דברים שיורמים יודעים: מה תפקידו של הסנטר?

דוד משתף בתהיה וברעיון: המין הומו סאפיינס הוא היחיד שיש לו סנטר  ולמדע אין הסבר מהו היתרון האבולוציוני של “מתקן” כזה ומה פעולתו. “ההשערה שלי היא שרכס גרמי זה מהווה מנוף המאפשר לשרירים המקיפים את הפה להפיק צלילים מסוימים המעשירים את ביטוי השפה הצלילית בבני אדם (אולי ספציפית את העיצורים ה”פוצצים” בּ מ פּ )?”

קשה לראות איך הסנטר מסייע בהגיית האות בי”ת דגושה או פ”א. שני צלילים הנוצרים בפריצת זרם האוויר את השפתיים בלי מעורבות מיוחדת של הסנטר. בנוסף שרירי הלסת אינם נאחזים בו ואין הוא מוסיף יכולות תנועה.  החידה אכן מציקה, אין סנטר לאף קוף ואפילו אחינו הניאנדרטל הסתדר בלעדיו. לשם מה צמח על הלסת התחתונה קישוט מוזר כזה? כדרכן של חידות אבולוציוניות הוצעו לסנטר שפע הסברים.

ראשית יש להיזהר מהכשל הלוגי של ייחוס מטרה, או התאמה אבולוציונית לכל מבנה. העובדה שמאפיין כלשהו קיים (או אפילו משמש מטרה בהווה) אין פירושה בהכרח שהמבנה התפתח כאמצעי לצורך ייחודי.

ניתן לשער למשל כי הסנטר הוא “תאונה גנטית” כלומר מוטציה שנשתמרה והשתלטה על אוכלוסייה קטנה שברבות הימים תתרבה ליצור את האנושות כולה. מקרים כאלו של סחף גנטי כלומר גן שאין לו ייתרון הישרדותי המצליח בכל זאת להתפשט אינם נדירים.  בחינה של מסלול ההתפתחות של הלסת וקצב השינוי שחל בה אינו תואם את השערת הסחף האקראי ומחייב גורם ביולוגי שכיוון את צמיחת הסנטר. השערה אחרת היא  שהסנטר הוא “ספנדרל” אנטומי. ספנדרל הוא מונח ארכיטקטוני: המרווח שבין קשת למסגרת של המבנה. נדמיין אדם הרואה קירות הבנויים סביב קשתות אך אינו מכיר את תפקידה של הקשת, אותו צופה יתפתה לחפש מטרה תכליתית, אדריכלית לחלקי הקיר הללו שאינם אלא תוצאת לוואי  של הצבת קשת מעוגלת במסגרת מרובעת.  הסיכוי לכשל כזה יגבר אם הצופה שלנו ימצא שנעשה שימוש בחלקי מבנה אלו. האם הסנטר הוא מעין ספנדרל של עיצוב הלסתות?

שינוי בהרף עין אבולוציוני

הפנים האנושיות עברו שינוי דרמטי בהרף עין אבולוציוני קצרצר. המוח גדל ולא היה לו לאן לגדול אלא על חשבון הלסתות ושרירי הלעיסה. יש המייחסים את ההקטנה הדרמטית של הלסתות לשליטה, שהלכה והשתכללה באש והמעבר למזון מבושל. יש הקושרים את העידון בפרצוף למעבר למערכות חברתיות מורכבות בהן נדרש  ריסון רגשות ושיתוף פעולה. כדי לרסן את התוקפנות ואת מאבקי השליטה האופייניים כל כך ללהקות שימפנזים למשל נדרשה ירידה ברמות הורמון המין הגברי הטסטוסטרון ובקולטנים שלו על קרומי התאים. לטסטוסטרון תפקיד בגדילה של עצמות וירידה בפעילותו  הביאה גם להקטנה של הלסת התחתונה ולשינויים שדחקו לבסוף את הסנטר קדימה.

תהליך המזעור שעברו הפנים פסח על הלשון. הפה המיניאטורי שלנו מאכלס לשון דומה בגדלה לזו שהסתובבה בפיהם של אבותינו עצומי הלסתות עד למצב בו היא ממלאת את כל חלל הפה כשהוא סגור. לא רק שהלשון לא עברה הקטנה מתואמת עם סביבתה אלא שהדיבור האנושי העמיס עליה מטלה נוספת, תנועת לשון נדרשת להגיית עיצורים  כדוגמת  ד, ז, ט, ל, נ, ס, צ, ת  בשפה העברית (עיצורים מכתשיים). האבולוציה התנהגה כמטייל הנאלץ להכניס מטען רב למזוודה קטנה: היא דחסה. מעקב אחר שלבי ההתפתחות של הלוע במהלך אצל העובר ובחודשי החיים הראשונים מעלה כי עיצוב  הסנטר מתרחש בד בבד עם ירידת בסיס הלשון ועצם הלשון (hyoid bone) יחד עם קופסת הקול כלפי מטה במורד הגרון. הירידה הזו מעשירה  את הקול האנושי כיוון שנוסף לו חלל תהודה ואת הדיבור: הניאנדרטלים חסרי הסנטר יכלו להפיק פחות עיצורים מאיתנו. ארגון צפוף כזה בחלקו האחורי של הלוע מאלץ את השרירים שמעל עצם הלשון  ( suprahyoid muscles ) ללחוץ על  הלסת התחתונה הצומחת וליצור את ההטייה קדימה שהיא חותמו האופייני של הסנטר האנושי.

אבל יש מי שמסרבים לראות בסנטר סרח עודף, מעין שאריות חומרי בנייה שהשאיר אחריו קבלן שיפוצים ממהר.

אולי התפקיד של הסנטר הוא לסייע בלעיסה?

כיוון שתפקידה הראשי של הלסת היא ללעוס הגיוני לחפש שם את תפקיד הסנטר. יש המשערים כי הסנטר מעניק תמיכה מכנית ללסת הדקה ומאפשר לפזר את מאמצי הכיפוף והדחיסה באשר השיניים הטוחנות בפעולה. סימולציות מחשב של פיזור מאמצים בלסת תיאורטית חסרת סנטר לעומת לסת אמיתית הראו אכן שיפור בעמידות.   אבל הסנטר אינו סטטי: הוא הולך ונדחף קדימה במהלך שנות הגדילה. אם אכן יש תפקיד מכני לפריצת הסנטר האנושי קדימה (בניגוד למשל לסנטר של הניאנדרטלים הפונה אחורנית) הרי שיש לצפות לשיפור בעמידות הלסת ללחצי כפיפה הנוצרים בשימוש בטוחנות בין גיל הינקות לסוף ההתבגרות בסביבות גיל 20. מעקב אחר השינויים בחוזק הלסת לא העלה שיפור כזה בניגוד להשערה.

קישוט?

ויש מי שרואים בסנטר קישוט: הסנטר הגברי רחב יותר ובולט יותר ועשוי היה לשמש כאות לחוסן ובריאות בבחירת בן זוג. הבעיה עם  הסנטר כזנב טווס של הפנים האנושיות היא שהוא מכוסה בזקן המסתיר אותו מעיני בת הזוג.

ובכן עד היום דוד אין למדע תשובה ברורה האם הסנטר הוא איבר בעל מטרה או תוצר לוואי של תהליכי התפתחות אחרים. אתה מוזמן ללטף את סנטרך כשאתה הוגה בהשערה חדשה לחידה הזו.

עלתה בדעתכם שאלה מעניינת, מסקרנת, מוזרה, הזויה או מצחיקה? שלחו ל  [email protected]

1. הסנטר נועד כדי לאפשר את העברת קצף הגילוח בעיצומו של תהליך ההשמה מכף היד אל האצבעות, מה שמקל על סיום התהליך.

2. תגובה לרומי:
    האינדיוידואל בא לידי ביטוי אמיתי רק עם התפתחות הפסיכולוגיה עפ”י פרויד, כך שהתאוריה שלך מפוקפקת…

3. זו הוכחה לבריאת האדם על ידי אדושם.
    אדושם ברא את האדם בצלם אלוקים.
    בספר הזוהר מתואר גופו של אדושם וגם הסנטר שלו ובגלל זה רק לבני אדם יש סנטר ולא לחיות שלא נבראו בצלם.
    ליהודים יש סנטר סנטר אלוקימי יותר מלגויים כי הם יותר בצלם אדושם.

4. מי שמכיר מה היא מורפופסיכולוגיה יכול לומר שסנטר מייצג דעתנות,