סיקור מקיף

המרוץ לחלל של המיליארדרים הוא תעלול פרסומי אבל עשוי לסייע בקידום כלכלת החלל

כך עולה מניתוח של חברת PITCHBOOK. לדברי האנליסטים, לפני שמטיסים בני אדם לחלל צריך למצות שימושים מתקדמים בלווינים ולטפל בבעית פסולת החלל, אבל ייתכן שהתקציב לכך יגיע בזכות הגימיקים הללו.

ריצ'ארד ברנסון, מייסד ומנכ"ל וירג'ין גלקטיק מרחף בתא הנוסעים בחללית התת מסלולית ספייס-שיפ2 במשימה יוניטי 22 שהתקיימה ב-11 ביולי 2021. צילום יחצ, וירג'ין גלקטיק
ריצ'ארד ברנסון, מייסד ומנכ"ל וירג'ין גלקטיק מרחף בתא הנוסעים בחללית התת מסלולית ספייס-שיפ2 במשימה יוניטי 22 שהתקיימה ב-11 ביולי 2021. צילום יחצ, וירג'ין גלקטיק

ביום ראשון השבוע (11 ביולי 2021) המריא מייסד חברת תיירות החלל וירג'ין גלקטיק ביחד עם עוד שלושה אזרחים ושני טייסים לגובה תת מסלולי (ויש ויכוח האם מדובר רשמית בחלל או לא). בכך הוא הקדים את ג'ף בזוס ואחיו שאמורים לבצע פרויקט דומה ב-20 ליולי.

המרוץ לחלל של המיליארדרים הוא תעלול פרסומי אבל עשוי לסייע בקידום כלכלת החלל. כך עולה מניתוח של חברת האנליסטים ופלטפורמת ההשקעות PITCHBOOK. לדברי האנליסטים, לפני שמטיסים בני אדם לחלל צריך למצות שימושים מתקדמים בלווינים ולטפל בבעית פסולת החלל, אבל ייתכן שהתקציב לכך יגיע בזכות הגימיקים הללו.

הזינוק לחלל של המיליארדר ריצ'רד ברנסון הוא אירוע תקשורתי שאידיאלי לאינטרנט ומראה שווירג'ין גלקטיק כמעט מוכנה לקחת תיירים סופר עשירים למסעות שמימיים. כך עולה מניתוח של חברת האנליסטים ופלפטורמת ההשקעות PITCHBOOK

פתיחת חלון השיגור של ספינת החלל יוניטי מגיעה רק תשעה ימים לפני שמייסד אמזון ג'ף בזוס מקווה לבצע את ביקור הבכורה שלו בחלל בטיל ניו שפרד של בלו אוריג'ין. ברנסון מתעקש שזה לא מרוץ לחלל אבל ההשוואה הזאת נראית בלתי נמנעת, אולי כי מהנה לחשוב שהחיים של מיליארדרים נשלטים על ידי דרמות קטנות וקטנוניות, כמו החיים שלנו.

מבצע "שיגורי המיליארדרים" מוכיח בצורה הכי ברורה עד היום איך משקיעים פרטיים חטפו את הלפיד של חקר החלל מאחיזתן של הגאווה והשאפתנות של מדינות. כלכלת החלל הנתמכת על ידי מיזמים עסקיים שמתפתחת מתחילה עכשיו להשפיע על החיים בכדור הארץ באופנים מועילים.

ובכל זאת, יש שיאמרו שהאירוע לא מחמיא לחברה שלנו. יש אירוניה מכוערת בעובדה שהמיליארדרים מותחים את הגבולות של כוח המשיכה של הארץ זמן קצר אחרי שברוב העולם נשברו שיאי חום של שנים. וגרוע מכך, גלי החום האלה הוחמרו בגלל עשורים של הפרזה וחוסר מעש מצד תושבי המדינות העשירות.

אם זאת התחושה שלכם, תתנחמו בידיעה שהמסע לחלל הוא עדיין לא פיקניק, למרות שיפורים גדולים בטכנולוגיות השיגור בעשורים האחרונים.

לפני ההמראה, תיירי החלל הראשונים יתבקשו כפי שנמסר לשפות את המלווים שלהם כנגד מוות ופציעות, והם ישלמו ביוקר עבור החוויה: בסביבות $250,000 או יותר.

המסע לקצה החלל הוא גם אירוע שהופך את הקרביים. מי שיצליח להימנע מלהקיא על מגן הפנים שלו ייהנה ממראות שלא מהעולם הזה וינצור זיכרון שלעומתו שארית חייו ייראו משעממים.

עוד סיבה לאופטימיות: האירועים האלה הם להטוטי פרסומת ושיווק לכל תעשיית טכנולוגיות החלל, שיביאו יותר תשומת לב וכסף להזדמנויות שעוזרות לכולנו.

המסלול סביב כדור הארץ נראה מאוד רחוק, אבל המרוץ לחלל בין אילי ההון השפיע על השווקים הארציים באופנים שקשה להתעלם מהם.

עוד שמונה חברות חלל מבקשות להתמזג עם חברות ספאק

בל נשכח, עסקת ה-SPAC (חברת צ'ק פתוח) של וירג'ין גלקטיק ב-2019 הייתה הזרז לבהלת הזהב של הספאקים. עכשיו יש לפחות שמונה חברות טכנולוגיות חלל שהשלימו או מתכננות הנפקה באמצעות מיזוג עם ספאק, לפי נתונים של PitchBook.

יצרנית הטילים ספייס X היא עכשיו החברה הנתמכת על ידי הון סיכון עם השווי השני בגודלו בארה"ב, לפי נתונים של PitchBook, וגייסה כנראה יותר מ-6 מיליארד דולר. ואלמלא האהבה שלו לכוכבים, בזוס אולי לא היה מעביר את תפקיד המנכ"ל של אמזון למנהל החדש שלה, אנדי ג'אסי.

בכל העולם, הזנקי טכנולוגיות חלל הצליחו לגייס הון סיכון של 5.5 מיליארד דולר בשנה שעברה, וקבעו שיא ש-2021 בדרך לשבור, לפי נתונים של PitchBook.

אנשים אמנם אוהבים לדבר על תיירות חלל ומושבות על המאדים, אבל כלכלת החלל קיימת כיום כדי לשרת את כלכלת כדור הארץ, כפי שפירט ריאן ואסוואני בדוח חדש על המגזר. חלק מהשירותים האלה שימושיים מאוד לאנושות, כולל כלים להתמודדות עם שינויי האקלים.

לדוגמה, החברה עם השם הולם פלנט מוכרת נתוני תצפיות על כדור הארץ המשוגרים מלוויינים ומשמשים לניהול המשאבים הארציים שלנו. הזנקים שמשתמשים בנתונים האלה מצאו דרכים לנטר יערות למטרת קיזוזי פחמן (ראו Pachama), לעקוב אחרי פליטות גזי חממה (GHGSat) ולחזות שינויים סביבתיים (Salo Sciences).

שירות אינטרנט לאיזורים נידחים

שירות האינטרנט Starlink של SpaceX הפך לאחרונה למבצעי עבור משתמשים ראשונים העורכים עליו בדיקות. ולמרות תקופות מזדמנות של חיבורים לא אמינים, הסוקרים הגדירו את זה כמתת אל באיזורים שאין בהם תשתית פס רחב.

עם הזמן, הפרדיגמה המרוכזת בכדור הארץ תתחיל להשתנות. ככל שרשת הלוויינים והתחנות שלנו תגדל, נתחיל לראות שידרוג של כלכלת החלל." בסופו של דבר אנו עשויים לפתח סוג של תשתית המאפשרת לנו לעזוב את כדור הארץ לתקופות ארוכות יותר, אבל המציאות הזו רחוקה מאוד.

בטווח הקרוב, התפשטות הלוויינים הביאה לאיום גובר הנשקף מפסולת החלל. ללא פיקוח, קיימת אפשרות ברורה שהתנגשויות מקריות של לווינים עם פסולת חלל מלאכותית עלולות לחסל את התשתית של לווינים הנעים במסלול נמוך סביב כדור הארץ.

כמו כל מכנה משותף עולמי – אוויר, אוקיינוס, אזורי קוטב – המסלול  סביב כדור הארץ הוא משאב משותף הדורש הסכמה קיבוצית ופעולה. בדרכם שלהם, בזוס וברנסון מבטיחים שכולנו נתחיל לשלם .

כשהדרמה בין ברנסון ובזוס לוכדת את תשומת הלב של הציבור, היא גם תחדש את ההתמקדות של קובעי המדיניות. זה דבר טוב, כי כמה מהכללים הכי משפיעים שקובעים לגבי ההתנהלות בחלל מקורם עוד בתקופת המלחמה הקרה.

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

3 תגובות

  1. לדעתי צריך לקבוע ש"אסטרונאוט" יכול להיחשב מי שלכל הפחות עבר הכשרה מספקת כדי לעשות משהו מועיל בחלל, הקשורה לעצם השהייה בחלל, או הפעלת מכשור החללית. כדאי לקבוע את זה לפני שנוצף בתיירים "אסטרונאוטים" שכל הישגם הוא בכך שקיפצו מהצד האחד של התא המרופד לצד השני. במוקדם או במאוחר הדברים ינועו לכיוון הזה, או שהתואר יאבד לחלוטין מערכו.

  2. אני הייתי קצת נזהר מלומר על דברים שהם עדיין "רחוקים מאוד". ברגע שכמה טכנולוגיות מבשילות החיתוך שלהן יכול ליצור מהפיכות מהירות להפליא. אם ניקח את השיפור ההדרגתי בטכנולוגיית פס הייצור, הגומי, מנועי הבעירה הפנימית והפקת הנפט נקבל את מהפכת המכוניות. כך התרחשה כמעט כל מהפיכה.
    בנוגע לכלכלת החלל אני לא יכול לומר מהם כל הרכיבים ההכרחיים שחייבים להבשיל, אבל המחסום העיקרי שאני רואה הוא מחיר הכנסת מטען למסלול (ומעבר לו). אם הסטארשיפ יצליח, ולו באופן חלקי, זה עדיין יוריד את הרף העיקרי לכניסה לחלל. שלא לדבר על כל מיזמי השיגור המעניינים שמסביב:

    https://www.youtube.com/watch?v=A5Sfw58jApo

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן