אלביט בונה את טלסקופ החלל ללוויין אולטרהסאט של מכון ויצמן

אולטרהסאט הוא טלסקופ חלל בתחום תדרי האולטרה סגול שנועד לסייע למדענים להבין כיצד נוצרו יסודות כבדים, חורים שחורים וגלי כבידה ולגלות תופעות אסטרונומיות כגון סופרנובות * שווי העסקה כ-16 מיליון דולר

הטלסקופ שאלביט בונה עבור הלווין ULTRASAT של מכון ויצמן. צילום יחצ

אלביט מערכות הודיעה כי זכתה בחוזה בשווי של כ-16 מיליון דולר לאספקת טלסקופ חלל למכון ויצמן במסגרת תוכנית הלוויין האולטרה סגול לחקר אירועים חולפים בחלל (ULTRASAT) לצפייה ומחקר בחלל העמוק. תכנית ULTRASAT מנוהלת וממומנת במשותף על ידי מכון ויצמן וסוכנות החלל הישראלית ומתבצעת בשיתוף עם מרכז המחקר הגרמני DESY. החוזה יבוצע על פני תקופה של שנתיים.

אלביט מערכות תפתח, תייצר ותשתלב בתחום ראייה רחב ורגיש ביותר – 200 מעלות רבועות או כ-5% מכיפת השמים. זהו טלסקופ חלל בתחום תדרי האולטרה סגול שנועד לסייע למדענים להבין כיצד נוצרו יסודות כבדים, חורים שחורים וגלי כבידה ולגלות תופעות אסטרונומיות כגון סופרנובות (פיצוצי כוכבים). אלביט מערכות כבר בנתה וסיפקה מצלמות חלל, לוויינים ומכשירים אלקטרוניים אחרים לתוכניות חלל בישראל, ארה”ב, אירופה, דרום קוריאה וברזיל.

ULTRASAT,  המתוכנן לעשות יותר בפחות, הוא לוויין זול וקטן יחסית. לדברי יוצריו, ULTRASAT יסייע למצפי כוכבים קרקעיים לבצע את עבודתם בצורה טובה יותר באמצעות לכידת נתוני אירועים חולפים על פני שדה ראייה רחב במידה חסרת תקדים ושידור דוחות על “אירועים חולפים”, אשר יסייעו לאסטרונומים למקד את הטלסקופים לכיוון ההתרחשות.

פרופ’ אלי וקסמן ממכון ויצמן, המדען הראשי ויוזם פרויקט אולטראסאט אומר בשיחה עם אתר הידען באוגוסט 2019 כי אולטרסאט יסתכל על השמים בתחום האולטרה סגול ובשדה ראיה רחב, ויהיה ראשון מסוגו. “זה המצפה המדעי הראשון של ישראל, כלומר הלווין הראשון שאיננו לווין תצפית כדור הארץ, ויש לו שתי תכונות ייחודיות – שדה ראיה רחב מאוד, והיכולת לצפות בתחום העל-סגול (אולטרה סגול) שאי אפשר לצפות בו מכדור הארץ.

“תכונות אלה יסייעו לנו להשיב על כמה מהשאלות הגדולות באסטרופיסיקה, ובהן תהליך יצירתם של זוגות כוכבי ניטרונים אשר מתמזגים ופולטים גלי כבידה, הדרך שבה חורים שחורים סופר-מסיביים משפיעים על סביבתם, כיצד מתפוצצים כוכבים, מהם מקורות היסודות הכבדים ביקום, מהם המאפיינים של כוכבים אשר הפלנטות סביבם עשויות לאכלס חיים ושאלות נוספות”, הוסיף פרופ’ וקסמן.

“בכל רחבי העולם נמצאים מצפי כוכבים קרקעיים הסורקים את שמי הלילה ומנסים ללכוד אותות הקשורים לאירועים קצרים וחולפים, דוגמת ההתפוצצויות הנלוות להתנגשויות של כוכבים קומפקטיים, המובילות גם לפליטה של גלי כבידה, אולם אם אין מכוונים את העדשה לכיוון הנכון – מה שסביר שיקרה, כי איננו יודעים מתי והיכן כוכבים עומדים להתנגש – מחמיצים את האירוע כולו. הגישה שלנו שונה: לאחר שישוגר, ULTRASAT יצפה באירועים שאיננו יודעים עליהם מראש ויתעד אותם, ולאחר מכן יתריע עליהם בפני מצפי הכוכבים שעל הקרקע באופן מיידי כמעט, כך שצוותים מדעיים בכל רחבי העולם יוכלו להתמקד באירועים ולעקוב אחריהם בעת התרחשותם”.אורן סבג, מנכ”ל אלביט מערכות ISTAR ו-EW, מסר: “אנו גאים לקחת חלק במאמץ המדעי הזה, תוך מתן היכולות והניסיון שלנו למאמץ להבין טוב יותר את הטבע. אנו שמחים על ההזדמנות לשתף פעולה עם סוכנות החלל הישראלית ועם הקהילה המדעית בהובלת מכון ויצמן ומרכז המחקר הגרמני DESY”.