סיקור מקיף

סקר: הישראלים ממעיטים בערך הסיכון של משבר האקלים

סקר קיימות חדש של Epson מגלה פער משמעותי ומדאיג בין התפיסות לגבי שינוי האקלים לבין חומרת מצב החירום: שיעור גבוה מהישראלים מתכחשים לחלוטין למשבר האקלים שכולנו עדים לו

Katey Walter Anthony בשיתוף אפסון ונשיונל ג׳יאוגרפיק
Katey Walter Anthony בשיתוף אפסון ונשיונל ג׳יאוגרפיק

סקר הקיימות הגלובלי של Epson – ״ברומטר מציאות האקלים״ -שכלל גם את ישראל, מגלה פער מסוכן בין מציאות האקלים כפי שבני האדם חווים אותה ביום יום לבין האופן שבו אנשים מבינים מהן השפעותיה הקטסטרופליות של מציאות זו.

כאשר נשאלו לדעתם בנוגע ליכולתה של האנושות להימנע ממשבר אקלים במהלך ימי חייהם, קרוב למחצית מהמשיבים הישראליים (43%) היו אופטימיים בנוגע לכך, לעומת 25% שהיו פסימיים מאד. בשאר העולם התמונה די דומה – (46%) אמרו שהם אופטימיים "מאוד" או אופטימיים "במידה מסוימת". מספר זה עולה בהרבה על 27% בלבד מכלל המשיבים אשר אמרו שהם פסימיים מאוד, או פסימיים במידה מסוימת בנוגע לכך. מסקנה: הישראלים ככל הנראה מדחיקים את מה שהם רואים מסביב בעצמם, או במהדורות החדשות. 

הסקר תיעד את האופן שבו 15,264 נשאלים מרחבי אסיה, אירופה ואמריקה חווים ותופסים את שינוי האקלים. מטרת הסקר של Epson היא להגביר את המודעות הציבורית להשפעות של שינוי האקלים, להשפיע על החלטות עסקיות וליידע בצורה טובה יותר את קובעי המדיניות.

כשזה נוגע לסיבות הפופולריות ביותר התומכות באופטימיות הזו, נראה שהישראלים בוטחים בטכנולוגיה שתציל אותם – עם 29.5% שמאמינים במעבר לאנרגיה מתחדשת (לעומת 19% בשאר העולם), השימוש במדע וטכנולוגיה כדי למצוא פתרונות (28.1% – כמעט זהה לשאר העולם) והאמונה שישנה מודעות ציבורית הולכת וגוברת (22.1% – הרבה פחות משאר העולם, שם מדובר ב-32%).

כמה מהישראלים מתכחשים למשבר האקלים מלכתתחילה? לפי המחקר, 8% מהמשיבים הישראלים לא מאמינים באמת שישנו מצב חירום מבחינת האקלים מלכתחילה, מה שמציב אותה בין המדינות עם האחוז הגבוה ביותר של מכחישים מבין המדינות שנסקרו שיחד עם ארה"ב (11%), גרמניה (7%) ובריטניה (6%) עומדות איתנו בראש הרשימה..

הממצאים של ״ברומטר מציאות האקלים״ של Epson מצביעים על ניצחונה של האופטימיות על פני הראיות ועל פער מזיק בתפיסת מציאות האקלים.


לדברי ירון פרץ, מנהל מכירות עסקי ב-Epson ישראל,  בעוד המציאות של מצב החירום האקלימי נפרשת לנגד עינינו, העובדה שאנשים רבים כל כך לא מכירים בו, או אפילו מכחישים את קיומו הלכה למעשה, מעוררת דאגה אמיתית. ״זוהי קריאת השכמה עבור כולם – ממשלות, עסקים ואנשים, שכולם צריכים לעודד את ביצוע הפעולות הדרושות למזעור שינוי האקלים".


בדיקת מציאות: הבנה לעומת פעולה


מה׳ברומטר׳ עולה שאופטימיות עשויה להיות תוצאה של אי-הכרה בשינוי האקלים, וכפועל יוצא, גם בממדיו. בישראל, בפרט, מזהים את הגורמים המרכזיים למשבר האקלים כמזג אוויר קיצוני ושריפות וטמפרטורות גבוהות (71%), כשרק 33.3% מודעים לבעיות הגירה המונית ורעב.

נראה שהישראלים לא מכירים באחריות אישית למשבר האקלים באופן מיוחד – רק 12.2% ראו עצמם כאחראים באופן אישי בדומה לסין וגרמניה (11%).

בעוד שאנשים מוכנים לבצע שינויים באורח החיים כדי להתמודד עם משבר האקלים, חלקם אינם ממהרים לפעול לשם כך. בישראל, 50% הסכימו להפחית נסיעות עסקים ונופש. בשאר העולם, 65% ובפועל 40% צמצמו. בארץ 55.7% מסכימים לבצע את המעבר לרכבים חשמליים בפועל 19.4% מעט יותר מהמספרים הגלובליים (16%).  בישראל 51.5% מסכימים עם הרעיון של החרמת מותגים שאינם בני קיימא (לעומת 63% גלובלית) בפועל רק 18.6% (לעומת 29% גלובלית), ו-19% אמרו שלא יעשו זאת גם בעתיד.

בראי קצת יותר אופטימי, ישראלים כן עושים כבר מספר פעולות אקולוגיות במספרים די גבוהים – 53.5% שיפרו את הרגלי המיחזור שלהם: 50.5% הפחיתו את השימוש בפלסטיק ו-45.1% הולכים ברגל או נוסעים באופניים לעיתים קרובות יותר. 

רק 14% מהמשיבים חושבים שהמשבר הוא באשמת החברות הגדולות

׳ברומטר מציאות האקלים׳ מצביע על כך שעבור רבים, משבר האקלים הוא עדיין משהו שקורה למישהו אחר.

מכיוון שהסקר מגלה שרק 14% מהמשיבים רואים בעסקים גדולים כאחראים העיקריים להתמודדות עם מצב החירום האקלימי, ורק 3% מייחסים אחריות זאת לחברות קטנות (פחות מ-5% ממכחישי שינוי האקלים), הדבר מצביע גם על כך שכעת הוא הזמן לחברות בכל הגדלים למלא תפקיד גדול יותר. חברות יכולות להעצים עסקים וצרכנים אחרים באמצעות חידושים התומכים בקיימות.


לדוגמה, ב-Epson, הדבר בא לידי ביטוי בפיתוחן של יוזמות להפחתת השפעת לקוחות החברה על האקלים באמצעות שימוש בטכנולוגיית הדפסה נטולת חום ויעילה ביותר מבחינה אנרגטית; ובמו"פ בתחום טכנולוגיות סביבתיות דוגמת חומרים המופקים באופן טבעי (לא סינתטיים).

מעבר לחדשנות במוצרים ובחומרים, עסקים יכולים לחולל שינוי גדול על ידי קידום והדגמת אחריות אקלימית.

Epson מקדמת זאת על-ידי: מעבר ל-100% אנרגיה מתחדשת ומעורבות ביוזמות דוגמת פרויקט אנרגיה מתחדשת RE100; קידום שיפוץ מוצרים ושימוש חוזר במוצרים; ומעורבות בשותפויות בעלות השפעה רבה כגון העבודה עם נשיונל ג'יאוגרפיק למניעת התחממות כדור הארץ. 


לדברי הנשיא הגלובלי של Epson, יסונורי אוגאווה, גילויו של הפער בתפיסת מציאות האקלים מראה שמודעות, בשילוב עם פעולה, יהיו חיוניים להתמודדות עם מצב החירום. ״המטרה של Epson היא לייצר את המודעות הזו ואת הטכנולוגיות הדרושות – על-ידי החברה שלנו, עסקים וצרכנים אחרים – כדי לחולל שינוי טרנספורמטיבי. קיימות היא מרכיב מרכזי בתוכנית העסקית שלנו ומגובה במשאבים משמעותיים – משום שלמרות שאנו יודעים שהדרך עוד ארוכה, אנו מאמינים שנוכל לבנות עתיד טוב יותר".

סרטון

המחקר של Katey Walter Anthony בשיתוף אפסון ונשיונל ג׳יאוגרפיק על ההתחממות בקטבים

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

7 תגובות

  1. המשך להודעה הקודמת שנקטעה
    שים לב, התחממות בטווח של 50-100 שנה כנראה תייצר יותר נזק מתועלת (וודאי בישראל) אבל מכאן ועד להגדיר את המצב כחירום/משברי/השפעות קטסטרופליות זה מאוד מאוד מוגזם

  2. בהנחה שאתה מדבר אלי אבי, רצ"ב התגובה

    הכחדה ההמונית להבנתי כבר מתרחשת עכשיו ללא קשר לאקלים, את ההשפעות של ההכחדה קשה לחזות
    אבל קשה להאמין שיש פה סיכון אמיתי לבני האדם (למעט הכחדה של דבורים)

    כמות הפליטים שנובעת משינויי האלקים ידועה לך? לי היא לא
    למקור הכי גדול לפליטים ליד ישראל (אולי המקור הכי גדול בעולם) קוראים סוריה והפליטים שם לא בדיוק פליטים בגלל האקלים
    אותו הדבר נכון לפליטים בשיראל, האנשים מאריתריאה וסודן כאן לא בגלל בעיות אקלים

  3. העולם אכן מתחמם, לא ברור איך זה "משבר" (ולא, התחזקות של אירועי מזג אוויר קיצוני זה לא באמת משבר וגם עליית גובה הים זה לא משבר) ולא ברור שלא יהיה ניתן לטפל בזה ע"י טכנולוגיה כלשהי עוד 50-100 שנה

  4. כניראה שאסור להציג או לחשוב קצת מחוץ לעדר המרכזי, כי אז אתה עשוי להחשב ל"מכחיש" או ל"מטומטם".
    כל המהנהנים בראשם ממש מבינים בנושא? ממש ממש לא. אני שומע את "מלומדי" הערוצים השונים, שפשוט
    שטופים בכל כך הרבה רעש תקשורתי ושאין להם שמץ של מושג במה דברים אמורים מלבד העובדה שהם נורא
    רוצים להשתייך לעדר הפועה ולהחשב לרציניים. ישנם גם ניואנסים ולא הכל שחור לבן. מותר לתאים האפורים
    להתאמץ קצת ולחשוב!!!!!!!!!!

  5. הסקר מראה עובדה אחת מצערת וידועה
    הרוב המוחלט של תושבי העולם בכלל
    והישראלים בפרט שרויי במצב של
    בורות תהומית שאליה מתלווה
    טימטום שמערפל את חושיהם,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן