סיקור מקיף

השלב הרביעי של מיזם הרחפנים הלאומי יוצא לדרך – הטסות לילה במרכז ובירוחם

מנכ”ל רשות החדשנות דרור בין: “מדובר באבן דרך משמעותית נוספת במסגרתה כלל השותפים, מגזר ציבורי ופרטי כאחד, מייסדים מודל חדשני הן עבור יצרניות ומפעילות הרחפניים והן עבור הציבור הישראלי”

טיסות לילה של מיזם הרחפנים הלאומי, 19/12/2021. צילום: חן ברעם, הרטק.
טיסות לילה של מיזם הרחפנים הלאומי, 19/12/2021. צילום: חן ברעם, הרטק.

מיזם הרחפנים הלאומי, שהחל לראשונה את טיסותיו מעל שטחים עירוניים בישראל בינואר 2021, יוצא לדרך עם השלב הרביעי, בו משתתפות 5 חברות ניהול ותפעול רשתות רחפנים אוטונומיים אשר זכו לתמיכת רשות החדשנות במסגרת תוכנית הפיילוטים, וכן חברות וגופים נוספים בעלי ציי רחפנים המעוניינים לקחת חלק בניסוי המוביל בעולם.

החל מיום ראשון ה 19/12 ולמשך שבועיים החברות המשתתפות צפויות לבצע הטסות יום ולילה במרחב גוש דן וירוחם להטמעת שימושים של רחפן בשגרה, משימות שינוע של מוצרים בסיסים ועזרה ראשונה, הפעלת רחפן קשור לניטור בזמן אמת של התנועה בכבישים עם מרכיבים מבוססי בינה מלאכותית המאפשרים מתן תחזיות ועוד .

דרור בין, מנכ”ל רשות החדשנות: “במסגרת הפעימה הרביעית, מיזם הרחפנים לוקח צעד אחד קדימה במשימות נוספות ומאתגרות ומרחיב את מעטפת הביצועים והאפשרויות לשימושים אזרחיים בטכנולוגיית הרחפנים. מדובר באבן דרך משמעותית נוספת שבה כלל השותפים, מגזר ציבורי ופרטי כאחד, מייסדים מודל חדשני הן עבור יצרניות ומפעילות הרחפניים והן עבור הציבור הישראלי. שיתוף פעולה שכזה מהווה זרז לגופים נוספים כמו יחידות ההצלה, המועצות המקומיות וגופים מסחריים נוספים להירתם ולהתנסות מהיכולות והפוטנציאל שגלום ומודגם בניסוי זה”.

איל ביליה, מ”מ סמנכ”ל טכנולוגיה וחדשנות בנתיבי איילון: “מיזם הרחפנים הלאומי של משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון, רשות התעופה האזרחית, מינהלת תחבורה חכמה ורשות החדשנות הוא חלק מתכנית ההתמודדות בגודש בכבישים. ראשית, בהוכחת יכולת של מערכת הפעלת הרחפנים לבצע ניטור אירועים ולנתח עומסי תנועה, מתוך מרכז ניהול תנועה מטרופוליני של גוש דן בסבידור שמובילה חברת נתיבי איילון. ושנית, בהוכחת יכולת לסייע בהנעת סחורות קטנות במרכזי הערים על ידי סלילת מסלולים וירטואליים לרחפנים. מחקרים מצאו ש-20% מבעיית הגודש במרכזי הערים נובעת מהנעת סחורות קטנות, על כן הפעלת הרחפנים יכולה לסייע בשני ההיבטים – הן בהיבט של הניטור והניתוח והן בהיבט התפעולי של יצירת מסלולי שינוע חדשים אשר יקלו על העומסים הקיימים תוך בניית הרגולציה התומכת לתפעול השוטף שלהם במרחבי התנועה העירונית הכוללת”.

יואל פלדשו מנהל רת”א: רת”א שותפה פעילה  במיזם הרחפנים הלאומי והיא שמאפשרת לפתח בתהליך ניהול סיכונים בחינת  מודלים עתידיים של הפעלת רחפנים מסחריים שיגובו ברגולציה מתאימה מופע  מספר 4, אשר עושה צעד נוסף בבחינת ארכיטקטורת השליטה העתידית בעולם המשלוחים האורבניים ברחפנים. מדינת ישראל הינה ככל הנראה המדינה המתקדמת בעולם בבחינה בפועל של ארכיטקטורות השליטה הצפויה במרחב האווירי – U-SPACE (Unmanned airspace), אשר נבחנת לאור הרגולציה האירופאית החדשנית המתפרסמת ע”י סוכנות הבטיחות האירופאית (EASA). רת”א מכוונת את ההדגמות הגדולות בהתאם למתווה החקיקה העתידי, ובכך מכינה ו-“מבשילה” את המשק הישראלי – הן את המרחב הישראלי אשר יהיה מוכן למשלוחי רחפנים אורבניים, והן את חברות השליטה ברחפנים, אשר יוכלו להתקדם בשוק הבינ”ל וכל זאת מבלי להתפשר בדרישות להפעלה בטוחה לציבור ולשאר גורמי התעופה המאויישת.”

מיזם הרחפנים הלאומי של ישראל, שמקורו בשיתוף פעולה בין רשות החדשנות, משרד התחבורה (באמצעות חברת נתיבי איילון), רשות התעופה האזרחית (רת”א) ומנהלת תחבורה חכמה, הוקם במטרה לקדם הפעלת רחפנים לתועלת הציבור, על מנת לסייע בהפחתת הגודש בכבישים ולהקמת רשת נתיבים אוויריים ארצית מנוהלת לטובת שינוע תרופות, חיסונים, בדיקות וציוד רפואי, משלוחים בשוק הקמעונאי ועוד.

טיסות לילה של מיזם הרחפנים הלאומי, 19/12/2021. צילום: חן ברעם, הרטק.
טיסות לילה של מיזם הרחפנים הלאומי, 19/12/2021. צילום: חן ברעם, הרטק.

אלו הן החברות המשתתפות בהדגמה:

  • חברת היילנדר תעופה בע”מ וקאנדו חברת High Lander, היא חברה המאפשרת שליטה ובקרה אווירית אוטונומית מתקדמת לניהול ציי רחפנים ומהווה כיום פתרון UTM  (Unmanned traffic management) מוביל בעולם, מספקת פתרונות אוטונומיים בתחומי ה-Delivery, ה-First response וה-Public Safety. המערכת מנהלת את המרחב האווירי ואת כלל המשימות בזמן אמת ובאופן אוטונומי מלא. Cando Drones היא חברת תעופה של רחפנים המקימה ומנהלת ציי רחפנים אוטונומיים. Cando Drones מנגישה מענה שלם (TurnKey) ומותאם, הכולל: ארגון המרחב האווירי, טיפול ברגולציה, אפיון הפתרון ואינטגרציה של המערכות, ניהול לוגיסטיקה קרקעית, הטמעה, הכשרה וליווי מקצועי וטכני. סוגי הפרויקטים בהם החברה עוסקת כוללים שילוב רחפנים בתחומי האבטחה, המשלוחים והמיפוי. המשימות יוזנקו מתוך מנחת רחפנים רק משימתי על ידי מערכת חדשה המנהלת באופן אוטונומי את המרחב האווירי.
  • חברת פלייטאופס / סימפלקס אינטראקטיב בע”מ – חברת FlightOps.io וסימפלקס הינן הראשונות בישראל שאושרו להטסה להקתית של משימות כלי טיס לא מאוייש מחוץ לקו ראייה (BVLOS) וביצעו מאז מאות רבות של גיחות מבצעיות במרחבים אורבניים מורכבים החברה מפתחת טכנולוגיה ייחודית לניהול מאות רחפנים במרחב אווירי משותף המוטמעת בפעילויות רבות בישראל ובארה”ב, הטכנולוגיה של פלייטאופס מנהלת את המרחב האווירי המורכב והמאתגר בתל אביב וסביבתה המאפשרת פעילות משלוחים והפעלת רחפנים מסחרית ומתואמת עבור כלל החברות המשתתפות בפרויקט.
  • חברת הרטק טכנולוגיות בע”מ – חברת הרטק טכנולוגיות מפתחת מערכות שליטה ובקרה מתקדמות לניהול אוטונומי של להקות של פלטפרומות בלתי מאוישות באויר, בים וביבשה. במסגרת הפיילוט, חברת הרטק מדגימה מערכת שליטה ובקרה לניהול והטסה של רחפנים מסוגים שונים במרחב אווירי מנוהל ובצורה אוטונומית, תוך: ביצוע משימות מרובות רחפנים בתאום אוטונומי מלא, ניהול המרחב ושמירה על חוקי הבטיחות, התחשבות בכלים המופעלים על ידי גורמים אחרים. הרטק מבצעת תכנון, שליטה ובקרה על כלי טייס שמייצרת ומפעילה חברת “קופטרפיקס” וכן יצרנים נוספים.
  • חברת פלייטק (אף.טי. פתרונות אוויריים בע”מ) – חברת בת של קבוצת אירודרום בע”מ – פלייטק מתמחה בהפעלת פלטפורמות אוויריות מאוישות מרחוק ליישומים אזרחיים וביטחוניים. פועלת בתחומי ההנדסה האזרחית והבנייה, חקלאות ואנרגיה מתחדשת וביטחון ואבטחה. החברה מובילה בתחום שירותי ההטסה לעולם האזרחי ומחזיקה באישור הפעלת רחפנים מעבר לקשר עין והראשונה להסמיך מפעיל רחפן להטסות מעבר לקשר עין.
  • חברת אירוויז דרונז בע”מ – לחברת Airwayz יש מערכת מבוססת בינה מלאכותית (AI) לניהול חכם של מרחב אווירי וציי רחפנים. הפיילוט מתבצע עם שתי מערכות החברה: מערכת לניהול UTM דינאמי של מרחב אווירי עמוס רחפנים, בעזרת שימוש בבינה מלאכותית מתקדמת ה׳לומדת׳ את המרחב האווירי ומנהלת את כל מערכות ההטסה השונות ומסנכרנת ביניהן בשמי העיר – ומערכת ניהול צי להטסה אוטונומית של ציי רחפנים למשימות שונות בעיר החכמה.
  • חברת סקיילינקס טכנולוגיות בע”מ – חברת Skylinx (סקיילינקס) בונה את התשתיות הטכנולוגיות והשירותים הנדרשים כדי לאפשר הפעלה של כלי טיס לא מאוישים (לרבות רחפנים) תוך מתן דגש על תפעול באזורים האורבניים, במטרה לאפשר פעולה רציפה ובטוחה למפעילים שונים ולשימושים שונים.
  • חברת רובוטיקה כחול-לבן (BWR) – חברת רובוטיקה כחול לבן מפתחת כלים אוטונומיים ומערכות שליטה בנחילים על הקרקע ובאוויר לעיר ולחקלאות. במסגרת הפיילוט תציג החברה פעילות שתכלול בדיקות התאמה של מערכת ‘Soteria’ המאפשרת תכנון, שליטה ובקרה למספר רב של רחפנים, מסוגים שונים ולמשימות שונות באותו תא שטח, באופן אוטונומי ללא צורך במפעיל לכל רחפן, ביום ובלילה, וברציפות 24/7. בין השאר תודגם הפעלה של רחפן קשור לניטור תנועה אווירי במחלפים מרכזיים של נתיבי איילון.
  • חברת “וונדר רובוטיקס” – שתעשה הדגמה של יכולת נחיתה מדויקת, אוטונומית ובטוחה תוך כדי “זיהוי וניקוי משטח הנחיתה” באמצעות אלגוריתמיקה מתחום הבינה מלאכותית/ ראייה ממוחשבת.

עוד בנושא באתר הידען:

2 תגובות

  1. יש טעות בשמו של מנהל רת״א.
    זה לא ״אל פלדשו״.
    צריך להיות ״יואל פלדשו״

  2. בעיר שאני גרה יש חבורה של עבריינים פסיכופתיים ששמים פנסי לייזר המסוכנים ביותר שעושים צריבות חישמול ושריפה ופוגעים בי עם הפנסי לייזר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.