משקולת קדומה של שני שקלים מתקופת הבית הראשון התגלתה בכותל המערבי

לדברי ד"ר ברק מוניקנדם-גבעון ותהילה ליברמן, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות: "המשקולת עשויה בצורת כיפה עם בסיס שטוח. בראש המשקולת נחרת סימן שדומה לאות ע', סימן מצרי שמייצג קיצור של המילה 'שקל', ולידו שני קווים לציון שני שקלים

משקולת בשווי 2 שקלים מתקופת בית ראשון. צילום שי הלוי רשות העתיקות (5)
משקולת בשווי 2 שקלים מתקופת בית ראשון. צילום שי הלוי רשות העתיקות (5)

משקולת שערכה שני שקלים, מלפני 2700 שנה (תקופת הברזל- תקופת בית המקדש הראשון), התגלתה ליד הכותל המערבי בירושלים. המשקולת, העשויה אבן גיר, נחשפה לאחרונה בסינון מדוקדק של העפר היוצא מחפירות רשות העתיקות בקשת וילסון, הצמודה לכותל. חפירות הרשות מתקיימות בשיתוף הקרן למורשת הכותל המערבי, לקראת הכשרת כניסת מבקרים לסיור חדש ומרתק במנהרות הכותל. סינון העפר שבמהלכו נמצאה המשקולת מתקיים במסגרת פרויקט הסינון של עמותת אל עיר דוד, בגן הלאומי עמק צורים.

מרדכי (סולי) אליאב, מנכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי מסר: "כמה מרגש למצוא בחודש תשרי, שסימלו הוא מאזני-צדק, מזכרת רחוקה מימי בית המקדש הראשון. דווקא בימים אלה, בהם מוגבלת ההגעה אל הכותל עקב מגפת הקורונה, מחזק הממצא את נצחיות הקשר בין העם היהודי לירושלים ולכותל המערבי, ומעודד את כולנו."

לדברי ד"ר ברק מוניקנדם-גבעון ותהילה ליברמן, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות: "המשקולת עשויה בצורת כיפה עם בסיס שטוח. בראש המשקולת נחרת סימן שדומה לאות ע', סימן מצרי שמייצג קיצור של המילה 'שקל', ולידו שני קווים לציון שני שקלים. המשקולת שוקלת 23 גר', ואנו יודעים מממצאים קודמים מירושלים, כי משקלו של שקל בודד כ-11.5 גר' – הרי שלפנינו משקל מדויק של שני שקלים. הדיוק במשקל מעיד על היכולות הטכנולוגיות, כמו גם על החשיבות שיוחסה לדיוק במשקלים בירושלים הקדומה". לדברי הארכיאולוגים, " בתקופה זו עוד לא היה שימוש במטבעות כסף, ולכן למשקל מדוייק היה תפקיד מאוד חשוב במערכת המסחר. הנשים והגברים שהסתובבו עם המשקולת הזו, יצאו לקניות כאן בירושלים הקדומה של לפני 2,700 שנים, ובעזרתה מדדו ושקלו על המאזניים כמויות מדוייקות של תבלינים או מאכלים בשוק". מוניקנדם-גבעון וליברמן מוסיפים, כי "מערכת המשקולות של השקל שמשה בבית המקדש הראשון, שם גבו מס  שנתי  של מחצית השקל לטובת שימושי המקדש וקורבנות" .
החפירה בקשת וילסון מתבצעת בצמוד לכותל המערבי, כאשר בכל יום נחשפות  אבנים נוספות מהכותל, שלא נראו במשך 1800 שנה. החפירה המחודשת באתר, ממשיכה את החפירה הקודמת בקשת וילסון בניהולם של תהילה ליברמן, ד"ר ג'ו עוזיאל וד"ר אבי סלומון. "הממצא הייחודי, שנמצא במכלול שמתוארך לתקופה הרומית, מראה כי אזור הכותל רווי ממצאים מתקופות מגוונות, חלקן קדומות ביותר", מוסיפים מוניקנדם-גבעון וליברמן.

"בקלות ניתן לדמיין את האזור של הר הבית הומה אדם בתקופה של החגים והעלייה לרגל. מעבר לצרכי המקדש שנרכשו על ידי העולים: קרבנות, מנחות וכו', הם גם רכשו לעצמם מזון, מצרכים בסיסיים ומזכרות מהמסע למקדש בירושלים. המשקולת הזו שימשה, כנראה, באחד ממרכולי ירושלים בימי בית המקדש הראשון, ובאמצעותה וידאו כי הרוכל מספק לקונה תמורה הוגנת. אמנם, באופן חריג, השנה אזור הכותל לא היה הומה אדם במהלך החג, אך משקולת האבן הזו היא תזכורת לכך שכבר בימי בית ראשון היה מדובר באזור מרכזי שוקק פעילות", אומרים החוקרים.

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

4 תגובות

  1. עם כל כבוד וכבוד יש מאימתי לקש"י ולרי"ף יש מושג כלשהו לגבי עריכים ומעריכים מאות רבות של שנים לאחר התנסחות במשקל או בעריכי כסף. לא פעם ולא פעמיים נותרתי מגחך (סליחה) בהתייחסות רש"י למונחים ומלים המופיעים בתלמוד הבבלי, שהרי התלמוד הירושלמי ושאר מדרשים לא היו כלל מונחים לפניו, נאמר בעניין המגרפה המוסיקלית במקדש, בהתייחסות למיסים וחיובים שונים, לפעילויות ספורטיביות ועוד כיוצא בזה ומזה. בל נשכח שאותם רבנים שפטו והעריכו מלים ומונחים לאור זמן פעילותם, מקום פעילותם ןכמובן לאור רום דימיונם. כמו שפעם , לפני שנים, התבדח בפני מורי ורבי הפרופ' שמואל ספראי, לאור מהתלה שהתרוצצה בין חופרים ארכיאולוגים בירושלים ש"גילו" באחת המחילות הוכחה לקיום אלחוט בעידן הקדום. אלחוט…תמהו השומעים. ותשובתם – כן כן שהרי לא נמצאו במקום כלל חוטים. ואידך זיל גמור…

  2. א. "משקולת שערכה שני שקלים"??? אולי משקולת שמשקלה שני שקלים.
    ב. "מס שנתי של מחצית השקל" – הכוונה שלקחו משקולות של חצי שקל כמס? כמובן שלא. אם כך, המדובר במחצית השקל זהב? כסף? כותנה? לחם? תעזרו קצת למי שלא יודע.
    ג. לדן: אולי תקרא את הכתבה לפני שאתה מגיב?

  3. היות ומדובר במשקולת מעניין מה משקלה (בגרמים)
    מעניין להשוות עם הקביעות ההלכתיות
    שלמיטב הבנתי נעות בין 14.6 (לפי רש"י) ל 17 (לפי הרי"ף) גרם לשקל בודד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן