התנגשות ענק בין מאות גלקסיות בחלל

סוכנויות הידיעות, מערכת וואלה!

הדמייה של גלקסיה גדולה שואבת גלקסיה קטנה. 1000 גלקסיות התנגשו ב300

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/bigmerger.html

שביל החלב. נמצא בשולי צביר גלקסיות השווה לקטן יותר בין אלו שהתנגשובמרחק של 800 מיליון שנות אור ארעה התנגשות ענק בין שני צבירי גלאקסיות ענקיים. זה גרם לסופה קוסמית ביקום, ואולי אחראי גם למזג האוויר הקשה אצלנו

אם חשבתם שבכדור הארץ יש בלאגן, תחשבו מה המצב בקבוצת הכוכבים הידרה, שם הבחינה קבוצת מדענים בהתנגשות חזיתית בין שני צבירי גלאקסיות ענקיות, במה שתואר בהתנגשות הגדולה ביותר שתועדה אי פעם.

הגדול מבין שני צבירי הגלקסיות שהתנגשו הכיל, ככל הנראה, כ-1000 גלקסיות, בעוד שהצביר הקטן הכיל כ-300 גלקסיות. לשם השוואה, שביל החלב, שאינו חלק מצביר גלקסיות, הוא חלק מקבוצה הממוקמת בשולי צביר הגלקסיות וירגו, שהוא בערך בגודלו של הצביר הקטן בהתנגשות.

המרחק בו התרחשה ההתנגשות, 800 מיליון שנות אור מכדור הארץ, נחשב קטן יחסית במונחים קוסמים. ההתנגשות עצמה נמשכה לאורך של שלוש מיליון שנות אור (כששנת אור מוגדרת כמרחק שעובר האור במשך שנה אחת = כ-9.5 טריליון ק”מ).

ההתנגשות הקוסמית התרחשה אמנם במרחק של כ-800 מיליון שנות אור מכוכבנו הקטן, אולם על פי המדענים גם שביל החלב שלנו עלול לחוות חוויה דומה, בעוד מספר מועט של מיליארדי שנים. ישנה כנראה תוצאה טיפה יותר רלוונטית של ההתנגשות הקוסמית, שכן היא עשויה להיות אחראית, לפי המדענים, להתנגשות שהתרחשה בכדה”א בין שתי מערכות מזג אוויר חזקות.

“תחזית מזג האוויר הקוסמי מראה כי ביקום משתוללת כרגע סופה קוסמית, שהיא מהגורמים המשפיעים ביותר על היקום” אומר פטריק הנרי מאוניברסיטת הוואי, שעמד בראש הצוות המדענים שצפו בהתנגשות הגלקסיות. “תחזית מזג האוויר לטווח ארוך מבטיחה מזג אוויר סביר, בשבע מיליון השנים הקרובות” מרגיע הנרי.

לידיעה ב-UNIVERSE TODAY