התוכנית האירופית: 5 חלליות זעירות יטוסו ליד האסטרואידים ויספקו תצלומים לתכנון הה

חלליות להגנה מאסטרואידים – סוכנות החלל האירופית ESA, שוקלת לשגר “משפחה” של חמש חלליות לתצפיות מחקר מקרוב של אסטרואידים שעלולים לסכן את כדור הארץ

ד'ר נח ברוש

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/esa030703.html

סוכנות החלל האירופית ESA, שוקלת לשגר “משפחה” של חמש חלליות לתצפיות מחקר מקרוב של אסטרואידים שעלולים לסכן את כדור הארץ.

החלליות הזעירות, משקל כל אחת כ- 100 ק”ג, אמורות לטוס בקרבת האסטרואידים שיבחרו כמטרות, ולשדר אל הארץ נתונים שיסייעו לתכנן את מבצע ההתגוננות מפני פגיעה אפשרית של גושי סלע אלו. אם תאושר התכנית
ותצא לדרך, יעמדו סוף- סוף לרשות האנושות כלי המחקר הראשונים לנושא הזה – שאולי גם יביאו להצלתה.

הסכנות מהחלל – של מטאור ענק, אסטרואיד, או כוכב שביט, שעלול להתנגש בכדור הארץ – גרמו להתגייסות מדענים ואנשי צבא רבים, אף כאלה שבתפקידיהם הרגילים אינם עוסקים כלל בתחום החלל.

בישראל יסדה סוכנות החלל (סל”ה) מוקד ידע באוניברסיטת תל אביב (אתר האינטרנט http://spaceguard.tau.ac.il). מטעם הכנסת – אחת הפעולות של “נציב הדורות הבאים” – היתה להבין את הנושא ולהתחיל לטפל בו ברמה ממלכתית.

כיום מבצעת סוכנות החלל האירופית תכנית המהווה צעד ראשון לקראת הצבתה של מערכת הגנה עולמית מפני פגיעות קטלניות.

תזכורת: לפני 65 מיליון שנה נכחדו מיני יצורים רבים, וביניהם הדינוזאורים, עקב פגיעה אחת (או יותר) של גופי חלל שהגיחו ממעמקי היקום והתנגשו בכדור הארץ.

אחת הבעיות של כל תכנית מיגור האסטרואיד – זה שעלול לפגוע בנו – היא חוסר הידיעה לגבי המאסה שלו ומימדיו המדוייקים, הרכבו הכימי, חוזקו המיכני, וכו'. המדענים לא יודעים אם מדובר בגוש סלע מוצק, או רק באוסף של אבנים בגדלים שונים, המוחזקות יחד באמצעות כוח המשיכה ההדדי ביניהם.

בתכנית האירופית אמורים לשגר חמש חלליות מחקר לעבר חמישה אסטרואידים קרובי ארץ. החלליות ימדדו חלק מהגדלים הנחוצים ליירוט מוצלח. את התכנית, בשם “סימונה”, הציעה קבוצת מדענים מהאוניברסיטה הפתוחה בבריטניה וקבוצת הטכנולוגיה QuinetiQ. החלליות יצלמו ויבצעו מחקר ספקטרוסקופי של חמשת האסטרואידים.

בין היתרונות של מבצע סימונה: עלותו הנמוכה, יחסית – רק כ- 160 מיליון יורו לביקור בחמש מטרות, וזאת בזכות שיגור משותף של החלליות על- גבי אותו טיל. כל חללית תהיה מצויידת במנוע יונים, שיביא אותה אל יעדה. היא תחקור את האסטרואיד כמו לוויין מלאכותי, במשך תקופה ארוכה.

מבצע אחר שנבחן בימים אלה בידי סוכנות החלל האירופית הוא שיגור צמד חלליות – האחת, בשם “דון קישוט” תתנגש בעוצמה רבה באסטרואיד. האחרת, בשם “סנשו פנסה” תגיע מיד בעקבות הראשונה ותיצפה מרחוק בהתנגשות. כך תאסוף גם שברים מהאירוע שיתעופפו לחלל. באותה הזדמנות גם יבדקו אם מפגש במהירות גבוהה מאד בין חללית לאסטרואיד, עשוי לגרום לשינוי משמעותי במסלול האסטרואיד – כך שאילו היה עלול לפגוע בנו, כח- התנע שיועבר בפגיעה, יגרום לו ל- “פספס” את כדור הארץ.

ידען התנגשויות קוסמיות