סיקור מקיף

קריאה אחרונה לנוסעים לחלל החיצון

ב-2008 ייהפך החלום למציאות: טיסות תיירים יחצו את גבולות האטמוספירה ויזכו לחוויית הריחוף ולתצפית נאה על כדור הארץ. מחיר כרטיס הטיסהבשמים: 200-100 אלף דולר

זוהר בלומנקרנץ , הארץ, חדשות וואלה!

הבעלים של קבוצת וירג'ין, ריצ'ארד ברנסון. הנוסעים יעברו שבוע אימונים לפני הטיסה

קבוצת התיירים מהדקת את החגורות. האות ניתן והמטוס-טיל מתחיל להתרומם באטיות מעל כן השיגור. כעבור כמה דקות כבר חוצה כלי הטיס את גבולות האטמוספירה. החל הטיול בחלל. לא, אין זה תסריט דמיוני אלא תוכנית חדשה בתחום מתפתח – תיירות בחלל.

“מסוף העשור, ב-2008, תתחיל להתממש תיירות לחלל. התחרות שתתפתח בתחום זה, תוזיל קרוב לוודאי את עלות הטיסה לכ-100 אלף דולר”, אמר השבוע, מנהל סוכנות החלל הישראלית, במשרד המדע והטכנולוגיה, צבי קפלן.

לישראלים נכונה בשלב זה אכזבה מסוימת, שכן הטיסות לא ייצאו מכאן כל כך מהר. “ישראל מתמקדת בלוויינות הקטנה והחכמה. הלוויינים שלנו, יחסית למשקלם, הם בעלי הביצועים הטובים ביותר, בעיקר בתחום התצפיות על כדור הארץ. אנו לא נכנסים עדיין לתחום המאויש”, אמר קפלן. בעולם לעומת זאת, טיולי חלל נמצאים בפיתוח מתמיד – וכבר יש תוצאות בהישג יד.

תיירי חלל ראשונים כבר מימשו את חלומם: איש העסקים האמריקאי, דניס טיטו, והמיליונר הדרום-אפריקאי, מארק שאטלוורת – שכל אחד מהם שילם 20 מיליון דולר, עבור מסע לתחנת החלל בינלאומית, בחללית רוסית.

“הבעיה בהמשך התרחבות תעשיית החלל – מעבר למרכיבים שבהם היא כבר חזקה, כמו תקשורת וניווט – היא מחיר השיגורים. ההתעניינות בתיירות חלל יכולה במקביל גם ליצור מנוף לפיתוח טכנולוגיה של שיגורים במחיר זול יותר. היום, 50 שנה מאז שיגור הספוטניק, המחיר לא השתנה ומסתכם ב-20 אלף דולר לק”ג, למסלול גבוה. אם רוצים תיירות חלל מלאה, צריך להוזיל את המחיר לפחות עד ל-1,000-500 דולר לק”ג”, המשיך ואמר קפלן – אורח הוועידה השנתית של המרכז הישראלי לניהול (המי”ל), במושב “תעשיות המחר – מאקרו, חזון והערכות”, שתתקיים ב-29 לספטמבר, במרכז הקונגרסים בת”א.

100 אלף איש כבר מתעניינים

מחקרי שוק רבים בדקו בשנים האחרונות את פוטנציאל תיירות החלל, כאשר חברת פוטרון האמריקאית היא שנתנה את התנופה בתחום. המחקרים בדקו, בעיקר על ידי שאלונים, מי בכלל מוכן לשקול טיסה לחלל – ומי בוודאות ייסע.

מהמחקרים עולה כי כ-100 אלף איש בשנה יסכימו לטוס לחלל, תמורת 100 אלף דולר. לדברי קפלן, מי שירצה לפנק עצמו בטיול לחלל, לא יצטרך להיעדר זמן רב מהעבודה, מאחר שהטיול, יימשך בשלב ראשון, כמה שעות בלבד. תיירי החלל הראשונים יוכלו לחוות את חוויית הריחוף ותחושת חוסר המשקל ולערוך תצפית על כדור הארץ. “טיול לאברסט עולה 70 אלף דולר ולחלל יעלה רק 100 אלף דולר. תמורת הפרש 'צנוע' של 30 אלף דולר, יוכל תייר החלל להתהדר בחוויה שתשים אותו בקו אחד עם בכירי האסטרונאוטים”, מוסיף קפלן.

תיירות תת-מסלולית

אחד התחומים שקירבו באופן משמעותי את עתיד הטיסות לחלל הוא תחום טיסות התת-מסלוליות. טיסות ניסוי ראשוניות מסוג זה כבר בוצעו בהצלחה. מדובר בפעילות של רקטה, שלא יכולה להכניס למסלול סביב כדור הארץ, אך עולה במסלול פרבולי ל-100 ק”מ מעל פני כדור הארץ – גובה המוגדר כבר כחלל.

תנועת מטוסים אווירית בתחום האזרחי, לשם השוואה, מתבצעת בגובה 10 ק”מ ובתעופה הצבאית יכולה להגיע עד 20 ק”מ. תיירות מסוג כזה, תכלול עלייה לגובה שבו אין כמעט אטמוספירה; תנועה בתנאים של חוסר משקל; תצפית יפה על כדור הארץ ונחיתה בחזרה.

הפרויקט שהיווה בסיס לפיתוח תיירות תת-מסלולית נעשה ביוזמתו של פטר הנרי דיאמנדיס ב-96' ונקרא בשם אקס פרייס (X Prize). כחלק מהפרויקט הוקצבו 10 מיליון דולר במזומן למי שיצליח לבנות בכוחות עצמו חללית, לשגר אותה לחלל ולשוב הביתה בשלום. התנאים, למעשה, היו מורכבים מעט יותר: החללית היתה צריכה להשלים שתי טיסות בתוך שבועיים, שבהן טייס ושני נוסעים, או טייס ומשקל המקביל לשני נוסעים נוספים – יגיעו לגובה של 100 ק”מ – נקודת ציון שרירותית, אך מקובלת כגבול בין האטמוספירה של כדור הארץ לבין חלל החיצון. 20 צוותים משבע מדינות התמודדו בפרויקט.

השלמתן של שתי הטיסות בוצעה באוקטובר 2004 על ידי הצוות של בורט רוטאן, בעל חברת סקיילט קומפוזיט שבסיסה בנבדה, קליפורניה. הוא זה שזכה מקרב כל 20 המתמודדים בפרס הכספי. ברטן הוא הרפתקן ידוע. בין היתר היה ראשון שהקיף את כדור הארץ ללא תדלוק. מאחוריו עומדים המיליארדר פול אלן, אחד מהמייסדים של מיקרוסופט וריצ'ארד ברנסון, הבעלים של ורג'ין, שהקימו חברה בשם ורג'ין גלקטיק, כדי לקדם את הרעיון.

רעיונו של רוטאן היה להפעיל מטוס-אם (שזכה לכינוי “האביר הלבן”) שיישא בגחונו את ספינת החלל. בספינת החלל טס טייס אחד, בשם מייקל מלוויל, אך היה בה מקום לעוד שני נוסעים נוספים.

קפלן: “בהרפתקה זו היו לרוטאן הרבה חידושים טכנולוגיים. המטוס היה צריך לטוס בגבהים שונים; הוא היה הרבה יותר קל ובעל כנפיים מסתגלות. כמו כן הושקעו בו 30 מיליון דולר”. בעקבות ההצלחה באה ההצהרה, בדבר פיתוחו של “האביר הלבן 2” – מטוס שייקח ב-2008 לחלל 8-7 תיירים.

רגולציה יותר גמישה

כדי לקדם את את רעיון “תיירות תת-מסלול”, פנו היזמים לקונגרס האמריקאי בנוגע לרגולציה. “באופן טבעי במערכות שיש לנו כיום, הרגולציה שומרת על הבטיחות. הם שיכנעו את המחוקקים, כי אם לא תהיה 'הפשרה גדולה', הסקטור הפרטי לא יוכל להיכנס לתחום. הסנט ובית הנבחרים קיבלו בצורה פתוחה את העקרון לפיו, כל עוד אתה לא מסכן את הסביבה אלא רק את עצמך, יתאפשרו טיסות אלה בארה”ב”.

לדברי קפלן, “זהו הצעד הראשון למימוש הרעיון של תיירות חלל. הערכה היא כי להגיע לתיירות שתרחף סביב כדור הארץ בחלל, ייקח עוד הרבה זמן. מדברים על אמצע העשור הבא: 2018-2015. בספרות יש יותר ספקנים”.

עוד אמר קפלן כי: “הסקטור העסקי יוביל את ההשקעה בתיירות החלל, אך בשלב מאוחר יותר תהיה סינתזה בין השקעות ציבוריות לפרטיות. הקבוצה של פול אלן, ברט רוטאן וריצ'רד ברנסון גייסה כ-100 מיליון דולר בהשקעה פרטית לתיירות התת-מסלולית. אני מעריך כי אנו מדברים על תעשייה של תיירות חלל, בהיקף של 2 מיליארד דולר, באמצע העשור הבא”.

ואכן, המיליארדר הבריטי, ריצ'ארד ברנסון, הודיע בספטמבר 2004 כי קבוצת וירג'ין שבבעלותו, מתכוונת להשקיע עד כ-100 מיליון דולר בפרויקט של טיסות לחלל. הטיסות שמתכן ברנסון יימשכו כשלוש שעות ובמהלכן יזכו הנוסעים – שישלמו כ-200 אלף דולר לכרטיס – לחוות במשך שלוש דקות, תחושה של חוסר משקל, כשהחללית תטוס בגובה של יותר מ-100 ק”מ מעל פני כדור הארץ.

חברת וירג'ין גלאקטיק, תציע תחילה טיסות לחלל רק מקליפורניה, שבארה”ב. להערכתו של ברנסון, בחמש השנים הראשונות למיזם ייענו להצעה כ-3,000 בני אדם. הם יצטרכו לעבור שבוע של אימוני הכנה. ברנסון חתם על הסכם לשיתוף פעולה עם טכנולוגי עם חברת “מוהבי – הרפתקאות בחלל” שהיתה שותפה לטיסת החלל המאוישת הראשונה, שמומנה לגמרי על ידי מקורות מסחריים.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~281651224~~~85&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.