שוב בוטל שיגור ארטמיס 1 בשל דליפת מימן (שידור חי)

כך הודיעה נאס"א (18:15) כשלוש שעות לפני פתיחת חלון השיגור, אי אפשר לפתור את התקלה באופן מיידי ונדרשת בדיקה מעמיקה בלי הלחץ של לפני השיגור.

זו הדליפה השניה והדחיה השניה לאחר שביום שני השבוע נדחה נסיון השיגור הראשון בגלל דליפה מהמנוע. הדליפה הפעם היא מצינור תדלוק וכל הנסיונות שנעשו לתקן אותה לא צלחו היא הופיעה שוב

3/9/2022

18:21 נאס"א הודיעה בדקות האחרונות על ביטול נסיון השיגור השני של ארטמיס 1, כאמור בשל דליפה חוזרת ונשנית של מימן מצינור התדלוק. הדחיה הראשונה ביום שני השבוע היתה בגלל דליפת מימן מאחד המנועים.

שעה 16:45 שעון ישראל, בשעתיים האחרונות מתמודדים מהנדסי נאס"א שוב עם דליפת מימן – הפעם מאחד מצינורות התדלוק. לפני כחצי שעה הודיעה נאס"א כי הדליפה פסקה לאחר הזזת השסתום אך כעת נודע שהצינור שוב דולף. כעת הם נערכים לבדיקות חוזרות. השיגור שאמור להתקיים הערב ב-21:17 שעון ישראל מוטל בספק.

שידור חי של נסיון השיגור השני של החללית ארטמיס 1

3/9/2022 שעה 16:45 שעון ישראל, בשעתיים האחרונות מתמודדים מהנדסי נאס"א שוב עם דליפת מימן – הפעם מאחד מצינורות התדלוק. לפני כחצי שעה הודיעה נאס"א כי הדליפה פסקה לאחר הזזת השסתום אך כעת נודע שהצינור שוב דולף.

משגר SLS ועליו החללית ארטמיס 1 על כן השיגור בעת השיגור המקורי ב-29 באוגוסט 2022. השיגור נדחה בגלל דליפת מימן מאחד המנועים. צילום יחצ, נאס"א
הטיל SLS של נאס"א עם החללית אוריון בכן השיגור B39 כשצוותי השיגור של ארטמיס 1 מעמיסים יותר מ-2.6 מיליון ליטר של חומרי הנעה קריוגניים כולל מימן נוזלי וחמצן נוזלי עם התקדמות הספירה לאחור. קרדיט: NASA/Joel Kowsky

נאס"א אישרה את ארטמיס לשיגור במוצ"ש 3/9 בשעה 21:17 שעון ישראל

הידיעה המקורית (2/9)

שבת ה-3 בספטמבר בשעה 14:17 שעון החוף המזרחי (21:17 לפי שעון ישראל), תחילתו של חלון שיגור בן שעתיים, הוא מועד היעד של נאס"א לשיגור ארטמיס 1. זה הניסוי המשולב הראשון של החללית אוריון, הטיל SLS והמערכות הקרקעיות במרכז החלל קנדי של נאס"א.

מנהלי המשימה נפגשו ביום שלישי 30 באוגוסט כדי לדון בנתונים ולפתח תוכנית לטיפול בבעיות שהתעוררו בניסיון השיגור של טיסת הניסוי ב-29 באוגוסט. בניסיון השיגור הזה, צוותי ההנדסה לא הצליחו לצנן את ארבעת מנועי ה- RS-25 לטמפרטורה של בערך מינוס 250 מ"צ. מנוע 3 במיוחד הראה טמפרטורות גבוהות יותר מהמנועים האחרים. הצוותים גם ראו דליפת מימן ברכיב של הניתוק המהיר של  צינור תורן השירות של הזנב. הם התגברו על הדליפה על ידי התאמה ידנית של קצבי הזרימה של  חומר הדלק.

בשנים הקרובות הצוותים יתאימו ויתרגלו את נוהלי ההעמסה של החומר המניע כדי לפעול לפי נוהל שדומה למה שבוצע בהצלחה בהרצה הראשונה במרכז החלל סטניס של נאס"א במיסיסיפי. בנהלים המעודכנים הבדיקה של צינון המנועים תתבצע כ-35 עד 45 דקות מוקדם יותר בספירה לאחור. זה יהיה בשלב המילוי המהיר של מימן נוזלי של שלב הליבה.

בנוסף, הצוותים משנים את התצורה של פלטפורמות בכן השיגור B39 כדי לאפשר למהנדסים גישה לניתוק המהיר של  צינור תורן השירות של הזנב. אחרי שתיווצר גישה, טכנאים יבצעו הערכות ונקודות חיבור מומנט פיתול היכן שצריך.

מטאורולוגים של חיל החלל האמריקני חוזים תנאי מזג אוויר חיוביים בשבת. למרות שצפויים מימטרים, הם צפויים להיות ספורדיים בחלון השיגור.

הנהלת המשימה התכנסה  שוב ביום חמישי 1 בספטמבר כדי לבחון נתונים ואת המוכנות הכללית.