גנימד על המפה

חוקרים השתמשו בתצלומים של הירח הגדול של צדק שצולמו מחלליות שחקרו את מערכת צדק כדי להרכיב מפה מפורטת שלו

מפה גלובלית של גנימד. צילום: הסקר הגיאולוגי האמריקני (USGSׂ) ואוניברסיטת ג'ונס הופקינס
מפה גלובלית של גנימד. צילום: הסקר הגיאולוגי האמריקני (USGSׂ) ואוניברסיטת ג’ונס הופקינס

למעלה מ-400 שנה לאחר גילויו בידי גלילאו, הירח הגדול במערכת השמש זכה למפה משלו.
צוות של מדענים בראשות ווז פטרסון מהמעבדה לפיסיקה יישומית באוניברסיטת ג’ונס הופקינס במרילנד וג’פרי קולינס מוויטון קולג’ במסצ’וסטס, ייצרו את המפה הגלובלית הגיאולוגית הראשונה של גנימד, אחד מארבעת ירחיו הגליליאנים של צדק. המפה שפורסמה על ידי “הסקר הגיאולוגי האמריקני”, מדגימה את התצורות הגיאולוגיות השונות על־פני השטח של גנימד והיא המפה הראשונה של ירח קרחוני של אחד מכוכבי הלכת החיצוניים.
החוקרים השתמשו בתמונות שצולמו בחלליות וויאג’ר וגלילאו. גנימד הוא הירח הממופה הרביעי אחרי הירח של כדור הארץ, וירחי צדק איו וקליסטו.

“באמצעות מיפוי פני השטח של גנימד אנו יכולים כעת לענות על שאלות מדעיות הנוגעות להיווצרותו והתפתחותו של ירח ייחודי זה” אמר פטרסון.
מאז גילויו ב-1610, היה גנימד מוקד לתצפיות חוזרות, תחילה כמובן באמצעות טלסקופים קרקעיים ובמאה ה-20 באמצעות חלליות שחלפו ליד מערכת צדק או הקיפו אותו. המחקרים חשפו עולם קרחוני מורכב שפני השטח שלו מאופיינים בניגודים חדים בין שני סוגי הקרקע: האיזורים הכהים והעתיקים המכוסים במכתשים, והאיזורים הבהירים, הצעירים מעט יותר (אך עדיין עתיקים) המלאים בחריצים ורכסים.

גנימד, שקוטרו 5,262 ק”מ גדול יותר הן מכוכב חמה והן מכוכב הלכת הננסי פלוטו וכמובן גם מהירח שלנו (שקוטרו 3,474 ק”מ). הוא גם הירח היחיד במערכת השמש שנוצר והתפתח במהלך מרבית ההיסטוריה של מערכת השמש. תצורות אלה מתעדות אירועים באבולוציה הפנימית של גנימד, קשרי הגומלין הדינמיים שלו עם ירחי גלילאו האחרים והתפתחות גופים קטנים שפגעו בפני השטח של גנימד.

המפה החדשה תהווה כלי חשוב לחוקרים שיבקשו להשוות מאפיינים גיאולוגיים בירחים קרחוניים אחרים, מכיוון שכמעט כל סוגי התוואים שנמצאים בירחים קרחיים אחרים זוכים לייצוג במקום כלשהו על־פני גנימד, ועם פני שטח שגודלם כמחצית שטח היבשה בכדור הארץ גנימד מציע מגוון רחב של אתרים לצפיה. “גנימד גם מלא בתצורות עתיקות לצד תצורות שנוצרו לא מכבר, דבר המוסיף גיוון היסטורי, לזה הגיאוגרפי.” ציין קולינס.
המפה ניתנת להורדה בקישור זה