מוטציה מורכבת חדשה של נגיף הקורונה מתפשטת בבריטניה – חוקרת גנומיקה מסבירה

הגרסה נושאת 14 מוטציות מגדירות, שבע מתוכם בחלבון הספייק- החלבון המתווך את כניסת הנגיף לתאים אנושיים. זהו מספר גדול יחסית של שינויים בהשוואה לגרסאות הרבות של הוירוס ברחבי העולם

חיפוש מוטציות בנגיף הקורונה.  <a href="https://depositphotos.com/">המחשה: depositphotos.com</a>
חיפוש מוטציות בנגיף הקורונה. המחשה: depositphotos.com

לוסי ואן דורפ, עמיתת מחקר בכירה, גנומיקה מיקרוביאלית, UCL

גרסה חדשה של SARS-CoV-2, הווירוס שגורם למחלת COVID-19,  התחילה להתפשט במהירות בחלקים של בריטניה.

ממשלת בריטניה הכניסה את דרום מזרח אנגליה, לרבות הבירה לונדון, תחת הגבלות חדשות ומחמירות יותר על נגיף הקורונה – המכונות  Tier 4. אנשים באזורים המוגדרים כ-Tier 4 לא יוכלו להפגש עם אף אחד מחוץ לביתם בחג המולד, בעוד בשאר המדינה במסגרת המגבלות המופחתות מותר המפגש אך גם זאת, רק ביום חג המולד עצמו.

ראש הממשלה בוריס ג’ונסון ויועציו המדעיים הראשיים אמרו כי המוטציה החדשה יכולה להגדיל את שיעור ההדבקה של COVID-19 עד 70% ולהגדיל את מספר ה-R ב-0.4%.

מה המשמעות של התגלית החדשה? אתר The Conversation שאל את לוסי ואן דורפ, חוקרת גנומיקה מיקרוביאלית ומומחית להתפתחות הפתוגנים ביוניברסיטי קולג’ לונדון, כמה שאלות מפתח על מה שאנחנו יודעים בשלב זה של הזמן.

מה אנחנו יודעים על הגרסה החדשה הזאת?

“הגרסה החדשה בבריטניה, הידועה בשם VUI-202012/01 או B.1.1.7, זוהתה לראשונה במחוז קנט ב-20 בספטמבר. מאט הנקוק, שר הבריאות, הודיע לראשונה על קיומה של הגרסה ב-14  בדצמבר. הגרסה נושאת 14 מוטציות, שבע מתוכם בחלבון הספייק- החלבון המתווך את כניסת הנגיף לתאים אנושיים. זהו מספר גדול יחסית של שינויים בהשוואה לגרסאות הרבות של הוירוס ברחבי העולם.”

“עד כה, פרופילים גנטיים – או גנומים – של גרסה זו התגלו בעיקר בבריטניה, אבל  גם נרשמו כמה מאומתים לרצף זה בדנמרק ושני מקרים באוסטרליה. היו גם דיווחים על מקרה בהולנד. בכל המדינות הללו מתבצע ריצוף מאסיבי של גנום הנגיף, ייתכן מאוד שתצפיות אלה אינן משקפות את ההתפלגות האמיתית של גרסה זו של הנגיף, שיכולה להתקיים מבלי שיבחינו בה במקום אחר. נדע יותר ככל שיותר גנומים ירוצפו וישותפו.”

“הודות למאמצים של שיתוף נתונים, מעקב גנומי ותוצאות בדיקות COVID-19 בבריטניה, נראה כי גרסה זו מתחילה כעת  להיות הדומיננטית על פני גרסאות קיימות של הנגיף,  והיא עשויה להיות אחראית על שיעור הולך וגדל של הידבקויות בקורונה בחלקים של המדינה, במיוחד באזורים שבהם יש גידול מהיר במספר המקרים.”

“תמיד קשה לנתק סיבה ותוצאה במקרים אלה. כי יכולות להיות סיבות אחרות להגברת ההדבקה באותם איזורים. למרות שזו עדיין אפשרות, יש בבירור מספיק תצפיות עד כה  של גרסה זו כדי להצדיק אפיון זהיר מאוד, מעקב והתערבויות כדי לרסן את ההדבקה.”

שילוב של מוטציות עשוי לספק לנגיף יתרון

האם הנגיף מהגרסה החדשה מסוכן יותר?

“כריס וויטי , קצין הרפואה הראשי של בריטניה, הצהיר בבירור כי לא היו ראיות עד כה כי  לכך שהוא משנה את חומרת המחלה, בין אם  בהיבט של תמותה או חומרת המחלה אצל הנדבקים. המחקר הבודק זאת בעיצומו.”

איך מתרחשות מוטציות בנגיפים?

“מוטציות הן חלק טבעי מהתפתחות הווירוסים. במקרה של SARS-CoV-2, מוטציות אלה עלולות להתעורר עקב שגיאות אקראיות במהלך שכפול הנגיף,  להשתנות בשל מגע עם חלבונים אנטי ויראליים בגופם של אנשים, או  לעבור שילוב מחדש. למרות שעד כה לא נמצאו סימנים של שילוב מחדש ב-SARS-CoV-2.”

“רוב המוטציות הנגיפיות עשויות לא לגרום להשפעה כלשהי. לדוגמה כאשר הצוות שלנו חקר מוטציות בודדות ביותר מ-50,000 גנומים מהגל הראשון של המגפה, לא זיהינו אף אחד ששינה באופן משמעותי את הכושר הנגיפי  – היכולת של הנגיף לשרוד ולהתרבות.”

עם זאת, מדי פעם מוטציה, או במקרה זה שילוב מסוים של מוטציות, עשויה להצליח ולספק לנגיף יתרון חדש. וירוסים הנושאים שילובים אלה של מוטציות עשויים לאחר מכן להגדיל את התדירות של התפשטותם על ידי הברירה הטבעית בהתחשב בסביבה האפידמיולוגית הנכונה.

המוטציות עשויות היו להתרחש בגופו של חולה כרוני אחד

מאיפה הגיעה הגרסה?

כרגע, אנחנו לא יודעים. עד כה, מדענים לא זיהו וירוסים קרובים כדי לתמוך בתיאוריה שהגרסה הגיעה מחו”ל. דפוסי המוטציות שנצפו תומכים יותר בתקופה ממושכת של אבולוציה אדפטיבית ככל הנראה בבריטניה בהתבסס על הנתונים הנוכחיים.

דפוסים דומים של מוטציה  לאלה נצפו  באבולוציה  של SARS-CoV-2 בחולי קורונה שיש להם מחלות כרוניות ומערכות החיסון שלהם חלשה. ההשערה הנוכחית היא כי תרחיש כזה של זיהום כרוני בחולה אחד, אולי שיחק תפקיד בהיווצרותה של גרסה זו. זה ימשיך להיחקר.

כמה וריאציות של סארס-CoV-2 התגלו?

ישנם אלפים רבים של נגיפי SARS-CoV-2 אשר שונים בממוצע רק במספר קטן של מוטציות מגדירות. זה נשאר נכון כי SARS-CoV-2 שנמצא במחזור העולמי הוא בעל גיוון גנומי קטן. דקויות במוטציות המגדירות יכולות בנסיבות שונות לגרום לשינויים בדפוסי ההדבקה.

למה הפעם המצב שונה?

“חשוב לציין כי רבות מהמוטציות המגדירות את הגרסה הבריטית נצפו ב-SARS-CoV-2  קודם לכן . עם זאת,  השינוי הפעם הוא בכך שהגנום מכיל שילוב של מספר יוצא דופן של מוטציות מגדירות. אחת המוטציות הללו, N501Y, כבר נמצאה בעבר כמגדילה את הקשירה של הנגיף לקולטנים בתאים שלנו. N501Y נמצאה ברצף הראשון של הווירוס בברזיל באפריל 2020 וכעת היא גם מתפשטת בדרום אפריקה לאחר שהתפתחה שם באופן עצמאי בקו שושלות נפרד”.

“מחיקות הגנים שזוהו בחלבון הספייק של B.1.1.7 הופיעו בשושלות רבות של הנגיף בתדירות גבוהה, והם גם נצפים אצל חולים כרוניים שם הם עשויים לשנות את הזיכרון החיסוני של הגוף. מחיקות אלה גם קשורות למוטציות אחרות באיזור ההיקשרות של חלבון הספייק, לרבות אלו שנצפו בחוות החורפנים בדנמרק. מוטציה זו גם הוכיחה יכולת לחדור את מערכת החיסון של בני אדם. B.1.1.7 גם כוללת גן ORF8 קצוץ, כאשר מחיקות באזור זה גרמו לירידה בחומרת המחלה.”

ייתכן שנצטרך להתחסן כל שנה

מה המשמעות של המוטציה לגבי יעילות החיסונים שהחל להפיצם בימים האחרונים?

“כרגע איננו יודעים. למרות שאנחנו צריכים להיות בטוחים כי החיסונים מעוררים תגובה נוגדנית רחבה לכל חלבון הספייק, לכן צפוי שהיעילות שלהם לא תיפגע  באופן משמעותי על ידי מוטציות. הדבר גם נבדק במהלך פיתוח החיסון.”

“עם זאת, יש גוף הולך וגדל של ראיות לכך שמינים אחרים של נגיפי הקורונה העונתיים (אלו שבדרך כלל גורמים לצינון קל) מפגינים יכולת מסוימת להימלט ממערכת החיסון למשך פרקי זמן ארוכים יותר. לכן מתקבל על הדעת כי אנו עשויים להגיע לנקודה שבה נידרש לעדכן את חיסוני COVID-19 שלנו, כפי שאנו עושים עבור שפעת, כדי לשקף את הגרסאות שנמצאות במחזור באותו הזמן. מוקדם מדי לומר אם זה יהיה המקרה עכשיו, אבל ריצוף גנום נרחב ושיתוף נתונים עשויים לעזור במציאת תשובה לשאלה זו.”

1. חייבים מוטציה דחוף. הוורסיה הראשונה של הוירוס איטית מכדי להצדיק דיקטטורה.