הושלמה טיוטה של גנום השימפנזה

הקוד של בעל החיים הקרוב ביותר אלינו יבליט את תכונותינו * שינויים מרמזים כיצד משתקף סגנון חיינו בגנים שלנו

מדענים שחררו ביום רביעי (10 בדצמבר) גרסת טיוטה של הרצף הגנטי של קרוב המשפחה הדומה לנו ביותר, השימפנזה Pan troglodytes.

מדענים מקווים, כי ההבדלים בין גנום השימפנזה ובין זה האנושי יחשפו את התשובה לשאלה מה הופך אותנו לאנושיים. השוני עשוי להיות טמון לדוגמא בגנים, שמווסתים את התפתחות המוח והשפה, או בגנים שאחראים למחלות ספציפיות לבני אדם, כגון אלצהיימר, איידס ומלריה.

הקבוצה של המדענים כבר סדרה את הרצף של השימפנזה, שכ-90% ממנו הושלם, יחד עם הרצף האנושי והכניסה אותו למאגר נתונים ציבורי, כדי שחוקרים אחרים יוכלו להשתמש בו גם הם. מעריכים כי הרצף השימפנזי זהה ב-99% לרצף האנושי בכמה אזורים לפחות. הקוד המלא הוא בערך בגודל של הגנום האנושי: כשלושה מיליארד בסיסים.

צוות מדענים ובראשם אריק לנדר ממכון ברוד בקיימברידג', מסצ'וסטס, וריצ'רד וילסון מבית הספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון בסט. לואיס, מיזורי, לקח על עצמו לפענח את רצף השימפנזה. לקבוצת המדענים לקח רק שנה ליצור את הטיוטה.

השוואות יותר מפורטות בין גנום השימפנזה והגנום האנושי תפורסמנה בחודשים הקרובים, אומר וילסון. “זוהי הצצה חטופה נחמדה, אך עוד עתיד לבוא,” הוא מבטיח.

קישור לכתבה המקורית בנייצ'ר