“איתן סטיבה מעלה איתו את אומת הסטארט-אפ לחלל”

משימת רקיע (כחלק ממשימה גדולה יותר – AX-1) צפויה לצאת לדרך ב-21 בפברואר.  רן לבנה, מנכ”ל קרן רמון מעדכן בשיחה עם אתר הידען את מצב המשימה, ההכנות, הניסויים והשיעורים מהחלל שסטיבה צפוי להעביר בשידור חי

משתתפי משימת AX-1 ובהם הישראלי איתן סטיבה (משמאל) באימונים באפס כבידה במטוס המדמה זאת בעזרת טיסות בלולאה. צילום יחצ, אקסיום.

ב-21 בפברואר צפוי שיגור החללית “דראגון הצוות” של ספייס אקס ועליה אסטרונאוט לשעבר של נאס”א ושלושה תיירי חלל :לארי קונור, פילנטרופ אמריקני, מארק פאתי, משקיע קנדי ואיתן סטיבה, המוגדר באתר חברת אקסיום כמשקיע ישראלי וטייס קרב לשעבר.

אקסיום אחראית על אימון האסטרונאוטים וכל הלוגיסטיקה הקשורה לטיסה, וכן לתפעול הניסויים המדעיים בזכיון מנאס”א. היא גם רכשה בשנה שעברה את קיבולת חללית דראגון הצוות מספייס אקס. סטיבה עבר ב-14 החודשים האחרונים אימונים אינטנסיביים במתקן של חברת אקסיום.

בשיחה עם אתר הידען מסביר רן לבנה, מנכ”ל קרן רמון כי “רונה רמון ז”ל רצתה כל הזמן שיטוס אסטרונאוט ישראלי שני, בעיקר בשל היכולת לספק שיעורים בעברית מהתחנה. משזה לא צלח, פנינו לחברת אקסיום וביקשנו לשריין מקום בטיסת התיירים הראשונה לתחנת החלל מזה עשור. חיפשנו תורמים ואיתן הציע את עצמו גם כתורם וגם כמי שיבצע את המשימה. סטיבה הכיר את אילן רמון ומלווה את קרן רמון מיום היווסדה, לאחר מותו של אסף רמון בתאונת טיסה.”

“סטיבה לא היה מוכר לציבור הישראלי, אבל הוא תורם גדול של האוניברסיטאות ולפרויקטים כגון זיכרון בסלון ועוד. ההפיכה שלו לאסטרונאוט הפכה אותו לדמות ציבורית. הטיסה היא הגשמת  חלום ילדות שלו, והוא הבין שהוא לא הולך להיות תייר חלל שבא להנות אלא לעשות משהו משמעותי לישראל שיתן תרומה לחינוך ולכלכלה הישראלית – בעיקר זו של תעשיית החלל.”

החדשנות של רקיע

לבנה מזכיר כי תיירי חלל פרטיים כבר טסו לחלל: “בתחנת החלל ביקרו שמונה תיירי חלל (בעצם שבעה, אחד טס פעמיים). הדבר התחיל כשהרוסים חיפשו מקורות הכנסה חדשים ומכרו כרטיסים, לנאס”א נמאס מזה והם פשוט קנו את כל המושבים בסויוז  וסתמו את הגולל על תיירות החלל. הסיבה היא אותם תיירי חלל חוץ מלהכניס כסף לתעשיית החלל לא תרמו יותר מדי למדע ולכלכלה.

הערת העורך: רק לאחרונה התרחבו היעדים של תיירות החלל מעבר לתחנת החלל, ומעבר לטיסות התת מסלוליות ראוי לציין את אינספירשן 4 שבמסגרתה טסו ארבעה אזרחים בחללית דראגון הצוות של ספייס אקס שהוסבה למצפה חלל. ארבעת האזרחים הקיפו את כדור הארץ במסלול שבשיאו מגיע לגובה 500 ק”מ, גובה שאף אסטרונאוט לא חצה מאז מבצע אפולו.

וממשיך לבנה: “החלליות של ספייס אקס, בלו אוריג’ין ווירג’ין גלקטיק העלו נוסעים לחלל, בחלקם גם בוצעו ניסויים אבל אלה היו ניסויים בסיסיים ביותר. משימת רקיע היא הפעם ראשונה שאדם נשלח לחלל מטעם עמותה. קרן רמון היתה צד להסכם עם אקסיום. המשמעות היא יוצאת דופן כי קרן רמון אחראית על הלוז של איתן,ואף על חלק מהאימונים, הוא לא עולה לחלל רק כדי לעשות סלפי אלא טס כדי לקדם את המדע הטכנולוגיה והחינוך בישראל.”

תהליך בחירת הניסויים

לדברי לבנה היה צורך להקים ועדה שתשפוט את הניסויים המוצעים למשימת רקיע. “הדבר הראשון הוא להקים את אותה ועדה מדעית טכנולוגית שעומדת בראשה ענבל קרייס, האחראית על החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית, וסביבה התגבשה קבוצת פרופסורים בעלי שם ונציגים של משרד הבריאות, רשות החדשנות וכמובן סוכנות החלל הישראלית. הוצאנו קול קורא והגיעו אלינו עשרות רבות של הצעות. הוועדה אישרה ל-44 ניסויים לעלות לחלל. מכל מיני סיבות נותרו 30 ,חלק נפלו בדרך בגלל מימון או שלא עברו מבחני תכן הנדסיים או לא אושרו על ידי נאס”א.”

את החללית שתביא אותם ותחזיר אותם מתחנת החלל יטיס אסטרונאוט לשעבר של נאס”א מייקל לופז אלגריה, שעבר לעבוד בחברת ספייס אקס, והיא תישא שני תיירי חלל נוספים. הניסויים יתבצעו במשך שישה ימים, כך שמדובר במספר גדול של ניסויים. הלו”ז של איתן מתוכנן כבר עכשיו בקפידה, עד למרווחים של עשר דקות. הלו”ז שלו יהיה יותר עמוס אפילו מזה של האסטרונאוטים האמריקאים,  הרוסים והאירופאים בתחנה.

גם שני תיירי החלל יבצעו ניסויים; הקנדי יבצע בערך 12 ניסויים, האמריקאי קצת פחות, וסטיבה יבצע פי 3 יותר ניסויים. רוב הניסויים והציוד ישוגרו לפני המשימה עצמה בסוף דצמבר ובסוף ינואר בחלליות מטען שיטוסו לתחנת החלל.

אפילו באקסיום הופתעו. הם ציפו לקבל ניסויים פשוטים ובמקום זאת הם קיבלו ניסויים מעמיקים בתחומי מדע רבים ובהם תקשורת, אופטיקה, ייצור, הנדסת חומרים, רפואה מרחוק, כימיה וביולוגיה. גם רוח וגם עומק. ראוי לציין כי נאס”א מקצה לכל אחד מהניסויים איש קשר שלה שאמור לבצע מעקב, ואני מקווה שיטמיעו עוד ועוד ניסויים במשימות חלל מאוישות בעתיד.”

השיעורים בעברית מהחלל

עוד מוסיף לבנה: “במשימה שבה טס אילן רמון, הטכנולוגיה לא איפשרה לבצע שידורים חיים מהחלל. אילן הקליט כמה סרטונים, ופעם אחת דיבר בשידור חי עם ראש הממשלה דאז, אריאל שרון. הטכנולוגיה השתפרה מאז וניתן יהיה לקיים שידורים חיים בכל יום. אנו עובדים עם סוכנות החלל ומשרדי המדע והחינוך על התכנים. הגיעו אלינו 500 הצעות למערכי שיעור. פיתחנו מערך שיעור לכל אחד מהניסויים ובנינו גם מערכי שיעור שאיתן ילמד מהחלל. בנוסף ישוחח איתן עם חוקרים. אנחנו מקווים שעוד אסטרונאוטים יסייעו לו בניסויים. המשימה הולכת לסחוף את כל מדינת ישראל.” מסכם לבנה.

דף משימה AX-1 באתר אקסיום