החללית ג’ונו צפתה מקרוב בסערות על צדק ו”שמעה” את הירח של צדק גנימד – האזינו ליעף הדרמטי ליד ירח הקרח

טרמפ דרמטי עם רצועת אודיו שנאספה במהלך יעף ליד גנימד במשימת צדק – אחת מגולות הכותרת שמדעני המשימה שיתפו בסקירה במפגש הסתיו של איגוד הגאופיזיקה האמריקני

התמונה הזאת של JunoCam מראה שתיים מהסערות הסובבות הגדולות של צדק, שצולמו במעבר ה-38 של ג'ונו בפריאפסיד של צדק ב-29 בנובמבר 2021. קרדיט: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS עיבוד תמונה: Kevin M. Gill CC BY
התמונה הזאת של JunoCam מראה שתיים מהסערות הסובבות הגדולות של צדק, שצולמו במעבר ה-38 של ג’ונו בפריאפסיד של צדק ב-29 בנובמבר 2021. קרדיט: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS עיבוד תמונה: Kevin M. Gill CC BY

קולות  מיעף ליד גנימד, שדות מגנטיים והשוואות מצוינות בין האוקיינוסים והאטמוספירות של צדק וכדור הארץ נדונו בסקירה על משימת ג’ונו של נאס”א לצדק במפגש הסתיו של איגוד הגאופיזיקה האמריקני בניו אורלינס.

החוקר הראשי של ג’ונו סקוט בולטון ממכון המחקר הדרום מערבי בסן אנטוניו הציג לראשונה רצועת אודיו של 50 שניות שנוצרה מנתונים שנאספו במהלך היעף של המשימה קרוב לירח של צדק גנימד ב-7 ביוני 2021. מכשיר הגלים של ג’ונו, שמכוון לגלי הרדיו החשמליים והמגנטיים שנוצרים במגנטוספירה של צדק, אסף את הנתונים על הפליטות האלה. לאחר מכן התדר שלהן הועבר לתחום האודיו כדי ליצור את רצועת האודיו.

“הפסקול הזה כל כך פראי שאתם מרגישים כאילו אתם נמצאים בתוך ג’ונו כשהיא משייטת ועוברת את גנימד לראשונה מזה יותר משני עשורים”, אמר בולטון. “אם מקשיבים היטב, אפשר לשמוע את השינוי הפתאומי לתדרים גבוהים יותר בסביבת נקודת האמצע של ההקלטה, שמייצג כניסה לאזור שונה במגנטוספירה של גנימד”.

הניתוח והמידול המפורטים של נתוני הגלים נמשכים. “ייתכן שהשינוי בתדר זמן קצר אחרי הגישה הכי קרובה הוא בגלל מעבר מצד הלילה לצד היום של גנימד”, אמר וויליאם קורת מהאוניברסיטה של איובה באיובה סיטי, חוקר ראשי משותף בחקר הגלים.

בזמן הגישה הכי קרובה של ג’ונו לגנימד – בטיסה ה-34 של המשימה סביב צדק – החללית הייתה במרחק של 1,038 ק”מ מפני הירח ונעה במהירות יחסית של 67,000 קמ”ש.

פליטות רדיו שנאספו במהלך היעף של ג’ונו ב-7 ביוני 2021 ליד הירח של צדק גנימד מוצגות כאן, במראה ובקול.
קרדיט: NASA/JPL-Caltech/SwRI/Univ of Iowa

ג’ק קונרני ממרכז טיסות החלל גודרד של נאס”א בגרינבלט, מרילנד הוא החוקר הראשי במגנומטר של ג’ונו וסגן החוקר הראשי של המשימה. הצוות שלו הפיק את המפה המפורטת ביותר אי פעם שהושגה של השדה המגנטי של צדק.

המפה שנוצרה מנתונים שנאספו מ-32 הקפות במשימה הראשית של ג’ונו מספקת תובנות חדשות על הנקודה הכחולה הגדולה המסתורית של ענק הגזים, אנומליה מגנטית בקו המשווה של הכוכב. הנתונים של ג’ונו מצביעים על כך שהתרחש שינוי בשדה המגנטי של ענק הגזים במהלך חמש השנים שהחללית הייתה במסלול, והנקודה הכחולה הגדולה נעה מזרחה במהירות של כ-4 ס”מ בשנייה יחסית לשאר החלק הפנימי של צדק, והיא מקיפה את הכוכב כל 350 שנים בערך.

1. הכיתוב מתחת לתמונה העליונה אינו נכון (התמונה הנכונה עם אותו כיתוב מופיעה בסוף הכתבה).