יער הסילקון

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/siliconwood.html

מול “עמק הסיליקון” של ההיי-טק בקליפורניה, יש עתה במדינת וושינגטון “יער הסיליקון”. זהו מיזם מדעי חדשני של חוקרים בתחום החומרים המתקדמים המנסים “לאבן” עץ, מבלי לחכות לכך מיליוני שנים. המטרה: להפוך עצים למינרל, מחצב, לשימושים תעשייתיים שונים. בטבע, תהליך זה דורש כמה מיליוני שנים. אבל החוקרים האמריקנים עושים זאת בתוך ימים אחדים.

צוות המחקר עושה זאת ביער גינגקו, ליד ריצ'לנד במדינת וושינגטון, במעלה נהר קולומביה. העצים שם, נעקרו ונפלו בתהליך הרס שהתחולל בעקבות התפרצות געשית. הם נקברו ללא חמצן מתחת לשכבת הלבה הרותחת. הרכיבים העציים שלהם, יבשו ונספגו בתוך המינרלים שבקרקע. זו תהליך שהתרחש בעידנים קדומים. החוקרים מבקשים לעשות כל זאת במהירות.

הם ביצעו במעבדה ניסוי מעניין – עליו דיווחו לכתב העת העוסק בחומרים מתקדמים: הם נטלו לוחות של עץ אורן וצפצפה וטבלו אותם באמבטיית חומצה. אחר כך הספיגו את העץ במשך יומיים נוספים בתרכובת של סיליקון, תהליך שעליו חזרו שלוש פעמים, ייבשו את הלוחות, חיממו בכבשן-אש שהוזן בגז ארגון עד ל- 1,400 מעלות. “הבישול” נמשך שעתיים. העץ קורר שוב בטמפרטורת החדר בעזרת אותו גז.

התוצאה: מאובן עץ קשיח, כאשר הסיליקה “התיישב” קבע בשילוב עם הפחמן בתאית – והתווה חומר חדש בשם סיליקון קרביד, SiC שהוא חומר קראמי שאפשר להשתמש בו לצרכים תעשייתי רבים. החומר הזה משכפל אחד-לאחת במדויק את ארכיטקטורת העץ ואת התכונות הנדרשות.

אף כי לא סביר שייצרו שבבי מחשב על מצע של סיליקון-קרביד – במקום הסיליקון הנוכחי – יש עניין רב לייצר חומרים קראמיים על בסיס עץ. משום שמדובר בחומרים בעלי פני-שטח בעיצוב אחר לחלוטין, חדשני. 1 גרם של חומר עצי כזה, למשל, יכול לשמש לציפוי כל המשטח של מגרש כדורגל. לחומר הזה יש חשיבות רבה בתעשיות כימיות, לצרכי סינון מזהמים בתוך צנרת ייחודית בתוכה מזרימים גזים. אפשר יהיה גם ליצור כך חומרים דמויי-סיבים. לחומר שהתהווה בתהליך הייחודי שיצרו החוקרים האמריקנים יש תכונות הרבה יותר טובות, מאשר זה שהתהווה בתהליכים טבעיים ארוכי-שנים.

אלכס דורון