ווב חשף תכונות של גלקסיה המרוחקת 25 מיליארד שנות אור

הגלקסיה GS-9209. credit g. brammer c. williams a. carnall, אוניברסיטת אדינבורו

הגלקסיה GS-9209, הגלקסיה השקטה העתיקה ביותר הידועה.

באמצעות הטלסקופ הכי חזק עד היום, אסטרונומים זיהו גלקסיה ענקית ומאוד מקובצת הנמצאת במרחק של 25 מיליארד שנות אור.

GS-9209, גלקסיה שהופיעה רק 600 עד 800 מיליון שנים אחרי המפץ הגדול, זוהתה כגלקסיה הכי קדומה מסוגה שהתגלתה אי פעם, לדברי מדענים.

תכונות מפורטות של GS-9209 נחשפו לראשונה באמצעות שימוש בטלסקופ החלל ג’יימס ווב, בהנחיית קבוצת חוקרים מאדינבורג.

למרות שהיא קטנה פי עשרה בערך משביל החלב, מספר הכוכבים של GS-9209 דומה לזה של הגלקסיה שלנו.

המסה המיצרפית שלהם היא בסביבות פי 40 מיליארד מהשמש שלנו, והם נוצרו במהירות לפני שההיווצרות של כוכבים ב-GS-9209 נפסקה, לדברי הצוות.

GS-9209 היא הדוגמה הקדומה ביותר הידועה של גלקסיה שכבר לא יוצרת כוכבים – “גלקסיה שקטה”. כשהצוות צפה בה בנקודת הזמן של 1.25 מיליארד שנים אחרי המפץ הגדול, לא נוצרו כוכבים בגלקסיה במשך כחצי מיליארד שנים.

GS-9209 שנצפתה על ידי טלסקופ החלל ג’יימס ווב ליד גלקסיות אחרות.
קרדיט: G. Brammer, C. Williams, A. Carnall

הגלקסיה נמצאת כיום במרחק של 25 מיליארד שנות אור, אבל כשהאור התחיל לנוע ממנה אלינו לפני כ-12.5 מיליארד שנים, היא הייתה הרבה יתר קרובה, כי היקום מתפשט.

זה אומר שלמרות שגיל היקום המוערך הוא 13.8 מיליארד שנים, אפשר לראות דברים שרחוקים עד כדי 45 מיליארד שנות אור, הוסיפו.

הניתוח גם מראה ש-GS-9209 מכילה חור שחור על-מסיבי במרכז שגודלו פי חמישה ממה שאסטרונומים היו מצפים בגלקסיה עם מספר כזה של כוכבים. התגלית יכולה להסביר מדוע GS-9209 הפסיקה ליצור כוכבים, לדברי הצוות.

כשחורים שחורים על-מסיביים גדלים משתחרת כמות עצומה של קרינה עתירת אנרגיה, שיכולה לחמם גז ולדחוף אותו אל מחוץ לגלקסיות. זה יכול היה לגרום להפסקת יצירת הכוכבים ב-GS-9209, כי כוכבים נוצרים כשעננים של חלקיקי אבק וגז בתוך גלקסיות קורסים תחת המשקל של עצמם.

ד”ר אדם קרנול אומר: “טלסקופ החלל ג’יימס ווב כבר הראה שגלקסיות גדלו יותר ומוקדם יותר ממה שחשבנו במיליארד השנים הראשונות של ההיסטוריה הקוסמית. המחקר הזה נותן לנו את המבט המפורט באמת הראשון על התכונות של הגלקסיות הקדומות האלה, ומשרטט בפירוט את ההיסטוריה של GS-9209 שהצליחה ליצור כוכבים שמספרם כמו הכוכבים שיצרה הגלקסיה שלנו תוך 800 מיליון שנים בלבד אחרי המפץ הגדול”.

הוא ממשיך: “העובדה שאנו רואים גם חור שחור מאוד מסיבי בגלקסיה הזאת הייתה הפתעה גדולה, ומוסיפה משקל רב לרעיון שהחורים השחורים אלה הם מה שהפסיק יצירת כוכבים בגלקסיות קדומות”.

GS-9209 התגלתה לראשונה ב-2004 על ידי הדוקטורנטית מאדינבורג קרינה קפוטי, שהנחו אותה אז הפרופסורים ג’ים דנלופ ורוס מקלור בבית הספר לפיסיקה ואסטרונומיה של האוניברסיטה. קפוטי היא עכשיו פרופסורית באוניברסיטת חרונינגן, הולנד.

1. אביגדור, היקום אכן מתפשט ומאיץ אף מעבר למהירות האור – יש גלקסיות שכבר לא ניתן לראות כי במרחק שהן נמצאות מאיתנו הן מתרחקות מעל מהירות האור. ליקום עצמו אין את המגבלה שפועלת על גופים עצמם ( מארג היקום עצמו מתפשט ללא הגבלת מהירות)

2. ככל שגלקסיה רחוקה יותר היא מתרחקת מהר יותר ובנוסף, כשמדובר על המרחב שמתרחב, הוא לא מוגבל למהירות האור ויכול להגיע ככל הנראה למהירויות גבוהות מאד.

3. גל, יש הסבר בכתבה. לפי הכיוון והמהירות יודעים להעריך היכן היא נמצאת כיום. בכל מקרה היקום התפשט לכל הכיוונים כך שאנו רואים רק חלק ממנו שמגיע עד המפץ הגדול – אותם גופים שנמצאו במהלך התקופות בקו הראיה שלנו.

4. לא כל כך הבנתי איך נוצר מרחק של 25 מיליארד שנות אור בין 2 גלקסיות. גם אם הן נעו בדיוק בכיוון מנוגד הן היו צריכות לנוע במהירות האור כדי שהמרחק ביניהן יהיה כזה. הגלקסיות בודאי לא נעות במהירות האור