נאס”א אישרה את NEO Surveyor, טלסקופ חלל שיסרוק את השמיים אחר אסטרואידים מסוכנים

מאיור האמן למעלה אפשר להתרשם איך עצמים קרובים ייראו לסוקר העצמים הקרובים (NEO Surveyor). חתימות החום החלשות שלהם ייראו כפס של נקודות שמופיעות באדום בתמונה הזאת, לנוחותנו. כך הם ייראו שונים מהכוכבים ברקע, שצבועים בכחול בתמונה. ציד העצמים הקרובים באינפרא אדום גם יאפשר למדענים לקבוע לא רק את המקום והמסלול של העצמים אלא גם את הגודל שלהם. והגודל הוא זה שקובע את מידת ההרס שלהם אם יפגעו בכדור הארץ. איור: נאס"א
מאיור האמן למעלה אפשר להתרשם איך עצמים קרובים ייראו לסוקר העצמים הקרובים (NEO Surveyor). חתימות החום החלשות שלהם ייראו כפס של נקודות שמופיעות באדום בתמונה הזאת, לנוחותנו. כך הם ייראו שונים מהכוכבים ברקע, שצבועים בכחול בתמונה. ציד העצמים הקרובים באינפרא אדום גם יאפשר למדענים לקבוע לא רק את המקום והמסלול של העצמים אלא גם את הגודל שלהם. והגודל הוא זה שקובע את מידת ההרס שלהם אם יפגעו בכדור הארץ. איור: נאס”א

רבים מהאיומים שניצבים בפני האנושות באים מקרבנו. אם נמנה אותם, הם יכללו שבטיות, תאוות בצע, והעובדה שאנחנו פרימטים שהתפתחו, ולמוח שלנו יש הרבה במשותף עם מוחות של חיות. בגלל המוח החייתי שלנו אנחנו נתונים לרבים מאותם רגשות ודחפים הרסניים שחיות נתונות להם. אנחנו פותחים במלחמות ומעורבים בסכסוכים בינ”ל. יש רצח עם, פוגרומים, סירות עמוסות במהגרים שגורלם נחרץ ושילובים איומים של כל השלושה.

אבל לא כל האיומים שניצבים בפנינו הם קשים לשליטה כמו הסכסוכים הפנימיים שלנו. חלק מהאיומים הם חיצוניים, ואנחנו יכולים להשתמש בטכנולוגיה שלנו ובידע על הטבע במאבק נגדם. למשל: אסטרואידים.

נאס”א לא יכולה לעשות הרבה לגבי הדחפים ההרסניים שלנו, אבל היא בהחלט יכולה לעזור להגן עלינו מפני אסטרואידים ושביטים שמהווים איום. עצמים אלה נקראים עצמים קרובים לכדור הארץ (להלן: עצמים קרובים). ב-2005 הקונגרס האמריקני חוקק את “חוק ההרשאה של נאס”א 2005”.

בין הדרישות שלו, הוא מחייב את נאס”א להגביר את הפעילות שלה בגילוי עצמים קרובים. נאמר בו בחלקו שעל נאס”א “…לגלות, לעקוב, לקטלג ולאפיין את המאפיינים הפיזיים של עצמים קרובים ששווים או גדולים מ-140 מטרים…”. החוק גם מורה לנאס”א לבצע תוכנית סקר “…שתשיג 90 אחוזי השלמה של קטלוג העצמים הקרובים שלה (על בסיס אוכלוסיות חזויות סטטיסטית של עצמים קרובים) בתוך 15 שנים מיום חקיקת החוק הזה”.

40% מהעצמים הגדולים מ-140 מטר התגלו

נאס”א התקדמה בתחום הזה, ועד כה מצאה כ-40% מהעצמים ששווים או גדולים מ-140 מטרים. והיא עומדת לקבל כלי חדש שיעזור לה להשלים את הסקר. הוא נקרא סוקר העצמים הקרובים והוא טלסקופ חלל אינפרא אדום שתוכנן כדי למצוא, לעקוב ולאפיין עצמים קרובים. האוניברסיטה של אריזונה תוביל את המשימה החדשה הזאת, בראשות איימי מיינזר. מיינזר היא מומחית לאסטרונומיית אינפרא אדום ופרופסורית במעבדת הירח והפלנטות של האוניברסיטה של אריזונה.

נאס”א אישרה רק את שלב התכנון המקדמי בשלב זה, כך שפרטים רבים יכולים להשתנות עד למועד שבו החללית אמורה להיות מוצבת, מתישהו ב-2026. אבל זה מה שאנחנו יודעים בינתיים.

החללית תבצע את הסקר שלה באינפרא אדום. טלסקופים בכדור הארץ מצאו את רוב העצמים הקרובים שקוטלגו עד עכשיו, אבל קשה מאוד למצוא את הנותרים באור נראה. לדברי נאס”א ייקחו עשרות שנים לעשות זאת. החיפוש אחריהם באינפרא אדום יהיה הרבה יותר יעיל, אבל אי אפשר לבצע אותו מהארץ. צריך חללית בשביל זה.

התצפית באינפרא אדום קריטית בגלל מה שקורה לעצמים קרובים כשהם מתקרבים למערכת השמש הפנימית. השמש מחממת אותם, ואת החום הזה סוקר העצמים הקרובים יגלה. אפילו האסטרואיד הכי שחור ולא מחזיר אור ייראה באינפרא אדום. בהודעה לעיתונות מיינזר אמרה: “אסטרואידים ושביטים שמתקרבים לכדור הארץ מתחממים על ידי השמש, והם פולטים חום שמשימת סוקר העצמים הקרובים תוכל לקלוט. אפילו אסטרואידים שחורים כפחם לא יוכלו להסתתר מעיני האינפרא אדום שלנו”.

לידיעה באתר יוניברס טודיי

1. מוטב לכותב שיגביל את עצמו לתחום ידיעתו וימנע ממשפטים הפוגעים באוכלוסיית החיות…(אני אנתרופולוג, לא מתנו לחיות לחיות) משפט המיחס לנו תכונות שליליות כי אנחנו מונעים מדחםינו הייתיים מטופש לחלוטין! חיות לא משמידות ללא צורך חיות אחרות, בטח לא את עצמן…אין להן דתות הנובעות מכך שהתנתקו ממהותן.. בקיצור, הצרה שאנחנו, קשורה לחלוטין למין האנושי…אם היינו קצת יותר חיות, נראה שהמצב היה יותר טוב.