סיקור מקיף

חיסוני COVID-19 לילדים: כיצד הורים מושפעים ממידע מוטעה וכיצד הם יכולים להתמודד עם זה

אנחנו צוות של אנשי מקצוע ברפואה ובריאות הציבור באוניברסיטת פיטסבורג. יש לנו ניסיון רב בחקר מידע מוטעה של חיסונים במדיה החברתית ובעבודה עם שותפים קהילתיים כדי לטפל במהססים להתחסן, להדוף מידע מוטעה ולקדם את שוויון החיסון

מאת: חיימה סידאני, פרופסור עוזר לרפואה, אוניברסיטת פיטסבורג למדעי הבריאות; בת’ הופמן, דוקטורנטית במדעי ההתנהגות והבריאות הקהילתית, אוניברסיטת פיטסבורג למדעי הבריאות, מאיה רג’ואן, פרופסור עוזר לרפואת ילדים, אוניברסיטת פיטסבורג למדעי הבריאות

מחסנים את הילדים נגד קורונה. <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
מחסנים את הילדים נגד קורונה. המחשה: depositphotos.com

מאז הפכו חיסוני COVID-19 לזמינים לילדים בגילאי 5 עד 11 בתחילת נובמבר 2021, משפחות רבות עמדו בתור כדי לחסן את ילדיהן בגיל בית הספר לפני נסיעות חגים והתכנסויות.

נכון ל-14 בדצמבר, 5.6 מיליון ילדים אמריקאים בגילאי 5 עד 11 – שהם כ-19% מקבוצת גיל זו – קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון ל-COVID-19. ו -2.9 מיליון, או כ -10% מקבוצת גיל זו, מחוסנים באופן מלא.

עם זאת, הקצב החל להאט. שיעורי החיסונים בקבוצת גיל זו משתנים במידה רבה ברחבי המדינה, וארה”ב עדיין רחוקה מלהגיע לסף שיעזור לשמור על זיהומי COVID-19 ברמה נמוכה.

אנחנו צוות של אנשי מקצוע ברפואה ובריאות הציבור באוניברסיטת פיטסבורג. יש לנו ניסיון רב בחקר מידע מוטעה של חיסונים במדיה החברתית ובעבודה עם שותפים קהילתיים כדי לטפל במהססים להתחסן, להדוף מידע מוטעה ולקדם את שוויון החיסון.

באמצעות עבודה זו, ראינו ולמדנו את הדרכים שבהן פעילים נגד חיסונים ברשתות החברתיות מתמקדים בהורים פגיעים שמנסים לנווט בין האתגרים של עיכול מידע בריאותי כדי לקבל החלטות מתאימות עבור ילדיהם.

מדיה חברתית ומידע כוזב על חיסונים

הפעילים נגד חיסונים הם קבוצה קטנה אך קולנית. על פי מחקר שנערך על ידי המרכז ללא מטרות רווח למאבק בשנאה דיגיטלית, רק 12 חשבונות מדיה חברתית – “תריסר הדיסאינפורמציה” – עומדים מאחורי רוב  הפוסטים נגד חיסונים בפייסבוק. מחקרים גם מראים כי רק כ -2% מההורים מוותרים על החיסונים לילדיהם. קבוצה גדולה יותר, או כ -20% מההורים, יכולה להיות מתוארת בצורה מדויקת יותר כמהססי חיסונים, מה שאומר שהם מתלבטים אם לחסן את ילדיהם כפי שהומלץ על ידי המרכזים האמריקניים לבקרה ומניעת מחלות

לגבי חיסוני COVID-19 באופן ספציפי, נכון לאוקטובר 2021, כשליש מההורים לילדים בגילאי 5 עד 11 אמרו שהם יחסנו את ילדיהם מיד כשזה יהיה אפשרי. שליש נוספים אמרו שהם יחכו לראות איך החיסון עובד, והשליש האחרון הודיעו שהם  בהחלט לא  יחסנו את ילדיהם.

סביר להניח קשה להורים לעכל את כמות המידע הגדולה הזמינה על חיסוני COVID-19 – הן מידע אמיתי והן מידע לא נכון. בחיפוש אחר תשובות, יש הורים שפונים לפלטפורמות מדיה חברתית. הבעיה היא שהורים אלה נמצאים  גם במוקד התעניינותם  של פעילים נגד חיסונים אשר מאורגנים טוב יותר ומיומנים יותר בהתאמת המסרים שלהם לחששות המגוונים של מהססי חיסונים בהשוואה לפעילים התומכים בחיסונים.

מדיה חברתית מהווה כלי עיקרי להפצת מידע כוזב. למרות שלפעמים מידע מוטעה הוא שקר בוטה, בפעמים אחרות זה יותר כמו משחק טלפון שבור. גרעין של אמת משתנה מעט כשהוא מופץ מחדש, ובסופו של דבר הוא הופך למשהו לא נכון. למרבה הצער, חשיפה למידע מוטעה לגבי COVID-19 הוכחה כגורם המפחית את כוונתם של אנשים להתחסן.

טיפול בדאגות החיסונים של ההורים

אז איך יכולים רופאי ילדים ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות להעצים את ההורים כך שירגישו בטוחים בבחירה לחסן את ילדיהם מפני COVID-19?

התשובה עשויה להיות עבודה עם קהילות כדי לקדם את תפיסת החיסון כאמין במקום פשוט לבקש מהציבור לבטוח בו. אנחנו פועלים כחלק משיתוף הפעולה של חיסונים קהילתיים בפיטסבורג, שהיא שותפות קהילתית-אקדמית המבקשת להבטיח גישה שוויונית לחיסונים ל- COVID-19. באמצעות מאמץ זה התמקדנו בבניית אמינותם של החיסונים ושל הספקים ומערכות הבריאות המציעים את החיסונים בקהילותיהם.

ספקי שירותי בריאות הם מקור מהימן למידע על חיסון COVID-19, אך הם אינם המקורות היחידים. מחקרים מצאו כי חשוב להישען על המומחיות והקולות של שותפים קהילתיים, עובדי בריאות הקהילה ומנהיגי דת.

המחקר שלנו מציע כי רופאי ילדים ואנשי מקצוע בתחום בריאות הציבור יכולים להשתמש ביעילות במדיה החברתית כדי לקדם חיסון ולספק למשפחות מידע מדעי מכובד שיענה על השאלות והחששות שלהם. תוצאות סקר שפורסם לאחרונה בכתבות ילדים אקדמיות מצאו כי 96% מההורים השתמשו במדיה החברתית. מתוכם, 68% דיווחו על שימוש לקבלת מידע בריאותי.

לדוגמה, קבוצת ילדים שאנו משתפים פעולה איתה משתמשת בהומור בשילוב עם מידע כדי להילחם במיתוסים ולענות על שאלות על חיסוני COVID-19.

מדיה חברתית היא גם דרך יעילה להגיע למתבגרים שיכולים להחליט בעצמם אם הם רוצים לקבל חיסון COVID-19 ללא הסכמת הוריהם (בערים ובמדינות מסוימות). מתבגרים עשויים גם להיות מסוגלים להשפיע על הוריהם.

מחקרים מראים כי הורים המדווחים על כוונת חיסון גבוהה ל-COVID-19 מדווחים גם על כוונת חיסון גבוהה לחסן את ילדיהם, לכן, דיבור על חיסונים כמשפחה עשוי להיות מועיל במאבק במידע מוטעה סביב החיסון COVID-19. בנוסף, הורים שילדיהם חוסנו יכולים להשתמש במדיה החברתית כדי לשתף את החוויות שלהם ולגרום לילדיהם להרגיש נורמליים יותר ומקובלים בקרב בני גילם.

למדנו גם שקידום אוריינות תקשורתית, המעודדת אנשים לפקפק במידע התקשורתי שאיתו הם באים במגע, יכול להעצים את ההורים לנפות את “האינפודמיה” של מידע על חיסון COVID-19. בעוד שפלטפורמות מדיה חברתית הכריזו על מדיניות של הסרת מידע מוטעה על חיסונים, מחקרים מראים שזה לא תמיד יעיל בהפחתת ההשפעה של מידע מוטעה כזה. ללמוד כיצד למצוא את המקור של פיסת מידע ולחשוב מי קהל היעד הממוקד עשוי לעזור לאנשים לקבוע אם המידע נכון או מעוות.

הגדלת שיעורי החיסונים ל- COVID-19 לילדים וצעירים חשובה כדי לקדם את בריאותם וכושרם, כמו גם לקרב את כולנו לסיום המגיפה.

למאמר ב-The Conversation

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.