סיקור מקיף

נאס”א מעניקה לספייסאקס חוזה בשווי 843 מיליון דולר להורדת תחנת החלל הבינלאומית מהמסלול ב-2030

“נאס”א תיקח בעלות לאחר הפיתוח ותפעיל אותה במהלך כל משימתה,” לפי ההצהרה. “יחד עם תחנת החלל, היא צפויה להתפרק כחלק מתהליך הכניסה מחדש.” הרכב של SpaceX להורדת תחנת החלל הבינלאומית הוא דרגון משופר

הדמיית חללית USDV שספייס אקס תפתח עבור נאס"א לצורך הורדת תחנת החלל הבינלאומית מהמסלול בשנת 2030. צילום יחצ, SPACEX
הדמיית חללית USDV שספייס אקס תפתח עבור נאס”א לצורך הורדת תחנת החלל הבינלאומית מהמסלול בשנת 2030. צילום יחצ, SPACEX

נאס”א בחרה בספייסאקס לפתח ולספק חללית שתוריד תחנת החלל הבינלאומית (ISS) מהמסלול לאחר סיום חיי ה-ISS בשנת 2030, כך הודיעה סוכנות החלל ב-17 ביולי 2024..

החוזה שהוענק לספייסאקס של אילון מאסק עשוי להגיע לערך של 843 מיליון דולר, על פי הצהרת נאס”א.

החללית תהיה גרסה מחוזקת של קפסולת הדרגון של SpaceX, המשמשת כיום להובלת אסטרונאוטים ומטען למסלול.

בשונה מהזכיות הגדולות האחרות של SpaceX בנאס”א, שבהם נאס”א פשוט רוכשת שירותים לכלי חלל ש-SpaceX בבעלותה ומפעילה, SpaceX תעצב ותספק את החלית לנאס”א, אך האחריות לשיגור, הפעלת החללית והחזרת ה-ISS לכדור הארץ תהיה על סוכנות החלל.

נאס”א העניקה ל-SpaceX את החוזה הגדול לפיתוח רכב ההורדה. בחודש שעבר. נאס”א ציינה כי SpaceX זכתה במכרז – על פני המתחרה היחידה, Northrop Grumman – בחלקו משום שהתכנון עושה שימוש נרחב בתכנונים מוכחים. ואולם למרות השימוש הנרחב במרכיבי הדרגון, כ-50% מה-USDV יהיו חדשים לחלוטין, ו-100% מפונקציות הורדת התחנה מהמסלול תהיינה חדשות לחלוטין לחללית זו.

המטרה של USDV היא לבצע סדרת הבערות קריטיות בשבוע האחרון לחיי התחנה, אך נאס”א מתכננת לשגר את החללית כ-18 חודשים לפני בעירות אלו. היא תעגון ב בנמל הקדמי של ה-ISS ותישאר שם בזמן שהתחנה תנמיך לאיטה לכיוון כדור הארץ. הסוכנות תשאיר צוות על התחנה כל עוד אפשר יהיה לשמור על המסלול שלה, אך הם ינטשו אותה כשישה חודשים לפני הכניסה לאטמוספירה.

ה-USDV ייכנס לפעולה כאשר התחנה תגיע לגובה של כ-220 קילומטר מעל כדור הארץ. היא תבצע סדרת בעירות לקביעת מסלול הכניסה מחדש במהלך ארבעה ימים, לפני ביצוע בעירה סופית. החלקים של התחנה שלא יישרפו באטמוספירה ייפלו באזור לא מיושב באוקיינוס השקט. זו אותה שיטת סילוק שהתחנה השתמשה בה לכלי חלל גדולים אחרים, כמו Cygnus של Northrop Grumman או חללית המטען HTV של יפן.

המשימה מורכבת, ו-SpaceX תצטרך לפתח רכב חזק מספיק כדי להוביל את התחנה דרך גרירה אטמוספירית הולכת וגדלה. כפי שהסבירה שרה ווקר, מנהלת ניהול המשימות של דרגון ב-SpaceX, “הדבר המסובך והמאתגר ביותר הוא שהבעירה הסופית חייבת להיות חזקה מספיק כדי להעביר את כל תחנת החלל, תוך עמידה בכוחות והכיווצים הנגרמים מגרירת האטמוספירה המתגברת על תחנת החלל, כדי להבטיח שהיא תסתיים במקום המתוכנן.”

התוצאה הסופית היא חללית שתכיל פי שישה יותר דלק וכוח לייצור ואחסון מאשר קפסולות הדרגון. התוצאה הסופית, לפחות לפי הדמיה שפורסמה על ידי SpaceX, נראית כמו דרגון קונבנציונלי עם תא מטען ענק המחובר לאחוריו.

תא המטען יכיל את כל הדלק הנוסף, את מערכות ייצור הכוח ואת הציוד האלקטרוני הנדרשים להשלמת המשימה, כולל 30 מנועי דרקו נוספים, בנוסף ל-16 הנמצאים בקונפיגורציה הסטנדרטית של הקפסולה. בעירה סופית מסיבית תעזור להבטיח שהיקף הפסולת יהיה קטן – ויישארו כנראה חלקי פסולת בגודל של הלך מתנורי מיקרוגל ועד מכוניות קטנות.

נאס”א הסכימה עם השותפים האחרים בתחנה – רוסקוסמוס, סוכנות החלל האירופית, סוכנות החלל היפנית וסוכנות החלל הקנדית – להגיש בקשה לפיתוח כלי להורדת התחנה מהתעשייה הפרטית לאחר שהבינה שהיכולות המסופקות על ידי רוסקוסמוס לא מתאימות לגודל התחנה. נאס”א פרסמה בקשה להצעות בשנה שעברה. החוזה הוענק כעת משום שלוקח שנים לפתח חללית מורכבת כזו.

עוד בנושא באתר הידען:

3 Responses

  1. אני כולי תקווה שנאס”א וספייס אקס עומדות לתכנן דרך לנתק את החללית החדשה בשלבים האחרונים, ואז לשנות מסלול ולהנחית אותה במקום בטוח כך שאפשר יהיה לעשות בה שימוש חוזר. אפשר אפילו להעלות אותה מספר קילומטרים ואז לחזור לאטמוספירה כדי לנחות במיקום מועדף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.