סיקור מקיף

טיסה שקטה

הרעש מחריש האזניים שיוצרים מנועי הסילון של מטוסי הנוסעים – בהמראה ובנחיתה – יהיה בעתיד הלא רחוק, שייך לעבר. צוות מהנדסים ומדענים בתחום התעופה והנדסת המטוסים מפתח מטוס שקט, שיהיה קשה מאד להבחין ברעש מנועיו על רקע רעשי עיר רגילים.

מאחורי פרוייקט הפיתוח, המוגדר מהפכני, עומדות יצרנית המנועים רולס-רויס וענקית המטוסים בואינג. ממשלת בריטניה תומכת בתקציב הפיתוח. המנוע השקט למטוסים יכנס לשימוש בעוד 20 שנה. פרטים ראשונים לגביו נחשפו לפני כמה ימים בכנס ההתאגדות למדע מתקדם בדאבלין.

הצורך במנועים שקטים למטוסי הסילון הגדולים נעשה הכרח כיוון שהתנועה האווירית גדלה בקצב של 3-4 אחוז בשנה ומצפים שתיצור בעיית רעש בלתי-נסבל בסביבת נמלי התעופה הגדולים. אמנם, טכנולוגיות להפחתת רעשים – סוגים שונים של מערכות אקוסטיות בולעות-רעש – מותקנות כיום סמוך לאזורי המגורים הקרובים ביותר לנמלי התעופה. אבל יהיה צורך בגישה חדשה לחלוטין להפחתת רעשי המנועים.

מטוס המצוייד במנוע שקט יהיה בעל ארבעה מנועי סילון, בגודל של בואינג 767 שטווח הטיסה המרבי שלו מעל 6000 ק”מ, עם 250 נוסעים, אבל בתכנון אחר של סדר המושבים.

המנועים יבנו בתוך המטוס ומעל גופו – גם כן להעברת הרעש כלפי מעלה. גוף המטוס יבנה מחומרי בידוד חדישים. נחירי הסילון יהיו בעלי יכולת להשתנות: יתרחבו בעת ההמראה, מה שיקטין את מהירות הפליטה והרעש. בעת השיוט, ברום הטיסה, הרעש איננו מהווה גורם – נחירי הסילון יהיו אז סגורים כדי להעניק גרר וניצולת גבוהה של הדלק.

בפרוייקט משתתפים מדענים מאוניברסיטת קיימברידג' והמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס בארה”ב (MIT).

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~281747017~~~142&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.