"די בתאונה אחת שתגרום לקריסת שוק הרחפנים"

רשות התעופה האזרחית הוציאה מסמך כללים ותקנות להפעלת רחפנים * כלי הטיס החדשים הצטרפו לציפורים כגורם שמסכן את התעופה המסחרית, ויש להגן על אנשים מפגיעה שלהם, אמר אורן אבירם, סמנכ"ל השיווק של Parazero

אחד מאינספור הרחפנים שהוצגו בתערוכת CES בלאס וגאס, ינואר 2016. צילום: אבי בליזובסקי
אחד מאינספור הרחפנים שהוצגו בתערוכת CES בלאס וגאס, ינואר 2016. צילום: אבי בליזובסקי

"הציפורים הן כבר לא הגורם ה-'טס' היחידי שמסכן את התעופה המסחרית – נוספו להן הרחפנים. די בתאונה אחת שתגרום לקריסת השוק", כך אמר אורן אבירם, סמנכ"ל השיווק של Parazero.

אבירם דיבר בכנס אנשים ורחפנים 2016, הכנס המקצועי הראשון בישראל בתחום, שנערך באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים.

Parazero היא חברה שמבקשת להגן על אנשים מפגיעה של רחפן שנגמרה לו הסוללה או איבד את הכיוון, ציין אבירם.

הוא הקרין במהלך דבריו סרטונים שבהם נראים רחפנים נופלים ליד אנשים, למשל מקרה של רחפן שליווה גולש סקי והתרסק לידו – דבר שגרם לאיגוד הסקי לאסור על הכנסת הכלים המעופפים הללו למסלולים וקטע בכך ענף כלכלי שלם.

לדבריו, "Parazero פיתחה אמצעי שמאפשר למתן את השפעת הרחפנים על האנשים שבסביבתם. המערכת כוללת חיישן שיודע לזהות מתי הכלי יוצא משליטה, ובמקרה של אובדן שליטה (למשל אובדן כוח חשמלי, נפילה חופשית או יציאה מהאזור שהותר לו לטוס בו – א"ב) היא מפעילה מצנח והרחפן יורד בזהירות למטה".

"המצנח נפתח ב-0.6 שניות, וניתן להשתמש בו ברחפנים שמשקלם נע בין שניים ל-300 ק"ג", הוסיף.

עם זאת, אבירם אמר ש-"המצנח הוא הקצה של המערכת. החלק החשוב הוא השכל האנושי, שמחליט מתי להתערב".

מטען עצמאי לרחפנים

ואם באובדן כוח חשמלי עסקינן, אחת הבעיות שמפריעות לשימוש ברחפנים היא משך הסוללה הקצר – עשרות דקות לכל היותר. הדבר מחייב תכנון של השימוש בכל רחפן והכנסת רחפנים חדשים בכל פרק זמן.

איתי שטראוס, מנכ"ל הסטארט-אפ Airscort, תיאר פתרון יצירתי שפיתחה החברה – מערכת אוטומטית לטעינת סוללות של רחפנים למשימות ארוכות.

"הפתרון שלנו הוא תחנות עגינה לרחפנים. בתחתית שלהם יש קונוס שמותאם בדיוק לצורת השקע של תחנת העגינה, אליה הוא מגיע באמצעות ניווט ב-GPS. דלת התחנה נסגרת עד שהסוללה מלאה. בנוסף, יכול המשתמש – למשל חקלאי – לתכנן משימה ארוכה, והרחפנים יתחלפו בעצמם כשעולה הצורך להטעין את הסוללה", אמר שטראוס.

מניהול להק ועד לפענוח תמונה – רחפנים אוטונומיים

יריב גלר, מנכ"ל vHive, הציג מערכת בטכנולוגיה שונה לחלוטין, שמטרתה היא הפיכת משימת הרחפנים לאוטונומית.

"אנחנו מתמקדים בהנגשה של חומרת כלי הטיס המאוישים לארגונים שצריכים להפעיל אותם", ציין גלר. "הרבה מאוד ארגונים הבינו שכלי טיס בלתי מאוישים הם נכס לאיסוף מידע. חברה שיש לה פעילות בתחומים כגון חקלאות, הנדסה אזרחית או תשתיות רוצה לנטר את הנכסים שלה והפעלת הרחפנים הופכת אצלם מכיף לעיסוק מטריד".

"הפתרון שלנו יוצר סביבה שיתופית המחברת בין הרובוטים המעופפים הללו לתשתיות תוכנה ועיבוד מידע, שמסוגלות לעבד את המידע, ולמשתמש הקצה, שמחפש לעשות בו שימוש מושכל. המערכת מפעילה את הרובוטים בצורה אינטליגנטית ומאפשרת לאסוף מידע בצורה פשוטה ועקבית, באותם סנסורים ועל אותן נקודות", אמר צור.

"בעיה נוספת אותה אנחנו נדרשים לפתור היא משך המשימה באמצעות הפעלה של להק רחפנים. לבסוף נדרשת תשתית IT המאפשרת להשתמש בחומרות מסוגים שונים. התוצר הוא מודל תלת ממדי של האזור המצולם, לרבות מדידות שטחים ונפחים (למשל ערמות עפר במחצבות – א"ב). שימוש אחר במערכת יכול להיות למעקב אחר התפתחות פרויקט בנייה", הוסיף.

גלר סיכם באמרו ש-"אנחנו מאמינים שהצמיחה המשמעותית של עולם כלי הטיס הבלתי מאוישים תבוא מחברות שיש להן את הצורך והתקציבים להפעיל כלים. כדי שחברות תוכלנה להפעיל כלים בצורה משמעותית נדרשת תשתית מהסוג הזה".

הטסת רחפנים – כללים ותקנות של רשות התעופה האזרחית

"כדי להטיס רחפן את/ה לא צריך להיות טייס/ת! אבל את/ה כן חייב/ת לשמור על הבטיחות – לא מטיסים לפני שמכירים את הכללים."

בשנים האחרונות הרחפנים הפכו לגאדג'ט פופולארי בארץ ובמדינות נוספות בעולם. כמה שהרחפנים הפכו לפופולאריים יותר ככה גברה הסכנה בהטסת רחפנים. אנו עדים לשימוש הולך וגובר בהטסת רחפנים ע"י משתמשים ללא רישיון ולא ידע נרחב ואנו שמחים להציף לקהל הרחב מידע שימושי אשר ייתן מענה מקצועי לחדשים ואף לרענן לותיקים בתחום על מנת שיוכלו להמשיך להנות מהשימוש ההולך וגבר ברחפן בארץ ובעולם כולו. רחפנים יכולים לפגוע קשות בבני אדם ובמטוסי נוסעים אם המטיס אינו מיומן ואינו נשמע להוראות הבטיחות.

ב-2010, רשות התעופה הפדרלית בארה"ב העריכה כי עד 2020 עשויים להיות כ-15 אלף רחפנים כאלה במדינה. מספר גדול יותר של רחפנים נמכר בארה"ב כיום מדי חודש.
ולא רק בארה"ב, אנליסיטים מעריכים שהשנה למעלה ממיליון רחפנים יוצרו וישווקו השנה וכמו שהמחשבים הפכו לכלי עבודה כך גם הרחפנים ,ולכן חינוך לשם שימוש נכון יאפשר התפתחות נכונה ומניבה של הענף כולו. כחלק מתהליך פיתוח הרגולציה לעולם הכטב"ם האזרחי, רשות התעופה האזרחית כתבה תקנות רישוי למטיסי כטב"ם במדינת ישראל. תקנות אלו נכתבו בהתאם לדרישות הבין לאומיות המתפתחות לעולם הכטב"ם עם התאמה ייחודית לצרכי מדינת ישראל.

כללים להטסת טיסנים מסוג רב להב- רחפן:

  • קרא/י את חוברת ההפעלה של הרב להב והקפד/י על כללי הבטיחות של היצרן.
  • הטס/י על פי מגבלות החוק.
  • הטס/י בקשר עין בלבד!
  • גובה מרבי להטסה 50 מטר מעל פני השטח.
  • התרחק/י 2 ק"מ לפחות ממסלולי שדות תעופה.
  • הצטרפ/י לבעל רישיון להפעלת טיסנים כדוגמאת קלוב התעופה הישראלי וקבל/י הדרכה בהטסת טיסנים.
  • אל תטיס/י ליד שדות תעופה או בקרבת מטוסים באוויר.
  • אל תטיס/י בתוך שכונת מגורים ליד מבני ציבור או התקהלות בני אדם, התרחק לפחות 250 מטר.
  • אל תטיס/י מעל או בקרבת אנשים.
  • אל תטיס/י באזורים אסורים.
  • אל תטיס/י בצורה פזיזה שמסכנת חיים או רכוש.
  • אסורה עבודה מסחרית ללא רישיון.
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן