זוכרים את החיסון של מיגל? הוא הפך לחיסון דחף שינתן בגלולה אם הניסוי הקליני יצליח

מיגווקס, החברה שהוקמה לצורך מיסחור הפטנט אומרת כי בניסוי בבעלי חיים שהסתיים התקבלו תוצאות מבטיחות. ניסויים קליניים בבני אדם יחלו מיד לאחר גיוס מימון נוסף לחברה

פרופ איתמר שליט. צילום יחץ מיגווקס

MigVax בע”מ, חברת סטארט-אפ המפתחת חיסון אוראלי (הניתן דרך הפה) מסוג תת-יחידות, נגד וירוס הקורונה COVID-19, הודיעה על תוצאות מבטיחות מניסויים פרה-קליניים שהוכיחו את האפקטיביות של החיסון הפומי כחיסון דחף לאנשים שחוסנו בעבר.

בניסוי, נערכו בדיקות על חולדות שהוכיחו, כי החיסון האוראלי דרך הפה של MigVax-101 כחיסון דחף לאחר מתן של חיסון המבוסס על חלבון S1 שהוזרק, הביא לעליה של נוגדנים מנטרלים באופן משמעותי יותר מאשר חולדות שקיבלו מאיץ פלסבו דרך הפה. בנוסף, בדומה לזריקת מאיץ שלישית, היא עוררה נוגדנים מנטרלים יעילים יותר.

MigVax מגייסת בימים אלה את המימון הדרוש לצורך תחילת ניסויים קליניים שלב 1 ו- 2, אשר תוביל לזמינות מסחרית 9-12 חודשים לאחר תחילת הניסויים. התוצאות המלאות של הבדיקה הפרה-קלינית התפרסמו בכתב עת מדעי.

החיסון האוראלי, דרך הפה , Mig-Vax-101 מציע יתרונות פוטנציאליים משמעותיים ביחס לחיסונים המוזרקים הקיימים וכתגבור:

•   מתן דרך הפה מייתר את הצורך במתן אנשי מקצוע בתחום הבריאות.

•  ניתן להתאים במהירות את חלבון יחידת המשנה RBD בחיסון למוטציות חדשות של הנגיף, על מנת     לייצר נוגדנים מנטרלים יעילים יותר. בנוסף, מכיוון שרכיבי החיסון האחרים מורכבים מחלבון שאינו נוטה     לשינויים, החיסון עשוי להישאר יעיל לתקופות ארוכות יותר לפני שהוא זקוק למאיץ.

•   חסינות ברירית: נתונים פרה-קליניים הראו נוכחות מוגברת של IgA   ברירית, דבר המעיד שהחיסון דרך     הפה מספק הגנה ייחודית במקום שבו הנגיף חודר לגוף.

•   קלות הובלה ואחסון: בעוד ש- MigVax-101 אכן מצריך קירור, היא אינה דורשת תנאי “הקפאה     עמוקה”, ובכך מפחית משמעותית את עלויות ההפצה והאחסון והלוגיסטיקה.

•   תחולה לאוכלוסייה רחבה יותר: מכיוון שחיסון ניתן דרך הפה, אינו מוזרק ואינו מכיל נגיפים, או חומר     גנטי, הוא יתאים לאוכלוסייה רחבה יותר, לרבות אלה הנרתעים לקבל חיסון מוזרק של חומר גנטי, או  ויראלי וכן לתינוקות, ילדים, נשים בהריון ופלחי אוכלוסייה אחרים.

פרופ’ איתמר שליט, המומחה למחלות זיהומיות ויועץ של MigVax. אומר: “תוצאות ניסוי זה מגדילות את הביטחון שלנו, כי חיסון אוראלי דרך הפה, מיגווקס-101 Mig-Vax-101 , יתרום תרומה חיובית לעולם המתמודד עם המציאות הפוסט-מגפה החדשה. 15 חודשים לפנדמיה, אנו רואים כעת, שהמאבק על שליטת נגיף הקורונה הוא מאתגר. חיסון דחף אוראלי כמו ה- MigVax-101 שלנו יעזרו לארגוני הבריאות ברחבי העולם לעבור מ’מצב פאניקה לשגרה’, בשל יכולתם להפחית את העלות ולהרחיב את טווח ההגעה למדינות רבות ברחבי העולם”.

MigVax-101 הוא חיסון חדשני הניתן דרך הפה בנוזל או בקפסולה ומכיל שלושה חלבונים כימרים, על מנת ליצור שלושה סוגים של תגובות חיסוניות בו זמנית: חסינות במערכת הרירית, חסינות במערכת הדמית וחיסון של המערכת התאית. גישה משולשת זו מספקת הגנה מקיפה מפני נגיף הקורונה על ידי הפעלת כל זרועות המערכת החיסונית, ומאפשרת מיגור יעיל של הנגיף הפולש. האפיטופים שלה תוכננו באמצעות כימיה חישובית של אפיטופים אימונוגניים ב-  SARS-COV- 2תוך התמקדות בנטרול נוגדנים וקידום תגובה חיסונית.

MigVax הוקמה על ידי מכון המחקר מיגל בגליל. המכון פיתח בעבר חיסון אוראלי נגד נגיף ברונכיטיס זיהומיות, זן של נגיף הקורונה הגורם למחלת הסימפונות הפוגעת בעופות. יעילותו של חיסון העופות הוכחה בניסויים בבעלי חיים שבוצעו במכון הווטרינרי בישראל. MigVax משתמשת בשיטות שנלמדו מהחיסון לעופות על מנת לפתח חיסון אנושי חדש  ל- COVID-19. סבב ההשקעות הראשון בחברה הובל על ידי ,OurCrowd פלטפורמת השקעות סיכון עולמית המאפשרת מוסדות ואנשים פרטיים להשקיע ולעסוק בחברות מתפתחות.

1. זה כבר עובר את הגבול.

אתם כותבים, ככל הנראה בלי לבדוק, את מה שמספרים לכם בעלי עניין מסחרי. אתם כותבים “התוצאות המלאות של הבדיקה הפרה-קלינית התפרסמו בכתב עת מדעי” אבל לא טורחים לציין את ההסתייגות שמופיעה באותו אתר:

bioRxiv posts many COVID19-related papers. A reminder: they have not been formally peer-reviewed and should not guide health-related behavior or be reported in the press as conclusive.

במלים אחרות: המחקר לא עבר ביקורת עמיתים.

לפחות תהיו הגונים ותסבירו מפורשות לקוראים שלכם שהמדור “שרות הידען” הוא מדור פרסומת. קצת יותר כבוד לקוראים שלכם יותר חשוב מכמה שקלים שאתם מצליחים לקושש פה ושם על חשבון המוניטין שלכם.