משרדי הבטחון והתחבורה וחברת אלביט סיימו בהצלחה סדרת ניסויים במערכת "מגן רקיע" להגנה על מטוסים מטילי כתף

מערכת 'מגן רקיע', שמבוססת על טכנולוגיית לייזר מתקדמת, המשבשת את הטיל הנורה לעבר המטוס, ומסיטה אותו ממסלולו, נבחרה ע"י משרד התחבורה הישראלי להגן על מטוסי חברות התעופה הישראליות.

מערכת C-MUSIC להגנה על מטוסי נוסעים מפני טילי כתף בסלון האווירי בפריס 2011. צילום: אסף שילה ישראל סאן,
מערכת C-MUSIC להגנה על מטוסי נוסעים מפני טילי כתף בסלון האווירי בפריס 2011. צילום: אסף שילה ישראל סאן,

לצערנו מדינת ישראל הפכה לשדה ניסוי לטכנולוגיות בטחוניות, כך הדבר עם מערכת כיפת ברזל שנוצרה כדי להתמודד עם איום טילי קרקע קרקע המכוונים ליישובים אזרחיים בישראל וכך,אם כי בקנה מידה קטן יותר ואזרחי, גם למתן מענה לאיום על מטוסי נוסעים באמצעות טילי כתף, כפי שנעשה נסיון שלמרבה המזל לא הצליח, להפיל מטוס ארקיע במומבסה בנובמבר 2002, לאחר שאת הנוסעים שהגיעו במטוס זה תקפו המחבלים עם הגיעם למלון הנופש פרדייס.

היום דווח כי משרד הביטחון בשיתוף עם משרד התחבורה וחברת 'אלביט מערכות', השלימו בהצלחה סדרת ניסויים מסכמת במערכת "מגן רקיע" להגנה על מטוסי נוסעים מפני טילי כתף.

המינהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית ( מפא"ת) של משרד הביטחון, יחד עם רשות התעופה האזרחית(רת"א) במשרד התחבורה, והקבלן הראשי של הפרויקט- חברת 'אלביט מערכות', השלימו בהצלחה סדרת ניסויים מסכמים של מערכת "מגן רקיע" המיועדת להגנה על מטוסי נוסעים מפני טילי כתף.

מערכת 'מגן רקיע', שמבוססת על טכנולוגיית לייזר מתקדמת, המשבשת את הטיל הנורה לעבר המטוס, ומסיטה אותו ממסלולו, נבחרה ע"י משרד התחבורה הישראלי להגן על מטוסי חברות התעופה הישראליות.

הניסויים, שהתקיימו במתקן ניסויים בדרום הארץ, היו מהמורכבים ומהמתוחכמים שבוצעו אי פעם במדינת ישראל. סדרת הניסויים דימתה מגוון של איומים, שמולם תידרש מערכת 'מגן רקיע להתמודד, ולהגן על מטוסי הנוסעים.

מערכת 'מגן רקיע' נחשבת למערכת המתקדמת מסוגה בעולם, ומתוכננת להגן על המטוס באופן אוטומטי. המערכת משלבת טכנולוגיות גילוי ושיבוש מתקדמות, עומדת בתקנים המחמירים של התעופה האזרחית ובעלת אמינות גבוהה.

נשיא אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס אמר:" אנו גאים מאד להגיע למעמד זה המביא לידי ביטוי את היכולות הטכנולוגיות, את היצירתיות ואת הנחישות של אנשינו ששקדו במשך שנים על פיתוח המערכת המדהימה הזו. הצלחת הניסוי הוכיחה את יכולותיה הגבוהות של המערכת וממצבת את ישראל כמובילה עולמית בתחום ההגנה על מטוסים מפני איום טילי הכתף. אני מודה למשרד הביטחון על שיתוף הפעולה הפורה ולמשרד התחבורה – על האמון ועל ההזדמנות לקחת חלק פעיל בהגנה על חיי אזרחי ישראל ועל חיי התיירים המבקרים בה. אני מבקש להודות לעובדי החברה ולכל שותפינו מהתעשיות ששקדו על פיתוח וייצור המערכת. בזכות שיתוף הפעולה המוצלח בתוכנית לאומית זו – החלום של כולנו הפך למציאות".

לאלביט מערכות חוזים עם מספר לקוחות ברחבי העולם, בנוסף לעסקת "מגן רקיע" בישראל, כדוגמת חיל האוויר האיטלקי והברזילאי.

איום טילי הכתף הולך ומתגבר משנה לשנה, אם בעבר היה מדובר באיום ממשי בשדה הקרב בלבד, הרי שבשנים האחרונות הולך ומתרחב האיום, הן על כלי טייס הפועלים בשדה הקרב המודרני ובאזורי עימותים אסימטריים בכל העולם והן על התעופה האזרחית הפועלת משדות תעופה אזרחיים ברחבי העולם. טילי הכתף הינם פתרון זול, קל לתפעול ונגיש לארגוני טרור וגרילה בכל העולם, ותפוצתו הולכת וגוברת. למעשה, טילי הכתף אחראים למרבית אירועי הפלות המטוסים שאירעו בעולם ב- 30 השנים האחרונות.

טכנולוגיית ההגנה מסוג DIRCM מספקת הגנה על מגוון פלטפורמות אוויריות מפני טילי כתף תוך הסטתם של הטילים ממסלולם באמצעות שיגור קרן לייזר. היכולת פותחה במקור לשימוש צבאי – ובעקבות האיום ההולך וגובר כנגד מטוסי נוסעים, פיתחה אלביט מערכת פתרון מקביל לשימוש אזרחי.

אלביט מערכות מייצרת משפחת מוצרי DIRCM, המכונה MUSIC®, שנועדו להגן על מגוון סוגי פלטפורמות לתעופה הצבאית והאזרחית, מצטיינות ביכולת תגובה מהירה ונחשבות לטובות מסוגן בעולם:

• MUSIC – להגנה על מסוקים ומטוסים קטנים-בינוניים
• J-MUSIC – להגנה על מטוסי סילון בינוניים וגדולים
• C-MUSIC – להגנה על מטוסי סילון גדולים, בתצורת פוד, שהותאמה במיוחד למטוסי נוסעים ומטען בעולם התעופה האזרחית.

מאז פיתוחה של הטכנולוגיה, תעשיות תעופה מובילות, חילות אוויר וצבאות בעולם מביעים עניין רב בביצועי המערכת וביכולותיה.

יתרונות המערכת:
• נותנת מענה יעיל ובלתי מתכלה לאיום טילי הכתף המשוגרים כנגד מטוסים ומסוקים
• קלת משקל וקומפקטית
• ארכיטקטורה פתוחה, המאפשרת גמישות להתאמת המערכת לצרכי הלקוח בהיבטי התקנה, שילוב והפעלת המערכת
• לשוק האזרחי – המערכת היחידה בעולם המגינה על מטוסים סילון גדולים, תוך עמידה מלאה בדרישות המחמירות של רשויות התעופה האזרחית.
• מערכת אמינה ביותר, הדורשת תחזוקה מינימלית
• תיפעול המערכת נעשה באופן אוטומטי ללא התערבות הטייס

ב-2002, הציגה החברה את מערכת C-MUSIC™ בפני שר התחבורה דאז, אפרים סנה, וזכתה לברכתו. בסוף אותה שנה, התרחשה התקפת הטילים על מטוס ארקיע במומבסה, שבעקבותיה הואץ תהליך הפיתוח של המערכת.

ב-2009 הודיעה אלביט על קבלת הזמנה בהיקף של כ-90 מיליון דולר מאת משרד התחבורה הישראלי למערכות אשר יגנו על מטוסי הנוסעים של כל חברות התעופה הישראליות.

ב-2010 דיווחה אלביט מערכות על קבלת חוזה בהיקף של למעלה מ-15 מיליון דולר למיגון חיל האוויר האיטלקי: בין הפלטפורמות: מטוס סופר הרקולס C-130J, ספארטן C-27J ומסוק ה-AW101.

ב-2011 קיבלה החברה הבת של אלביט מערכות בברזיל, AEL, הזמנה מאת אמבראר למערכות DIRCM עבור מטוס התובלה החדש KC-390.

ב-2012 חשפה החברה לראשונה מערכת הגנה חדשה, אשר תוכננה במיוחד עבור פלטפורמות אוויריות בגודל בינוני עד גדול, כגון מטוסים פרטיים, מטוסי תובלה, תדלוק, ומטוסים ומסוקים המיועדים למשימות מיוחדות.

ב-2013 השלימה מערכת ההגנה על מטוסים אזרחיים מפני טילים C-MUSIC™ סדרת טיסות ניסוי מוצלחות, שבוצעו על גבי מטוס בואינג 707

במחצית 2013 – הושלמה בהצלחה טיסת ניסוי של מערכת C-MUSIC™ שהותקנה על גבי מטוס בואינג 737 של אל על.

המערכת כבר מותקנת כיום על מסוקים המשמשים להובלת אח"מים.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן