חוקרי הטכניון פיתחו מכשיר המשפר את הליכתם של חולי טרשת נפוצה

חוקרי הטכניון הצליחו לפתח מכשיר המשפר את הליכתם של חולי טרשת נפוצה ומחלות נוירולוגיות אחרות, באמצעות מציאות מדומה. על כך מדווח כתב העת Neurology בגיליונו האחרון.

המכשיר פותח בידי פרופסור יורם ברעם מהפקולטה למדעי המחשב ונוסה בהצלחה על חולי טרשת נפוצה, בידי פרופסור אריאל מילר מהפקולטה לרפואה על שם רפפורט, ראש המרכז לטרשת נפוצה וחקר המוח בבית החולים “כרמל” בחיפה. הניסויים הראו כי המכשיר משפר באופן משמעותי את הליכתם של החולים לא רק בזמן השימוש בו, אלא גם אחריו.
פרופסור ברעם הגה ריצפת שחמט וירטואלית, המעניקה לחולים משוב מיידי בדמותם של “רמזים ויזואליים”, המסייעים להם להתמצא ולהתייצב במרחב. “אם לא ניתן לשנות את הריצפה האמיתית, אנו משנים את האופן שבו רואה החולה את הריצפה”, הוא מסביר. התקן זעיר המורכב על משקפיים, מציג למטופל ריצפת שחמט וירטואלית, ה”מתנהגת” מנקודת ראותו בדיוק כמו ריצפה אמיתית. “כאשר החולה מתחיל ללכת, הריצפה מתחילה לנוע תחתיו”, אומר פרופסור ברעם. “החולה מקבל תחושה שהוא צועד על ריצפת שחמט אמיתית”.

המכשיר לומד באמצעות רשת עצבית מלאכותית את התנהגותו האופיינית של החולה, ומתאים אליו את תגובות המערכת.

הליכתם של מרבית 40 החולים שהשתתפו בניסוי השתפרה בניסוי בתוך פחות מחצי שעה. כן השתפרה הליכתם של חולי פרקינסון, אשר המחלה פגעה בתיפקוד הגפיים התחתונות שלהם.
ידען המוח – מחלות קשות