עצם לסת שהתגלתה באתיופיה מעידה על כך שהשושלת האנושית התחילה לפני 2.8 מיליון שנים, מוקדם מכפי שחשבו עד כה (וידאו)

מדובר בממצא נדיר של מאובן מתקופת המעבר שבין שושלת אוסטרלופיתקוס לבין שושלת ההומו שהאדם המודרני הוא צאצאו

קלאצ'או סיום, דוקטורנט באוניבריסטת אריזונה, ממוצא אתיופי מציג את עצם הלסת שגילה באתר במדינת אפאר שבאתיופיה ואשר מתארכת את המינים הראשונים בשושלת האנושית ל-2.8 מיליון שנה. צילום: אוניברסיטת מדינת אריזונה
קלאצ’או סיום, דוקטורנט באוניבריסטת אריזונה, ממוצא אתיופי מציג את עצם הלסת שגילה באתר במדינת אפאר שבאתיופיה ואשר מתארכת את המינים הראשונים בשושלת האנושית ל-2.8 מיליון שנה. צילום: אוניברסיטת מדינת אריזונה

עצם לסת מאובנת שנמצאה באתר המחקר לדי-גרארן במדינת אפאר באתיופיה דוחף אחורנית את העדויות לקיומו של הסוג הומו עד כדי 2.8 מיליון שנים לפני זמננו. כך עולה משני דיווחים שהתפרסמו ב-4 במארס בגרסה המקוונת של כתב העת סיינס. העצם התגלתה בשנת 2013 בידי צוות של חוקרים מאוניברסיטאות אריזונה ונבדה.

במשך עשרות שנים חיפשו המדענים אחר מאובנים מאפריקה המתעדים את השלבים הראשונים של שושלת הומו ומעטים מהם השתמרו במצב שמאפשר לחקרם. ואולם המאובנים ששוחזרו ממשך הזמן הקריטי הזה בין 3 ל-2.5 מיליון שנה לפני זמננו היו מעטים באופן מתסכל ולכן היתה מעט מאוד הסכמה על הזמן והמקור של השושלת שבסופו של דבר הביאה לבני האדם המודרני.

לפי המאובן החדש שהתגלה באתר לדי-גרארו, המאובנים מספקים רמזים לשינויים בלסת ובשיניים שהתרחשו בסוג הומו רק 200 אלף שנה לאחר ההופעה האחרונה של המין אוסטרלופיטקוס אפרנזיס (לוסי) באתר הסמוך בעיר האתיופית הדר.

קבוצה בראשות קלאצ’או סיום, דוקטורנט באוניברסיטת אריזונה, במאובן השתמר הצד השמאלי של הלסת התחתונה, וכן חמש שיניים. לאחר ניתוח הממצאים נחשפו תכונות מתקדמות, למשל שיניים טוחנות דקות, טוחנות קדמיות סימטריות ולסת בעלת פרופורציות זהות – דבר המבדל את המינים המוקדמים של הסוג הומו כדוגמת הומו אביליס שחי לפני 2 מיליון שנה מהמין המוקדם יותר – אוסטרלופיטקוס. ואולם הסנטר המשופע קושר את ההומו אביליס לקודמיו דמויי לוסי. “למרות חיפושים רבים, מאובנים של שושלת הומו בני למעלה מ-2 מיליון שנה נדירים מאוד” אומר בריאן וילמואר מאוניברסיטת נבאדה בלאס וגאס. “כדי לקבל הצצה לשלבים הראשונים באבולוציה של השושלת שלנו זה מרגש במיוחד.”

בדיווח בכתב העת נייצ’ר, מציגים פרד ספור ועמיתיו שיחזור של הלסת התחתונה המעוותת השייכת לפרט בן 1.8 מיליון שנה של המין הומו האביליס (“Handy Man”) מאולדובאי שבטנזניה.

השיחזור מציג פורטרט פרימיטבי בלתי צפוי ל הלסת של הומו אביליס ומקשר אותה למאובן מלדי.

“הלסת מלדי תסייע לנו לקצר את הפער האבולוציוני בין האוסטרלופיתקוס להומו הראשונים” כותבים החוקרים. “זהו מקרה של מאובן מעבר מתקופה חשובה באבולוציה האנושית.”

שינויי אקלים הובילו להתייבשות אפריקה לפני 2.8 מיליון שנה, וכמה מינים הופיעו ונכחדו בו זמנית, לרבות ההומו הראשון המקורי. במאמר מלווה אודות ההקשר הגיאולוגי והסביבתי של לסת לדי-גרארו, כותבת ארין דימאג’יו מאוניברסיטת פנסילבניה כי נמצאו מאובני יונקים רבים באתר שחיו במקביל לבעל הלסת – אשר חיו בסביבות פתוחות יותר – מרחבי עשב ושיחים נמוכים ואשר היו שונות מהנופים שהיו נפוצים באתרים של האוסטרלופיטקוס האחרונים כגון בהדר, שם התגלה שלדה של לוסי.
“ואולם קשה לדעת האם שינויי אקלים אחראים להופעת הסוג הומו. אנו זקוקים למדגם גדול יותר של מאובנים של הומנינים וזו הסיבה שאנו ממשיכים להגיע לאיזור לדי-גרארו לחקור.”

Institute of Human Origins Discovery from Arizona State University on Vimeo.

1. גלעד – זה לא סותר; זה שהאב הקדמון המשותף לנו ולשימפנזים חי לפני, נומר, 5 מיליון שנה, זה לא אומר שהיצורים הראשונים בענף, מיד לאחר הפיצול, היו כבר אנושיים.

2. לפי מה שזכור לי נקודת הזמן בה נוצר פיצול ביננו ובין השימפנזים (מאב קדמון משותף) התרחשה לפני 5-7 מיליון שנה, האם מה שנאמר כאן סותר זאת באיזשהו אופן ?