חוקרי הטכניון הצליחו ליצור כלי דם מתאי גזע עובריים

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/techbionstemblood.html

חוקרי הטכניון הצליחו לגרום לראשונה לתאי גזע עובריים להתמיין לתאים היוצרים כלי דם, ואף ליצור בתנאי מעבדה את כלי הדם עצמם. ראש צוות החוקרים, פרופסור יוסף איצקוביץ'-אלדור מהפקולטה לרפואה על שם ברוך רפפורט בטכניון ומנהל מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי רמב”ם, אמר כי פריצת דרך זו תאפשר יצירה וגידול של כלי דם אשר ירפאו פגמים בלב ובאברים שונים, ויפתחו דרך חדשה בחקר היווצרות כלי הדם ופיתוח דרכים חדשות לבלימת הסרטן”. המחקר פורסם בכתב העת Laboratory Investigation.

לתאי גזע עובריים (אנושיים) יש יכולת להתחלק ולהתמיין לכל סוג של תא הקיים בגוף – תאי עצב, שריר, כבד ועוד. עם זאת לא קל לכוון את התאים להתמיין לסוג התא הרצוי – תהליך הכרחי ביצירת רקמה שתחליף רקמות פגועות בגוף. הצוות הטכניוני הצליח לגרום לתאי גזע עובריים להתמיין לתאים של כלי דם באמצעות מספר צעדים, שנוסו עד כה בהצלחה. עבודת מחקר זאת נעשתה על ידי תלמידת המחקר שרון גרכט-ניר כחלק מהדרישות לקבלת תואר דוקטור במדעים.

הצעד הראשון, שכבר פותח על ידי חוקרים אחרים, היה גידול תאי הגזע על מצע קולגן, שהינו רכיב ברקמת הגוף האנושי. מצע זה “עודד” את התאים להתחלק לתאים מזודרמלים (המרכיבים את אחת משלוש השכבות הבסיסיות בעובר ויכולים להתפתח לתאי שריר, כלי דם ועוד).

שרון גרכט-ניר גילתה כי התאים המייצרים כלי דם הם התאים הקטנים ביותר בתרבית. היא בודדה תאים אלו על ידי סינונם ב”מסננת” המאפשרת מעבר רק להם ולא לתאים גדולים יותר.

הצעד השני – תאים קטנים אלו הונחו על כלי נוסף, מצופה קולגן גם הוא, שבהם הוספו גורמי גדילה (growth factors) אשר “עודדו” את התאים המזודרמלים להתמיין לשני סוגי תאים הבונים את כלי הדם.

“ראינו כי אנו מצליחים לייצר הן את התאים האנדותליים העדינים שסביב כלי הדם, והן את השריר החלק המקיף אותם, מגן על כלי הדם ומווסת את מעבר הדם”, הסביר פרופסור איצקוביץ'-אלדור.

בשלב האחרון הכניסו החוקרים את כלי הדם שנוצרו לתוך תרבית תלת ממדית המורכבת משני חומרים המעודדים את יצירתם של כלי דם. ואכן, עם הכנסת התאים לאותה תרבית הם התארגנו לצינורות קטנים של כלי דם.

לכלי דם המיוצרים מתאי גזע עשויים להיות שימושים קליניים חשובים. בניתוחי מעקפים נעשה כיום שימוש בכלי דם שנלקחו מאזורים שונים בגוף כדי להחליף את כלי הדם הפגוע. בשיטה החדשה ניתן להימנע מכך ולהחליף את כלי הדם הפגועים באלו שיוצרו במעבדה.

בנוסף לכך, מחקרים הראו כי התאים שהוזרקו לעכברים, יצרו באופן ספונטני רשתות של כלי דם קטנים, באופן העשוי לשפר את זרימת הדם לאברים הסובלים מאספקת דם בלתי מספקת.

התגליות החדשות יובילו לזיהוי תרופות העשויות לסייע בעיכוב היווצרותם של כלי דם. בגידולים סרטניים חייב הגידול לעודד תאים להפוך לתאי דם כדי להגביר את אספקת הדם לגידול עצמו. תרביות של תאי גזע עשויות לסייע לגלות כיצד לבלום תהליך זה.

תמיכת משרד הבריאות האמריקאי (NIH)

קבוצת המחקר של הטכניון הינה אחת מן המתקדמות בעולם במחקר תאי גזע עובריים. לאחרונה קיבלה הקבוצה בראשותו של פרופ' איצקוביץ-אלדור ממשרד הבריאות האמריקאי שלושה מענקים למימון שלוש שנות מחקר בסך כולל של כ- 2.5 מיליון דולר. המענק הראשון תומך בהקמת התשתית למחקר בתאי הגזע; המענק השני תומך במרכזי למידה של תאי גזע המשותפים לישראל וארה”ב ובשיתוף מדענים ממשרד הבריאות האמריקאי; המענק השלישי תומך במחקר על גידול תאים המייצרים כלי דם.

ידען תאי הגזע