טלסקופ בקוטר 42 מ' יחקור את ראשית היקום

האם הפיתוח החדש יהיה מסוגל לגלות חיים אחרים מחוץ לכדור הארץ?

אלוק ג'ה, גרדיאן

כוכב לכת (מסומן באות b) במערכת שמש אחרת שצולם ב-2005 על ידי הטלסקופ VLT בצ'ילה

אסטרונומים אירופיים פיתחו טלסקופ חדש בקוטר גדול במיוחד – כ-42 מטרים. מדענים מקווים שהטלסקופ יהיה מסוגל לגלות כיצד התפתח היקום בשנותיו הראשונות, ועשוי אף לספק תשובה לשאלה האם יש חיים אחרים מלבד על כדור הארץ.

“הטלסקופ הגדול במיוחד” (ELT), כפי שהוא מכונה, פותח על ידי מדענים מ”קונסורציום המדינות האירופאיות”, שפועל ממצפה הכוכבים “קארו פארנל” בצ'ילה. הוא עתיד לגמד את כל מכשירי התצפית שבהם השתמשו האסטרונומים עד היום. ניתן יהיה להשתמש בו כדי לפתור את המסתורין מאחורי סוגיות מדעיות שונות, כמו מה היו העצמים הראשונים בעולם, כמה סוגי חומר ראשוני היו קיימים בו והאם יש כוכבים דומים לכדור הארץ בגלקסיית שביל החלב.

“יש שתי שאלות חשובות: כיצד העולם התחיל וכיצד התחילו החיים”, סבור אנדראס קאופר, מנהל הטלסקופים ב”מצפה הכוכבים האירופאי הדרומי” (ESO) בקארו פארנל. כדי לענות על השאלות הללו, האסטרונומים זקוקים לטלסקופים גדולים יותר. בחודש שעבר, גיבשה ESO צוות מומחים שייתכננו את המבנה של ELT עד סוף השנה.

הצוות שומע המלצות ועצות מאסטרונומים ברחבי העולם, והוא מחפש מקום פוטנציאלי לטלסקופ החדש. הרשימה כוללת את צ'ילה, טיבט, מרוקו, דרום אפריקה, גרינלנד ומקום הנקרא “כיפה סי” – מישור של 3,000 מטר באנטארטיקה. קאופר אומר כי אם הכל ילך כמתוכנן, בניית הטלסקופ תתחיל עד 2010, והתוצאות המדעיות יראו כבר ב-2016.

“אנחנו חייבים לעשות צעד נוסף קדימה, צעד אפשרי מבחינת היכולות הטכנולוגיות שלנו, ונראה ש-42 מטר הוא הצעד הזה”, אומר קאופר. עלות הטלסקופ עשויה להגיע למיליארד יורו.

העין החדה ביותר שמאפשרת לאסטרונומים להתבונן בעולם היום היא עינו של “טלסקופ גדול מאוד” (VLT), מערך של ארבעה טלסקופים בשווי של 500 מיליון יורו שמוצבים על הר בגובה 2,500 מטר בקארו פארנל. הטלסקופים האלה הם שהביאו את התמונות הראשונות של כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו; הצליחו לאסוף נתונים על כוכבים רחוקים ואיפשרו תצפיות חשובות על חורים שחורים. עם זאת, VLT אינו מסוגל לראות כוכבי לכת קטנים במערכות שמש אחרות. העצמים הקלושים האלה בקצות היקום, שמעניקים לאסטרונמים רמזים על לידתו, בקושי ניתנים לצפייה בטכנולוגייה הנוכחית.

טלסקופים גדולים יותר יכולים לאסוף אור רב יותר ולכן גם להפיק מידע רב יותר. ELT יהיה מסוגל לתפוס עצמים שלא ניתן היה לצפות בהם לפני כן, כמו כוכבים קרים, גלקסיות צעירות וכוכבי לכת קטנים. במקביל, הוא יאסוף מידע רב עוד יותר על עצמים מוכרים כבר. ELT יהיה גם מסוגל לצלם כוכבים בודדים בגלקסיות רחוקות. יתרון נוסף של ה-ELT הוא האפשרות לצלם כוכבי לכת מסביב לשמשות אחרות. האור היוצא מהשמשות מאפיל על האורות המשתקפים מכוכבי הלכת שסובבים אותם, ולכן קשה מאוד לצפות על כוכבי לכת. בשל הקושי הזה, אסטרונומים הצליחו לצלם עד כה שלושה כוכבי לכת בלבד של מערכות שמש אחרות באופן ישיר.