפקט דמוי זה שנראה בסדרה מסע בין כוכבים, רק הפוך. הפרסאידים נראים מגיעים מסביבות הכוכב אטה פרסאי בקבוצת פרסאוס, על שמו של גיבור מהמיתולוגיה היוונית, ומכאן נגזר שמו של המטר. עם זאת, השם כבר לא כל כך מדויק משום שהרדיאנט של המטר (המראה על המקום בשמים ממנו הוא מגיע) זז קצת לכיוון קבוצת הכוכבים הסמוכה – קסיופיאה.

מי שרוצה עדיין לצפות בשאריות המטר בימים הקרובים צריך לקחת בחשבון שהירח עולה בסביבות אחת בלילה שעון מקומי, אך אין צורך להתייאש. הירח נמצא בגובה נמוך בשמים,  ומרוחק כ-42 מעלות  מהמטר. מספיק להסתתר מפני הירח מאחורי גבעה או בניין (ללא אורות).

בתמונה המצורפת שצילם נדב רוטנברג, יו”ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה באיזור מכתש רמון אתמול (12/8) רואים כדור אש או כפי שהוא מכונה בוליד.

בוליד הוא מטאור בהיר במיוחד, המגיע לפחות לבהירות כוכבי לכת כמו צדק או נוגה. כל לילה ניתן לראות כמה מהם חוצים את האטמוספירה. ואולם מספרם הולך וגדל כאשר כדור הארץ עובר דרך זרם שברים שהשאיר אחריו כוכב שביט, כמו שקורה במטרי המטאורים הידועים לרבות  מטר הפרסאידים באוגוסט. והפעם הוא גם נלכד במצלמה.

דף הפייסבוק של האגודה הישראלית לאסטרונומיה