העצם הבהיר ביותר ביקום נתגלה – מונע על ידי חור שחור עצום הבולע שמש ביום

התמונה הזו מציגה את האזור בשמים בו נמצא הקוואזר ששבר שיאים, J0529-4351. באמצעות טלסקופ הענק של המצפה האירופי הדרומי (VLT) בצ'ילה, נמצא קוואזר זה כעצם הזוהר ביותר הידוע ביקום עד כה. התמונה הזו נוצרה מתמונות שהן חלק מסקר השמיים הממוחשב 2, בעוד התמונה הקטנה מראה את מיקום הקוואזר בתמונה מסקר אנרגיה אפלה. קרדיט: ESO/סקר השמיים הממוחשב 2/סקר האנרגיה האפלה
התמונה הזו מציגה את האזור בשמים בו נמצא הקוואזר ששבר שיאים, J0529-4351. באמצעות טלסקופ הענק של המצפה האירופי הדרומי (VLT) בצ’ילה, נמצא קוואזר זה כעצם הזוהר ביותר הידוע ביקום עד כה. התמונה הזו נוצרה מתמונות שהן חלק מסקר השמיים הממוחשב 2, בעוד התמונה הקטנה מראה את מיקום הקוואזר בתמונה מסקר האנרגיה האפלה. קרדיט: ESO/סקר השמיים הממוחשב 2/סקר האנרגיה האפלה

תצפיות באסטרונומיה ואסטרופיזיקה שנעשו באמצעות הטלסקופ הגדול מאוד (VLT) של המצפה הדרומי האירופאי (ESO) בצ’ילה, הביאו לגילוי הקוואזר הבהיר והבוהק ביותר שנצפה אי פעם, שנוצר בשל קרבה להחור השחור הגדל במהירות הגדולה ביותר הידועה, הצובר מסה בקצב של שמש אחת ליום.

הקוואזר המדובר, J0529-4351, הוא ליבתה הבהירה של גלקסיה רחוקה, שבמרכזה על ידי חור שחור עצום. החור השחור הזה, המושך אליו חומר מסביבו, ידוע כעת כחור השחור הגדל במהירות הגבוהה ביותר שנתגלה אי פעם, עם מסה של 17 מיליארד פעמים ממסת השמש וגידול במסה השקול לשמש נוספת בכל יום.

החורים השחורים המפעילים קוואזרים אוספים חומר מהסביבה שלהם בתהליך אנרגטי כל כך, עד כי הוא פולט כמויות עצומות של אור. כל כך שקוואזרים הם בין העצמים הבהירים ביותר בשמינו, כלומר אפילו קוואזרים רחוקים נראים מכדור הארץ. ככלל, הקוואזרים הבהירים ביותר מעידים על החורים השחורים הגדלים במהירות הגבוהה ביותר.

החומר הנמשך לעבר החור השחור הזה, בצורת דיסק, פולט כל כך הרבה אנרגיה עד ש-J0529-4351 בהיר פי יותר מ-500 טריליון מהשמש. “כל האור הזה מגיע מדיסקת ספיחה חמה שקוטרה שבע שנות אור, ולכן הוא חייב להיות דיסק הספיחה הגדול ביותר ביקום,” אומר סמואל לאי, סטודנט לדוקטורט באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה (ANU) ומחבר משותף למחקר. שבע שנות אור הן מרחק גדול מאוד, שקול לכ-66,000 מערכות שמש כמו שלנו.